The Realist, wow!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

The Realist, wow!

Inlägg av Cee »

Precis provspelat min nya mik: The Realist.
Nu låter det kontrabas även i lurarna/stärkaren. Fantastiskt stor skillnad mot Fishman BP100 som jag hade förut.
Så: ni som kör Fishman, beställ genast en Realist på Bontracasso!
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Inlägg av christian veltman »

Roligt att du gillar den!

Själv kastade jag min. Låter galet men låt mig berätta.

Köpte The Realist när den kom och instalerade på min gamla fina bas.
Det visade sig att piezoelementen gjorde avtryck i locket!!!
De ligger i en tunn folie av koppar och skumplast.
Trycket från strängarna pressar ned piezoelementen i det mjukare
granlocket. Stallet är ju av hårdare trä och klarar sig.

Läste just på Gage hemsida att man utvecklat en nyare version som:

"Because it is made of wood, the element will not have any chance of marking the top of the instrument on to which it is installed."

Har man en enklare bas spelar det kanske inte så stor roll.
I mitt fall var det ett toppinstrument...

Jag anser det ganska bedrövligt att en firma som Gage fortfarande säljer denna version. Ytan mellan stallfoten och locket är mycket viktig.
Har du ställbart stall förflyttas stallfoten lättare under transport med större märken som följd.

Rekomenderas därför inte till finare instrument!!!

Titta på bilden, där ser man elementen.
Bild
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Re: The Realist, wow!

Inlägg av spaceboy »

Cee skrev:Precis provspelat min nya mik: The Realist.
Nu låter det kontrabas även i lurarna/stärkaren. Fantastiskt stor skillnad mot Fishman BP100 som jag hade förut.
Så: ni som kör Fishman, beställ genast en Realist på Bontracasso!
Fishman pb100 är en hemsk mick:/
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

christian veltman skrev:
Trycket från strängarna pressar ned piezoelementen i det mjukare
granlocket. Stallet är ju av hårdare trä och klarar sig.

Det blir märken av stallet på alla basar, även utan Realist.
Om stallet inte ligger jämnt mot locket är en sak men rätt installerad , inga problem! Jag förstår inte vad problemet är , märken under stallet ??
christian veltman skrev:
Läste just på Gage hemsida att man utvecklat en nyare version som:
"Because it is made of wood, the element will not have any chance of marking the top of the instrument on to which it is installed."

AKA "the naturalist", har tagits fram för att bredda kundunderlaget men den har också en annan output och en något lite annorlunda klang men felaktigt monterad kan även den göra märken.
christian veltman skrev: Jag anser det ganska bedrövligt att en firma som Gage fortfarande säljer denna version.
David Gage är en erkänt skicklig innovatör och legendarisk luthier/basfixare och jag har svårt att tänka mig att han skulle uppfinna och tillverka en mick som skadar instrumenten. I USA hade man dessutom stämt arslet av honom och han hade varit ute i kylan för länge sen
christian veltman skrev:Ytan mellan stallfoten och locket är mycket viktig. Har du ställbart stall förflyttas stallfoten lättare under transport med större märken som följd.
Ytan mellan stallfoten och locket är mycket viktig, absolut ja, men...ALLA justerbara stall, även utan Realist, flyttar sig lättare än permanenta! Att stryka lite harts under stallet (och under Realisten i detta fall) hjälper massor och är ett sedan länge välkänt trick att minska och förhindra detta.
christian veltman skrev:Rekomenderas därför inte till finare instrument!!!
Ok, jag är part i målet både som säljare av Realist och som användare av densamma. Jag respekterar dina åsikter och alla måste inte gilla samma saker. Om du inte gillar soundet, handhavandet, monteringen, färgen mm.mm är en sak men att Realist skulle medverka till att skada "finare basar" kan jag helt enkelt inte hålla med om. Massor av världsbasister med instrument från 17/1800-talet i halvmiljonklassen använder Realist sen många år av fri vilja. Av dessa finns det bara 2 (två) som är sponsrade av D Gage.
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Inlägg av christian veltman »

"Jag förstår inte vad problemet är , märken under stallet ??"

Ber om ursäkt om jag är otydlig.
Tänk dig följande:
Du tar en träskiva av gran lägger på en liten mutter.
Nu lägger du en skiva av lönn ovanpå, vibrerar och pressar. Vad händer?
Muttern gör avtryck i/på granskivan.

Nåväl, problemet är känt och Gage svarar inte folk som mejlat om detta problem.
Andra skriver/tycker:

"I also installed a Realist under a bridge that my Luthier perfectly fit to the top of my bass. When I took my bass back to him for some other work he saw the indentations on the top and got angry with what the Realist had done to the top of my bass and said to never use it again.

The damage can not be repaired and the bridge foot will never again make 100% contact with the top; I know this must effect the tone of the bass as complete bridge foot contact to the bass top is critical."

Tyvärr har jag inte mina bilder kvar där avtrycken syntes.
Det är anledningen till att jag aldrig skulle rekomendera The Realist
till en kollega eller vän!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Jag har inte kunskaper att uttala mig om sakfrågan, men har en filosofisk kommentar:

För den som är försiktig general och/eller perfektionist gäller principen "better safe than sorry". Trots försäkran från instrumentmakare om att groparna saknar signifikans akustiskt och mekaniskt/strukturellt, kan alltid en svag gnutta av tvivel finnas kvar. "Tänk om det leder till problem på sikt (jag som experimenterar och flyttar/byter stallet ofta)... Tänk om det minskar värdet på instrumentet... Ytan hade klarat sig i 250 år och var perfekt, men nu finns där gropar... Grrrrr!" Alla sådana tankar i bakhuvudet kan förta spelglädjen.

M.a.o. är det i slutändan upp till var och en att avgöra i vilken grad groparna är ett problem. Lämpligt vore ju att tillverkare och ÅF upplysningsvis meddelar att små -- och enligt dem ofarliga -- märken kan uppstå, så att de som vill ha en extra försäkring t ex lägger in en tunn lönnskiva under pickupen eller väljer den nyare modellen. Bara det faktum att den senare existerar, ger f.ö. en fingervisning om att fler än CV går i dessa tankar.
Skriv svar