Hyvla greppbräda?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Hyvla greppbräda?

Inlägg av anli »

Jag försöker lära mig spela på en Thomannkontra. Ljudet är riktigt schysst.
Dock finns det en hel del skrammel på G strängen.
Lite på lös, men värst är det på Giss till H, sen försvinner det.
Greppbrädan har alltså en bulle nånstans vid C typ.
Lösningen just nu blir att tilta stallet med faner på G sidan. Blir lite bättre.

Är det uteslutet att själv försöka justera en kontrabräda meddelst slipning/hyvling?
Är det inte så enkelt att man bara tar en rätbräda och kollar vart "ojämnheten" är och justerar den?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Slipa på du. Se till att ha en stadig slipkloss bara, gärna lite längre än ett vanligt korkblock. Kika längs med greppbrädan (eller använd en stållinjal) för att se var ojämnheten finns, slipa lite i taget och var noga med att följa greppbrädans radie.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BBQV skrev:Slipa på du. Se till att ha en stadig slipkloss bara, gärna lite längre än ett vanligt korkblock. Kika längs med greppbrädan (eller använd en stållinjal) för att se var ojämnheten finns, slipa lite i taget och var noga med att följa greppbrädans radie.
Så får det bli! Nykter arbetskraft, bra arbetsyta och ljus samt mentalt fokus skall bara uppfyllas först!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Skulle inte rekommendera att slipa själv. Vad du riskerar att göra är att du bara flyttar skorret till en annan plats.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Dessutom brukar man inte slipa utan karva bort träet. Slipnig är för klumpigt. Däremot kan man vattenslipa brädan när man är klar.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

håller på BBQV
men vad vet jag ,som hade lägsta betyg i slöjd
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Har varit med på en slipning och ja, man använder en stållinjal som mått. Men jag vill ändå flagga för att lämna in den.
Det är nämligen inte bara att hitta och slita ojämnheten då du riskerar att få en ny ojämnhet på ett nytt ställe osv osv och helt enkelt bara flytta skorret. Risken ökar för ojämnhet då man använder sandpapper el. dyl. (även med kloss), en stål skrapa ger bättre kontroll och lämnar en jämnare yta. Överlag används slipning ytterst lite vid stråkinstrumentstillverkning, man skär och karvar uteslutande för att få bättre precision.

Man bör också ha känsla och kunskap om hur strängen rör sig. Strängen sitter lägre vid sadeln och rör sig i en mycket större båge då den vibrerar än på en elbas så du har mycket mindre marginaler att jobba på. Som jag minns det ska brädan heller inte vara platt utan vara lite skålformad men det är också något som varje instrumentmakare har sin egen metod för. Det finns standard mått för hur man räknar ut det men det kan nog vara svårt för ett otränat öga (iaf för mitt!).

Det finns en anledning till att det kostar en bra slant att få en bräda slipad och det är helt enkelt för att det är en hel del jobb även för ett proffs. Men det är också en av de bästa investeringarna man kan (och bör) göra då en mycket stor del av basens spelkänsla och sound sitter i slipningen.

Det finns absolut ett värde i att kunna reparera och ställa in sitt instrument och om du ändå känner att du hellre vill prova själv så vill jag bara ge dig två tips

1. Läs inlägg på t.ex talkbass.com hellre än detta forum! Där finns en betydligt större samlad kunskap och fler som verkligen vet vad de pysslar med! Tyvärr finns det en hel del tyckare och Martin Timell-wannabes på det här forumet som egentligen mer hör hemma hos "Fuskbyggarna". På talkbass finns också länkar till rena instrumentmakarsidor (luthier på engelska).

2. När du läst, fått lite kött på benen och har en uppfattning om hur du skall gå till väga så pratar du med; helst med en renodlad kontrabasreparatör alt. en fiolmakare. Om man ska hård dra det så fyller en kontrabas och en elbas samma musikaliska funktion, sen upphör likheterna.





Det blev ett längre inlägg än jag tänkt men vill bara avslutningsvis säga

1. Det här är INTE menat som en diss till BBQV, har tittat på dina basar och läst dina texter och tycker det verkar som du bygger riktigt fina elbasar som det vore kul att få prova någon gång.

2. Anledningen till att jag motsätter mig mot att göra vissa saker själv är att jag minns när jag själv började spela. Man var helt grön, visste inget om någonting, ville gärna trixa med basen själv men ville framför allt komma billigt undan!
Tyvärr kan man ibland se inlägg som är uppenbart felaktiga vilket skulle kunna ha lurat mig att försämra (eller rent av förstöra!) min bas vilket skulle leda till ett sämre justerat instrument = svårare att spela = tråkigare = man slutar spela av fel anledningar. Detta tycker jag skulle vara så tråkigt om det drabbade någon som inte vet!

Kontrabasen har tagit mig till Folkisar, KMH, Afrika, Australien, halva Europa och nästan hela Sverige, nästan "hela" USA (och förhoppningsvis Japan i vår), den har gett mig så mycket glädje och jag vill bara att fler ska få den möjligheten. Så det vore trist att slå bort benen för folk i förtid och inte ge dem chansen att få spela på ett bra inställt instrument. Det blir SÅ MYCKET ROLIGARE!

3. Basreparatörerna behöver jobb så de kan finnas kvar!!! Du kommer behöva dem en vacker dag! (och om fler finns kan de hålla ned priserna ) :wink:
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Chupacaps skrev:Har varit med på en slipning och ja, man använder en stållinjal som mått. Men jag vill ändå flagga för att lämna in den.
Det är nämligen inte bara att hitta och slita ojämnheten då du riskerar att få en ny ojämnhet på ett nytt ställe osv osv och helt enkelt bara flytta skorret. Risken ökar för ojämnhet då man använder sandpapper el. dyl. (även med kloss), en stål skrapa ger bättre kontroll och lämnar en jämnare yta. Överlag används slipning ytterst lite vid stråkinstrumentstillverkning, man skär och karvar uteslutande för att få bättre precision.

Man bör också ha känsla och kunskap om hur strängen rör sig. Strängen sitter lägre vid sadeln och rör sig i en mycket större båge då den vibrerar än på en elbas så du har mycket mindre marginaler att jobba på. Som jag minns det ska brädan heller inte vara platt utan vara lite skålformad men det är också något som varje instrumentmakare har sin egen metod för. Det finns standard mått för hur man räknar ut det men det kan nog vara svårt för ett otränat öga (iaf för mitt!).

Det finns en anledning till att det kostar en bra slant att få en bräda slipad och det är helt enkelt för att det är en hel del jobb även för ett proffs. Men det är också en av de bästa investeringarna man kan (och bör) göra då en mycket stor del av basens spelkänsla och sound sitter i slipningen.

Det finns absolut ett värde i att kunna reparera och ställa in sitt instrument och om du ändå känner att du hellre vill prova själv så vill jag bara ge dig två tips

1. Läs inlägg på t.ex talkbass.com hellre än detta forum! Där finns en betydligt större samlad kunskap och fler som verkligen vet vad de pysslar med! Tyvärr finns det en hel del tyckare och Martin Timell-wannabes på det här forumet som egentligen mer hör hemma hos "Fuskbyggarna". På talkbass finns också länkar till rena instrumentmakarsidor (luthier på engelska).

2. När du läst, fått lite kött på benen och har en uppfattning om hur du skall gå till väga så pratar du med; helst med en renodlad kontrabasreparatör alt. en fiolmakare. Om man ska hård dra det så fyller en kontrabas och en elbas samma musikaliska funktion, sen upphör likheterna.





Det blev ett längre inlägg än jag tänkt men vill bara avslutningsvis säga

1. Det här är INTE menat som en diss till BBQV, har tittat på dina basar och läst dina texter och tycker det verkar som du bygger riktigt fina elbasar som det vore kul att få prova någon gång.

2. Anledningen till att jag motsätter mig mot att göra vissa saker själv är att jag minns när jag själv började spela. Man var helt grön, visste inget om någonting, ville gärna trixa med basen själv men ville framför allt komma billigt undan!
Tyvärr kan man ibland se inlägg som är uppenbart felaktiga vilket skulle kunna ha lurat mig att försämra (eller rent av förstöra!) min bas vilket skulle leda till ett sämre justerat instrument = svårare att spela = tråkigare = man slutar spela av fel anledningar. Detta tycker jag skulle vara så tråkigt om det drabbade någon som inte vet!

Kontrabasen har tagit mig till Folkisar, KMH, Afrika, Australien, halva Europa och nästan hela Sverige, nästan "hela" USA (och förhoppningsvis Japan i vår), den har gett mig så mycket glädje och jag vill bara att fler ska få den möjligheten. Så det vore trist att slå bort benen för folk i förtid och inte ge dem chansen att få spela på ett bra inställt instrument. Det blir SÅ MYCKET ROLIGARE!

3. Basreparatörerna behöver jobb så de kan finnas kvar!!! Du kommer behöva dem en vacker dag! (och om fler finns kan de hålla ned priserna ) :wink:
ok låter som att du vet vad slipningsvinkeln på ett stöthyvelevstål är
eller?
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Chupacaps skrev:Har varit med på en slipning och ja, man använder en stållinjal som mått. Men jag vill ändå flagga för att lämna in den.
Det är nämligen inte bara att hitta och slita ojämnheten då du riskerar att få en ny ojämnhet på ett nytt ställe osv osv och helt enkelt bara flytta skorret. Risken ökar för ojämnhet då man använder sandpapper el. dyl. (även med kloss), en stål skrapa ger bättre kontroll och lämnar en jämnare yta. Överlag används slipning ytterst lite vid stråkinstrumentstillverkning, man skär och karvar uteslutande för att få bättre precision.

Man bör också ha känsla och kunskap om hur strängen rör sig. Strängen sitter lägre vid sadeln och rör sig i en mycket större båge då den vibrerar än på en elbas så du har mycket mindre marginaler att jobba på. Som jag minns det ska brädan heller inte vara platt utan vara lite skålformad men det är också något som varje instrumentmakare har sin egen metod för. Det finns standard mått för hur man räknar ut det men det kan nog vara svårt för ett otränat öga (iaf för mitt!).

Det finns en anledning till att det kostar en bra slant att få en bräda slipad och det är helt enkelt för att det är en hel del jobb även för ett proffs. Men det är också en av de bästa investeringarna man kan (och bör) göra då en mycket stor del av basens spelkänsla och sound sitter i slipningen.

Det finns absolut ett värde i att kunna reparera och ställa in sitt instrument och om du ändå känner att du hellre vill prova själv så vill jag bara ge dig två tips

1. Läs inlägg på t.ex talkbass.com hellre än detta forum! Där finns en betydligt större samlad kunskap och fler som verkligen vet vad de pysslar med! Tyvärr finns det en hel del tyckare och Martin Timell-wannabes på det här forumet som egentligen mer hör hemma hos "Fuskbyggarna". På talkbass finns också länkar till rena instrumentmakarsidor (luthier på engelska).

2. När du läst, fått lite kött på benen och har en uppfattning om hur du skall gå till väga så pratar du med; helst med en renodlad kontrabasreparatör alt. en fiolmakare. Om man ska hård dra det så fyller en kontrabas och en elbas samma musikaliska funktion, sen upphör likheterna.





Det blev ett längre inlägg än jag tänkt men vill bara avslutningsvis säga

1. Det här är INTE menat som en diss till BBQV, har tittat på dina basar och läst dina texter och tycker det verkar som du bygger riktigt fina elbasar som det vore kul att få prova någon gång.

2. Anledningen till att jag motsätter mig mot att göra vissa saker själv är att jag minns när jag själv började spela. Man var helt grön, visste inget om någonting, ville gärna trixa med basen själv men ville framför allt komma billigt undan!
Tyvärr kan man ibland se inlägg som är uppenbart felaktiga vilket skulle kunna ha lurat mig att försämra (eller rent av förstöra!) min bas vilket skulle leda till ett sämre justerat instrument = svårare att spela = tråkigare = man slutar spela av fel anledningar. Detta tycker jag skulle vara så tråkigt om det drabbade någon som inte vet!

Kontrabasen har tagit mig till Folkisar, KMH, Afrika, Australien, halva Europa och nästan hela Sverige, nästan "hela" USA (och förhoppningsvis Japan i vår), den har gett mig så mycket glädje och jag vill bara att fler ska få den möjligheten. Så det vore trist att slå bort benen för folk i förtid och inte ge dem chansen att få spela på ett bra inställt instrument. Det blir SÅ MYCKET ROLIGARE!

3. Basreparatörerna behöver jobb så de kan finnas kvar!!! Du kommer behöva dem en vacker dag! (och om fler finns kan de hålla ned priserna ) :wink:
Senast redigerad av Gamba den fre 03 feb 2012, 18:49, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Lugn! Jag inser att jag utryckt mig väldigt otydligt. Inlägget var absolut INTE riktat mot dig! Att bara nämna BBQV var absolut inte menat som att peka ut dig som en "fuskbyggare", en olycklig tolkning som jag så här i efterhand lätt kan förstå att man kan göra, mycket tråkigt. Jag ville bara flagga för att hämta kunskap och inspiration från flera håll och jag står absolut fast vid att i reparations/justeringsfrågor är TB att föredra.


Jag har varken jobbat med trä i 40 år, haft fyra snickerier eller kan 50 träslag på rak arm och min samling träarbetningsverktyg är betydligt mer blygsam än
trehundratriljoner. Faktum är att vem som spelar bäst kontrabas eller hur vida du lyssnar på mig eller inte finner jag tämligen ointressant.

Det intressanta är dock att du sätter fingret på problemet jag ville belysa, jag hade kunnat svarat ja på dina påståenden, slängt mig med några termer och namn på garanterat okända verktyg och det hade kanske varit nog för att lura någon att tro att jag vetat vad jag pratar om.

Min poäng är helt enkelt att du vet inte vem du varken ger eller får råd av.
(Nu vill jag varna känsliga läsare att jag åter igen kommer använda ord som kan upplevas som påhopp).
En expert kan ge råd åt en klåpare och du kan få råd av en klåpare som du sedan följer, båda alternativen torde ge ett dåligt resultat.

Jag har aldrig påstått att jag utfört reparationen i fråga utan bara varit med, viss skillnad. Dock skulle reparatören ifråga knappast heller uppnå dina kriterier som en person värd att lyssna på. Jag vet inte om han kan 50 träsorter på rak arm vad jag vet är att han har inte haft fyra snickerier så han faller alltså bort. Han har många knepiga specialverktyg men knappast trehundratriljoner. Däremot har han gått fiolmakarlinjen i Leksand och därefter studerat för en mästare och har jobbat med reparationer av stråkinstrument sedan 70-talet (pinsamt nog minns jag inte läromästarens namn, han var verksam i Falun men är död nu tror jag).

En fånig utläggning kan tyckas men den har en poäng, dina kriterier på en person värd att lyssna skulle lika gärna kunna motsvara en möbelsnickare och hur skicklig denna snickare än må vara och hur många snickerier han än har så skulle jag aldrig lämna in någon av mina kontrabasar till honom. Vilket knyter ihop hela mitt resonemang.

Det finns många Tyckare på detta forum! (jag är ju bevisligen en av dem).
Och JAG tycker att en lekman bör tänka sig för en extra gång innan denne postar ett svar angående ett större jobb (det gäller inte denna tråd specifikt och jag menar inte att peka ut någon utan alla större/svåra jobb och inlägg på detta forum).
Att kunna räkna upp träsorter (med dess egenskaper), äga specialverktyg eller snickerier gör dig inte per automatik till en duktig reparatör.

(Min definition på lekmän i frågan innefattar ALLA som inte är utbildade stråkinstrumentmakare alt. verksamma fiol/kontrabasmakare med detta som yrke. Precis som du analyserat i mitt förra inlägg så är jag främst musiker och inte reparatör och värdesätter därför en skicklig makares arbete väldigt högt! Varför jag också förespråkar detta alternativ.)




anli jag är uppriktigt ledsen att vi kapat din tråd!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Chupacaps skrev: Det finns en anledning till att det kostar en bra slant att få en bräda slipad och det är helt enkelt för att det är en hel del jobb även för ett proffs. Men det är också en av de bästa investeringarna man kan (och bör) göra då en mycket stor del av basens spelkänsla och sound sitter i slipningen.
Om detta kan nog alla vara ense: Oavsett hur TS går tillväga, är det av yttersta vikt att slutresultatet blir bra. Det är svårt nog att spela på ett väljusterat instrument, så man skall inte ge sig innan basen är i topptrim i detta hänséende.

Chupacaps skrev: Min poäng är helt enkelt att du vet inte vem du varken ger eller får råd av.
(Nu vill jag varna känsliga läsare att jag åter igen kommer använda ord som kan upplevas som påhopp).
En expert kan ge råd åt en klåpare och du kan få råd av en klåpare som du sedan följer, båda alternativen torde ge ett dåligt resultat.
Visst är detta värt att ha i bakhuvudet, men det finns ju tyvärr inga garantier IRL heller. Själv lämnade jag som nybörjare på 80-talet in min första egna bas (efter musikskolans hyrbasar) till en erkänd instrumentmakare med div diplom på väggen för greppbräde- och stallintrimning. Resultatet blev entydigt sämre än innan. Efter några dagar med "bananbrädan" tog jag fram hyveln och gjorde om jobbet själv utan annan erfarenhet än grundskolans slöjdtimmar. Perfekt blev det inte, men spelbarheten blev mycket bättre än efter "expertens" ingrepp -- och jag lärde mig en hel del på kuppen. (Idag lämnar jag dock basen med varm hand till en annan instrumentmakare och resultatet blir -- perfekt.)

Nå. Nu har TS fått order och kontraorder ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vem är TS?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

anli skrev:Vem är TS?
Det är du :) TS = Trådskaparen

Ursäkta jargongen (inte lätt med "netiketten" alla gånger)!
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Nå. Nu har TS fått order och kontraorder :) :)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

UPDATE
... jag tog fram stållinjalen och stora filen, gick sedan lös på greppbrädan!
Yes! Nu kan jag äntligen spela med lös G sträng :-)
Men det tog en rejäl stund om man är som jag, en försiktig general.
Skall fila lite till sen blir det nog perfa :-)
Har beställt nya fina strängar, och då vill man ju ha ordning på detta innan de spänns på.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Med denna grunka så gick det ännu mer geschwint!!

Kanon! Rekommenderas. Men jag vet inte vad den kallas?




Bild
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

grattis! Stabil grunka :)
grejor
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Ja, grattis. Jag hade som sagt tidigare inte vågat. Men toppen om du blev nöjd!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Chupacaps skrev:Ja, grattis. Jag hade som sagt tidigare inte vågat. Men toppen om du blev nöjd!
Det var vara att prova, analysera vart puckeln var, lossa strängen, slipa kontrollerat på rätt ställe, på med sträng och prova. Upprepa till det blev bra.
Ingen direkt risk att man flyttar felet, då vinkel blir mer förlåtande ju högre upp på greppbrädan man går (tonmässigt... mot stallet alltså).

Man skall kanske inte ha tummen precis mitt i handen... man bör ha lite pejl och vana från justering av band exempelvis.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar