Storlek, uppmickad

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Nybassisten
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 19:10

Storlek, uppmickad

Inlägg av Nybassisten »

Hejsan!
Funderar på att addera en kontra till arsenalen. Den kommer hela tiden vara piezomickad och körd genom stärkare. Spelar det då någon större roll om man t.ex köper en 1/4 storlek än en fullstor?
Keep on truckin´...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

1/4 blir nog litet för en vuxen att spela på. Och fullstora (4/4) basar ser man sällan annat än i orkestersammanhang. Satsa på en 3/4 så kommer det kännas bra :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Ja en 3/4 är väl det vanligaste för en vuxen, av flera anledningar :) Jag skulle dock inte ha något emot att äga en 1/2 :D
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Många blues/rock- basister mickar upp 1/2 basar och det funkar också bra eftersom greppbrädan är lite närmare elbas i storlek. Smaksak visserligen men har man små händer så är det inte helt fel. Annars håller jag med mikke ..........3/4!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Bontracasso skrev:Många blues/rock- basister mickar upp 1/2 basar och det funkar också bra eftersom greppbrädan är lite närmare elbas i storlek. Smaksak visserligen men har man små händer så är det inte helt fel. Annars håller jag med mikke ..........3/4!
Med en 1/2 måste man väl dock upp rejält med stackeln....?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

mikkejohansson skrev:
Bontracasso skrev:Många blues/rock- basister mickar upp 1/2 basar och det funkar också bra eftersom greppbrädan är lite närmare elbas i storlek. Smaksak visserligen men har man små händer så är det inte helt fel. Annars håller jag med mikke ..........3/4!
Med en 1/2 måste man väl dock upp rejält med stackeln....?
1/2 bas är ju faktiskt riktigt roligt. Jag hade en Wilfer till låns ett par veckor för ett par år sedan och det var riktigt kul att spela på den. Och jag har ju väldigt korta fingrar på vänsterhanden så det var bekvämare än en 3/4.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Storlek, uppmickad

Inlägg av EADGC »

Nybassisten skrev:Hejsan!
Funderar på att addera en kontra till arsenalen. Den kommer hela tiden vara piezomickad och körd genom stärkare. Spelar det då någon större roll om man t.ex köper en 1/4 storlek än en fullstor?
Är det den korta mensuren du vill åt (för att kunna köra fyrafingersystem), eller är det portabiliteten som lockar? Såvida du inte har jättelabbar, kommer du troligen behöva köra Simandl (1-2-4) åtminstone i de första 2-3 positionerna, så med ren elbasteknik slipper man hur som helst inte undan. Vidare både låter och känns en 1/4 mer som en cello än en kontrabas -- pappigt sound utan botten vid pizzicato och gummisnoddsträngar (om man skall var litet elak)...

Visst går det att skruva till ett användbart ljud med piezomikrofon, men en del av den akustiska karaktären hörs iaf och vid övning vill man ju gärna ha ett inspirerande akustiskt ljud. Slutligen byggs 1/4-basar nästan uteslutande som enkla skolinstrument avsedda att snabbt växas ur, så det går knappast att hitta riktigt bra basar i detta format. (Cellokaraktären går inte att tvätta bort oavsett budget p g a den lilla resonanslådan.)

Därför säger jag som övriga: Köp en 3/4 eller möjligen en 1/2. Vill du ha något ultraportabelt är det nog bättre med en elkontra än en 1/4.
Skriv svar