rengöra hals?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

rengöra hals?

Inlägg av bjorlin1 »

Hur rengör man halsen/greppbrädan effektivast? hört att rakvatten ska vara bra stämmer det?
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Rakvatten torkar bara ur brädan, försök att undvika alkohol. Det räcker ( ska räcka ) med diskmedel om du bara ska rengöra brädan från hudavlagringar och handsvett mm. Nästa steg kan vara Svinto som avslutas med att du polerar in en naturlig olja utan tillsatser. Polera noga av det eventuella överskott som brädan inte dragit i sig. Nu förutsätter jag att brädan inte är målad utan av ebenholtz, lönn eller päronträ.
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

en handduk torkar jag av strängar, hals, stall och locket (pops) med efter varje gång jag lirat, har funkat för mig :)
oljor och sånt är nog fett men vill man ha in dem i strängarna? hur blir det med stråken då, och taglet?
Användarvisningsbild
DrHans
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:50

Inlägg av DrHans »

Ljummet vatten med lite diskmedel brukar funka bra tycker jag.
Och sen lite olja efteråt.
DrHans Studio
http://drhansstudio.com
Musikstudio i Haninge C, Stockholm
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Jag använder Sanden guitars instrument polish för att göra rent halsen (ej själva greppbrädan) och baskroppen. Har inga tillsatser av slipmedel, silikon, syror och alkohol.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

själv rengör jag greppbrädan 1-2ggr dag med vanligt vatten. Tar bort hudavlagringar och diverse mörka avkommor från min kropp.
grejor
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Varför rengöra? The funk is in the gunk!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!
jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?
grejor
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

edvin skrev:
Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!
jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?
Åfan, på vilket sätt? Blir det brightare utan smuts liksom?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Noelredding skrev:
edvin skrev:
Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!
jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?
Åfan, på vilket sätt? Blir det brightare utan smuts liksom?
ja precis! enligt mig.
grejor
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

edvin skrev:
Noelredding skrev:
edvin skrev:
Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!
jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?
Åfan, på vilket sätt? Blir det brightare utan smuts liksom?
ja precis! enligt mig.
Ah, gött. Ska nog inte rengöra min då, tyckte den lät något för bright när den var nyservad med nya evah pirazzis på för drygt 1½ år sen men att det blivit bättre med tiden. Kanske jag förstör tonen ifall jag rengör :P
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Noelredding skrev:
edvin skrev:
Noelredding skrev:
edvin skrev:
Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!
jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?
Åfan, på vilket sätt? Blir det brightare utan smuts liksom?
ja precis! enligt mig.
Ah, gött. Ska nog inte rengöra min då, tyckte den lät något för bright när den var nyservad med nya evah pirazzis på för drygt 1½ år sen men att det blivit bättre med tiden. Kanske jag förstör tonen ifall jag rengör :P
ja för fan, diggar man det så är det ju bara att låta vara. Jag vill alltid ha greppbrädans slappingspett från pizzicato när jag lirar (och framför allt spelar solo) för att alltid ha en säker plats i ljudbilden då jag lirar utan förstärkning.
grejor
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

edvin skrev:själv rengör jag greppbrädan 1-2ggr dag med vanligt vatten. Tar bort hudavlagringar och diverse mörka avkommor från min kropp.
Jo jag kör med vatten också men skiten kommer tillbaka så snabbt, frustrerande. Rakvatten är alltså inget att rekommendera får väl hålla mig till vatten endå, diskmedel känns inte som min bag.
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Inlägg av Chopper »

Brukar använda vatten, såpa och nagelborste. sen skölja med vatten å torka. Efteråt smörjer jag med lite olivolja. Enkelt.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vippran1
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 21 feb 2012, 11:57

Inlägg av vippran1 »

Jag har hört att olivolja kanske kan få det att härskna. Stämmer det?
Annars är jag med sugen på att använda det för har inget annat hemma just nu =)
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Jag har hört att ebenholts är självsmörjande medel, så det behövs inga oljor. Kanske... Jag smetar på lite citronolja i alla fall.

Tony Levin FTW!
Skriv svar