Tejpa fingrar eller hur gör ni?

Diskussioner om kontrabasar
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Tejpa fingrar eller hur gör ni?

Inlägg av daniel »

Nyss hemkommen efter ett utomhusgig på kontrabas. Är relativt nybliven kontrabasist efter många års elbasande (lJag är alltså totalt befriad från korrekt teknik vad gäller anslag och fingersättning etc.)

Efter cirka fem-sex låtar är både pek- och långfinger helt mosade, snudd på att man kan se benen där inne...

Detta hände även i somras då vi giggade på en krog och jag stod placerad alldeles invid en öppen dörr till uteserveringen.

Min teori är att det har att göra med luftfuktighet.

Kan utan större problem repa i tre timmar utan att fingrarna fläks upp på detta sätt.

Någon som upplever samma smärtsamma problem?

Har någon tips på hur man på bästa sätt tejpar fingrarna i förebyggande syfte?

/Daniel
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Faktiskt inte så hemska problem. Kan få skavsår och valkar, men aldrig slitage på det sättet...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Låter som att du tar i alldeles för hårt. Visst, kontra låter gött med ett köttigt anslag, men många lirar ofta hårdare även fast rätt mängd köttning har uppstått, bara för att de har sådan feeling. Försök att hålla igen en aning. Jag förebygger ibland med att smörja in fingertopparna med Försvarets Hudsalva. Blir lite mindre friktion mellan finger och sträng då, vilket gör att iaf jag klara att spela lite längre innan mördarblåsorna dyker upp.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Håller med Martin, det är lätt hänt att man tar i för mycket speciellt i ackustiska sammanhang utmhus.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inlägg av daniel »

Så kan det nog vara när jag tänker efter. Dålig lyssning var det också.


Hur reagerar strängarna på hudsalva?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

daniel skrev:Så kan det nog vara när jag tänker efter. Dålig lyssning var det också.


Hur reagerar strängarna på hudsalva?
De blir lite hala. Annars inget särskilt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Jag spelar utomhus och akustiskt ganska ofta eftersom jag spelar i ett gerillaband som letar upp publiken istället för tvärtom. Jag tejpar då det behövs. När det börjar "bränna" i fingertopparna är blåsan nära, då tejpar jag för att slippa få blåsor.

En sak som gör det lite lättare är att stränga med någonting mindre elakt än vanliga stålsträngar. Jag spelar med Presto: nylonsträngar som har stålkärna. Man kan slita grymt hårt i dem och spela slap i timmar utan att få blåsor. De är lite ljudsvagare än stålisar, men man kan spela mycket hårdare utan att få ont så för mig funkar de bra.

Fast det räcker nog inte med att bara tejpa, smörja och att eventuellt byta strängar. spela ofta! Om du spelar kontra i tjugo minuter om dagen så bygger du upp de där valkarna som du kommer att älska för att de skyddar dig (och hata för att du tappar känseln i fingertopparna)

:wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Tips på att tejpa: coach-tejp (idrottstejp som finns på sportaffären) är skitbra, den är stark, fäster bra på huden och är samtidigt tillräckligt hal på utsidan så att man slipper känslan av att fingrarna klistras fast i strängarna!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Gnugga fingrarna på näsan, axlarna eller i pannan. Och spela inte lika hårt. Om skadan redan är skedd så hjälper det inte med någonting annat än vila, iaf inte för mig. Annars är det bara att bita ihop :'(

Om man ger för mycket input så "dödar" du vibrationerna i basen. Den låter lika mycket, bara att du inte hör dig själv.

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Jag är emot allt som har med smörjning och göra. Använd ingenting förutom idrotts-tejp när det väl börjar dyka upp någon blåsa. I andra ord när du väl MÅSTE VID GIGS. Annars som Savage sa spela lite varje dag tills du får blåsor och låt det läka och sedan gå på det igen! Du behöver inte få "valkar" om du inte vill. Du bygger även upp tekniken för att inte ta i för hårt och fingrarna börjar tåla mer. Jag har varken valkar och tejpar ALDRIG! Gigs på 3h är inga problem.
Men det låter som om du spelar med stål-strängar? Rekommenderar att byta till Presto's Ultra lights. Lätt det bästa för allround användning.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

cougar skrev:Jag är emot allt som har med smörjning och göra.
För att?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

basmartin skrev:
cougar skrev:Jag är emot allt som har med smörjning och göra.
För att?
Meningen är inte att fingrarna ska vara fuktiga och lena för det är då skinnet nöts i sönder. Bättre med torra och slitna som läder fingrar,, :D

Jag tog det tipset av någon här i början på min karriär och smorde dem näst intill varje dag.. Det ända som hände va att det rann mer blod...
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

cougar skrev:
basmartin skrev:
cougar skrev:Jag är emot allt som har med smörjning och göra.
För att?
Meningen är inte att fingrarna ska vara fuktiga och lena för det är då skinnet nöts i sönder. Bättre med torra och slitna som läder fingrar,, :D

Jag tog det tipset av någon här i början på min karriär och smorde dem näst intill varje dag.. Det ända som hände va att det rann mer blod...
Ah, intressant synvinkel. Jag har en annan erfarenhet dock, så man får ju köra på det man tycker funkar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 17:25
Ort: Göteborg

Inlägg av bashenrik »

Har aldrig förstått tejpning. Fungerar aldrig (för mig). Försvarets hudsalva är en (nöd-)lösning som brukar gå bra. Palle D använder denna metod regelbundet.

På TS beskrivning, låter det - vilket andra konstaterat - som att anslaget blir för hårt vid utomhus-gig, vilket lätt händer. Spelar man ett akustiskt instrument är det A och O att hitta "the sweet spot". Alltid! Dvs. hitta den plats/position där basen låter mest med minsta möjliga anslag. Har man gjort det, kan man ganska lätt, utan vidare ansträngning, kontrollera sitt sound och sin volym och därmed anpassa sig till de faktiska förhållandena.Det finns flera intervjuer/klipp på nätet med tex. Ray Brown, McBride och andra, som behandlar detta ämne.

Sedan finns det de som har rent fysiska problem med huden på sina fingrar - dvs. genetisk pre-disposition för att utveckla blåsor, hudavfall m.m. Jag vet att Bl.a. Patitucci lider av detta fenomen. På en klinik för många år sedan, rekommenderade han ett spreja på-plåster som fanns i USA då. Har ej testat, men det kan ju vara ett alternativ?!
Har basar.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

JO men så är det nog. Gissar på att du spelar vanlig fingerthump stil?
Då är det nog ok med smörjning, vad vet jag..
Men för mig lät det som om snubben spelar slap och då har jag min teori. Men det är inget man MÅSTE följa haha
Hate Thy Neighbour!
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inlägg av daniel »

Tack för alla snabba svar! Låter som om att det får bli ett strängbyte framöver samt en rulle sporttejp och en tub salva i bakfickan.

20 minuter om dagen kan jag dessvärre inte avvara i nuläget.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Låter ju bra. Återkom gärna med hur det går för dig!

Efter att ha svarat om blåsor för 100:ade gången så sneglade jag tillbaka i gamla trådar och hittade denna tråd där jag var helt grön haha..http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=6802
Så otroligt kul att läsa hur oerfaren man har varit..
Upptäckte även att jag är 3 inlägg från 1000inlägg totalt från mig här på PB.
Fifan vad tiden går och nu ser tillbaka på detta.
Kul att de gamla rävarna är kvar också. Utan er och alla andra på Pb så hade man nog inte varit så "duktig" som är idag.
Är inte så aktiv längre men tittar alltid in minst varannan dag.
Tack allihopa!

Efter detta inlägg är jag bara 2 inlägg ifrån 1000, hahaha

Ps: jag var rätt kaxig som gröngöling, skit kul
sorry om jag trampat någon på tårna
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Här kommer ett tips som säkert är helt förkastligt och förmodligen inte bra för huden, men som funkar när det krisar.

Superlim på fingertopparna.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

en sak som jag insett med tiden efter att stått och köttat med högerhanden är att man inte kommer få en snygg ton och ett avslappnat samt köttigt anslag utan att också ha bra grepp i vänsterhanden. Om du ser till att tonen är ordentligt "nedtryckt" med din vänster så blir det ljusår lättare att få den ton du vill.
grejor
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 17:25
Ort: Göteborg

Inlägg av bashenrik »

Basjonas skrev:Här kommer ett tips som säkert är helt förkastligt och förmodligen inte bra för huden, men som funkar när det krisar.

Superlim på fingertopparna.
Fungerar säkert helt ok. Ger sannolikt en likartad effekt som ett spraya på - plåster, men känns lite mer hardcore! :D
Har basar.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

cougar skrev: Ps: jag var rätt kaxig som gröngöling, skit kul
sorry om jag trampat någon på tårna
Ös på bara Cougar! :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Ni har helt fel allihopa....närå... :wink:

Jag lyckas genom att dra kanske max 5min om dagen i strängarna
eller på tvättlinan i badrummet, få behålla mina fina valkar.
Oftast inte ens så ofta.
Som småbarnsfar finnes ikke tiden att öva mer, tyvärr.

Om jag inte skulle smörja mina ödletorra fingertoppar med Helosan
innan giggen skulle jag få smärtande självsprickor.
Men då har jag å andra sidan ingen handsvett.
Förstår dock vad du menar Svensson. Är man för fuktig så
luckras skinnet upp som ost på en osthyvel.

Har provat den däringa idrottstejpen förr, men jag tyckte man förlorade
känslan mot strängen då den är så tjock.
Jag fann att Apotekets hudfärgade Leukoplast (plåstertejp)
funkade bäst för mig. Och då räcker det med ett lager tejp.
Den är stark som attans.

Anpassade strängar är dock A och O.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Kandyman skrev: Har provat den däringa idrottstejpen förr, men jag tyckte man förlorade
känslan mot strängen då den är så tjock.
Jag fann att Apotekets hudfärgade Leukoplast (plåstertejp)
funkade bäst för mig. Och då räcker det med ett lager tejp.
Den är stark som attans.

Anpassade strängar är dock A och O.
Där ser man! Jag nötte upp leukoplasten, men det var ju då jag spelade på nya stålsträngar. :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Daionsavage skrev:
Kandyman skrev: Har provat den däringa idrottstejpen förr, men jag tyckte man förlorade
känslan mot strängen då den är så tjock.
Jag fann att Apotekets hudfärgade Leukoplast (plåstertejp)
funkade bäst för mig. Och då räcker det med ett lager tejp.
Den är stark som attans.

Anpassade strängar är dock A och O.
Där ser man! Jag nötte upp leukoplasten, men det var ju då jag spelade på nya stålsträngar. :wink:
Man ska ju inte spela slap med hårdare än solostålisar vet vi ju nu. :wink:
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Frågan har ju redan besvarats av många, men här är mina EUR 0.02:

1) Använd aldrig hårdare anslag än normalt. Kör man utan stärkare får övriga musiker helt enkelt anpassa sig (vilket de gör automatiskt om de kan lira och har öron...). Används förstärkare får man låta denna jobba litet extra i förekommande fall (t ex utomhus).

2) Spela ej längre set/stackar än 50-60 minuter. Tio minuters vila gör gott för händer, öron, stämband, läppar.

3) Är spelningen lång, bör låtordningen planeras så att chans till återhämtning (soft ballad el dyl) finns mitt i stackarna. Slikt gäller f.ö. även leadtrumpetare eller brass ö h t.

4) Fördela slitaget: Kör strikt alternering mellan pek- och långfinger. Växla till elbasanslag (fingertoppar) i några låtar.
Skriv svar