Shimsa stall

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Shimsa stall

Inlägg av anli »

Har en Thomannkontra till låns som jag med all säkerhet kommer att göra till min alldeles egen.
Den är inställd med "jazz" höjd, dvs ganska låg stränghöjd. Dock behöver stallet justeras lite då G slammrar lös och upp till B.
Provade met en kartongbit på ett av stallbenen och det förbättrade det hela Men jag behöver höja mer.
Vilket är det bästa shimsmaterialet? Träfane'r antar jag, men vilken sort?
Jag inbillar mig att det vore bäst med fler tunna fanerbitar då dessa bör forma sig lättare?
Vart hittar man faner? Letade runt i verkstaden bland all skit, men lyckade inte uppbringa lämpligt material.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Shimsa stall

Inlägg av Stefanson »

anli skrev:Har en Thomannkontra till låns som jag med all säkerhet kommer att göra till min alldeles egen.
Den är inställd med "jazz" höjd, dvs ganska låg stränghöjd. Dock behöver stallet justeras lite då G slammrar lös och upp till B.
Provade met en kartongbit på ett av stallbenen och det förbättrade det hela Men jag behöver höja mer.
Vilket är det bästa shimsmaterialet? Träfane'r antar jag, men vilken sort?
Jag inbillar mig att det vore bäst med fler tunna fanerbitar då dessa bör forma sig lättare?
Vart hittar man faner? Letade runt i verkstaden bland all skit, men lyckade inte uppbringa lämpligt material.
Ett litet tips.. Om du ska shimsa så gör det då på bägge sidor.
Risken är annars att den oshimsade sidans fot gör ett märke i locket
då kraften fördelas till en mindre punkt, p.g.a att stallet vickas.
Jag tror nog du kan hitta lämpligt shimsmaterial i en hobbybutik.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Funkar justerbara stall bättre om man snedjusterar... dvs foten ligger an ordentligt ändå?
Man kan ju putsa E sidans stall så den passar kroppen. Vill inte gärna höja där liksom.

Det bästa vore dock att hyvla till halsen på ett område strax under sadeln vid G strängen . men det kanske man inte skall kasta sig på hur som helst ;-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

Inlägg av bassjerk »

hej prova med Minicars som ligger på bergsbrunnagatan som bör ha tunn plyvodd för moddelbygge i tjocklekar från 0,5mm och uppåt
Skriv svar