Fästa mick på kontra

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Fästa mick på kontra

Inlägg av anli »

jag vill ha lite mer ljud i kontran när jag lirar i garaget (har inte tillräckligt med fjong i fingrarna) och jag vill absolut kunna spela in basljudet.

Vart hittar man en mick med lämpligt fäste för kontrabas? Fästet är det jag går bet på just nu. Tips på prisvärd mick skadar ju inte heller.
Mina krav är inte höga och är inte så orolig för rundgång då ljudnivån kommer att bli låg. Det viktiga är dock att Kontraljudet kommer till sin rätt
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Köp en K&K Bass Max. Enklast möjliga modell, låter mycket roligare än de vanligaste alternativen (Fishman eller Underwood).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

mikkejohansson skrev:Köp en K&K Bass Max. Enklast möjliga modell, låter mycket roligare än de vanligaste alternativen (Fishman eller Underwood).
Bra och överkommligt tips... såg att de hade denna modell också:
http://www.thomann.de/se/kk_double_big_twin.htm

Kortfattat... vad är skillnaden i ljud mellan de olika typerna piezo, tranducer och dynamisk/kondersor?
Jag kommer bara att spela fingerspel... inte slap eller stråke.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

piezo/transducer är ofta utbytbara, det kan vara olika typer av element i pickuperna men gemensamt ör att de tar upp vibrationer antingen från locket eller stallet (oftast).

Dynamisk/Kondensator är ju då "vanliga" mikar som tar upp ljudet från basen. Under ideala förhållanden den bästa lösningen, men rundgångskänsligt och kanske inget man kör i sin basstärkare (främst eftersom de sällan har xlr-ingång :) ).

Jag tycker av vad jag hört att Bass Maxen låter roligare än Big Twin:en...eller i alla fall lättare att ratta in ett "bra" ljud från den.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

K6K Bassmax har jag och är nöjd med den , köpes till bra pris från http://www.gollihurmusic.com/product/12 ... DUCER.html.

Du får gärna komma förbi på en fika och lyssna på den ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

B-Å Åhs skrev:K6K Bassmax har jag och är nöjd med den , köpes till bra pris från http://www.gollihurmusic.com/product/12 ... DUCER.html.

Du får gärna komma förbi på en fika och lyssna på den ...
Jag köpte min hos Bob jag med!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Bassmax är beställd!
Fast från från den dyrare tysken... men köpte ett kontraställ och ett par notställ samtidigt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Så där ja! Lite filande på stallet, sen passade Bassmax-micken.
Kanonbra ljud blev det! Helst med Behringer prerampen.

Bra tips!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Tips är också att det är lägst kontrabasljud precis hos den som spelar kontrabasen...;)

Prova att ställa dig riktad mot en hård vägg och spela ska du få se på bas...:!:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

fieldflower skrev:Tips är också att det är lägst kontrabasljud precis hos den som spelar kontrabasen...;)

Prova att ställa dig riktad mot en hård vägg och spela ska du få se på bas...:!:
Jag vill också höra hur surt jag spelar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Inlägg av magnusb »

anli skrev:Bassmax är beställd!
Fast från från den dyrare tysken... men köpte ett kontraställ och ett par notställ samtidigt.
Kul att du kör så det ryker med kontran!

Du o grannen kör väl några låtar med oss nu när vi kommer tillbaka till Uppsala i oktober :D
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

funkymagnusb skrev:
anli skrev:Bassmax är beställd!
Fast från från den dyrare tysken... men köpte ett kontraställ och ett par notställ samtidigt.
Kul att du kör så det ryker med kontran!

Du o grannen kör väl några låtar med oss nu när vi kommer tillbaka till Uppsala i oktober :D
Haha... that will be the day :-D
Nåväl... så här lät det med första försöket med kontra (och nya micken dessutom) alldeles nyssens i kväll.
Min kräsne gitarrgranne tycket det lät bra... det blev ett annat mer rytmiskt komp än elbas. Det knorra och hade sig, men det gör inge.
http://www.lindersson.se/bass/sound/crazy%20heart.mp3
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Inlägg av magnusb »

Gött ljud och lir!

Once you go Kontra... :D
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Skriv svar