Strängar, igen....

Diskussioner om kontrabasar
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Strängar, igen....

Inlägg av Stefanson »

Sedan ett halvår tillbaka kör jag på Rotosound RS4000-strängar igen.
Sedan jag började lira kontrabas 2007 så har jag provat en hel del
andra strängar, men alltid återkommit till Rotosound.
De är i särklass de vanligaste strängarna bland de namnkunniga
psychobillybasisterna utomlands och har hängt med väldigt länge nu.
De är lättspelade, men inte falltför mjuka, har en fin jämn ton med
bra botten. De är visserligen sådär om man vill spela Yngwieskalor
på kontran, men funkar bra till de mesta annars.

Varför delar jag med mig av detta då?
Jo...det verkar som om jag är den enda på hela forumet som kör
på Rotosträngarna och jag undrar varför?
Kan inte minnas att jag någonsin ens hört någon nämna dessa strängar. :roll:
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Sedan jag spelade elbas har jag skytt rotosound som pesten eftersom jag spelat av fler rotosoundsträngar än jag kan minnas. Man kanske ska ge dem en chans på kontran?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Daionsavage skrev:Sedan jag spelade elbas har jag skytt rotosound som pesten eftersom jag spelat av fler rotosoundsträngar än jag kan minnas. Man kanske ska ge dem en chans på kontran?
De går inte att jämföra på samma dag.
Jag gillade aldrig elbas-Rotos.
Kontrasträngarna är kända för i princip vara omöjliga att döda.

Kör du forfarande Psychoslaps?
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Nej.
Psychoslapsen var helt suveräna, men jag hade inte filat sadeln tillräckligt bra så lindningen skars upp efter ett tag. Numera är det prestosträngar som sitter på basen. De är tillräckligt hårda för att E-strängen ska kunna höras utan stärkare men samtidigt såpass snälla mot fingrarna att man klarar sig utan tejp (för det mesta). De har inte världens roligaste ljud, men eftersom allt annat med dem funkar bra så har jag fastnat där... men nu vete 17 om det inte är dags att byta. :hmm:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Daionsavage skrev:Nej.
Psychoslapsen var helt suveräna, men jag hade inte filat sadeln tillräckligt bra så lindningen skars upp efter ett tag. Numera är det prestosträngar som sitter på basen. De är tillräckligt hårda för att E-strängen ska kunna höras utan stärkare men samtidigt såpass snälla mot fingrarna att man klarar sig utan tejp (för det mesta). De har inte världens roligaste ljud, men eftersom allt annat med dem funkar bra så har jag fastnat där... men nu vete 17 om det inte är dags att byta. :hmm:
Presto är ju samma som Eursonics, vilka jag lirade på hela tiden med Flintstones.
De ligger rätt högt på min gilla-lista för att det går utmärkt att köra fingerspel
på dem samtidigt som de är även är bra slapsträngar.
Rotosound låter bättre tycker jag, men man kan tycka att D och G-strängen är för mjuka för fingerspel.
De är mjukare än sin E och A-sträng, men för slap tycker
jag bara det är bra. E och A är stålomspunnen nylon medans D och G är nylonomspunnen nylon(!).
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Inlägg av Hazzbaz »

Kandyman skrev:
Rotosound låter bättre tycker jag, men man kan tycka att D och G-strängen är för mjuka för fingerspel.
De är mjukare än sin E och A-sträng, men för slap tycker
jag bara det är bra. E och A är stålomspunnen nylon medans D och G är nylonomspunnen nylon(!).
Det verkar intressant med Rotosound, dock ett stort minus om D och G strängen är för mjuka för fingerspel! Själva lira jag på Silverslaps och är ganska så nöjd, men funderar lite på Lamberts nya Gut-Twin 47, om man annars lyckades få kontakt med Lambert eller mera info ur hemsidan http://cordes-lambert.com/ som aldrig verkar fungerar ordentligt!
Nån i Skåne som kör med Rotosound?
Skriv svar