byta hals- ett sätt att bli nära vän med kronofogden?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Coltrane
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 26 jun 2011, 09:28

byta hals- ett sätt att bli nära vän med kronofogden?

Inlägg av Coltrane »

Hej alla

Har köpt en minst sagt beggad kontra, en plywood. halsen är dock ganska skadad, och delad !?!.
Den är dock spelbar på upp till oktaven; motsvarande 12 bandet på elbas.
Köpte den lätt spruckna och slitna basen för 1500 kr , då fick jag med ett kontrabasställ på köpet.

Frågan är nu: hur mycket kostar det att lämna in kontran och byta hals.
Är det överkomligt, kan det ju vara intressant, annars vet jag inte om det är läge att bli närmare bekant med kronofogden. :)


Bor i Luleå och vet att det finns en reparatör/violinbyggare i Pite och en i Umeå.


//Jonas
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hmmm...

Kommer vara billigare men ta längre tid hos Stig i Piteå än hos Niklas i Umeå.

Men jo, det lär bli dyrt. Beror ju på vad man menar med överkomligt men med tanke på vad det skulle kosta att sätta om halsen på min bas hos Niklas för ett par år sen så kanske....mellan 5 och 10.000:-?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 17:25
Ort: Göteborg

Inlägg av bashenrik »

Allt ju relativt (eller?) men det kommer sannolikt kosta en del.

Jag förstår inte riktigt om det är greppbrädan, eller halsen - eller både- och som är delad?

En riktig greppbräda - ebenholtz-ämne av hög kvalité - kostar ca 6 - 8 tusen och arbetet ett par tusenlappar. Så att byta en greppbräda hamnar runt 8-10 tusen.

Skall man tillverka en ny hals och sätta den i kroppen ligger det säkerligen runt 10-15 tusen.

Med tanke på vad basen kostade- och att den därmed sannolikt inte är särskilt bra - är det fullt möjligt att det finns alternativa lösningar på reparationer, som blir betydligt mindre kostsamma, och därmed är mer motiverade.

När jag fick sätta om halsen på min bas - som ligger i prisklassen 60-90 000 - kostade det ca 20 000.
En kollega till mig fick sin bashals förvandlad till tändved i en trafikolycka - gick lös på ca 30-35 000 att fixa.

Å andra sidan fixade en händig kompis det mesta själv på sin bas, som var av enklare modell. Han läste några böcker, hade bra betyg i träslöjd och var orädd. Bl.a. satte han om halsen, öppnade locket m.m. - gick hyr fint som helst.

De priser jag angivit är rådande i söder och mellansverige. Vet inte hur prisbilden ser ut i norr.
Har basar.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Ursäkta om jag lägger mig i men jag tror priserna du anger gäller i söder föst och främst.

Har haft en debatt med en PB ang. priser förr och vad vi kom fram till är det verkar vara dyrare i söder.

Jag kan bara uttala mig om min region Stockholm, Dalarna, Uppland, Södermanland, Västmanland, Närke (typ Svealand) och här är det billigare än vad du nämner.

Jag fick ett prisexempel av (i mitt tycke) Sveriges bästa reparatör som har bl.a. Jormin, Palle D., Kugl. Operan, m.fl. m.fl. på sin kundlista, dvs han vet vad han gör och jobbar BARA med ämnen av hög kvalité.

Jag skulle få ny bräda, sadel, stall (justerbart), ljudpinne och halsslipning för ca 7500 utan moms. Var av brädan kostar 2000:- ämne + jobb exl moms.
Det var mest det jag reagerade på i Bashenriks inlägg.

Vet inte vad ett halsbyte kostar. Värt att fråga runt. Du kan ju t.ex. kolla runt på internet vad en hals kostar, om det är en billig bas är det kanske inte värt att lägga extra pengar på en dyr hals. Och det är kanske t.o.m billigare att resa en bit och lämna in den.

Lycka till Jonas!

(Lägg gärna upp bilder så är det lättare att hjälpa dig med en prisuppskattning)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Efter en sväng till Stockholm förra veckan så verkar det i alla fall som att vi har billigare falafel här i södern. Det är ju alltid nåt
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 17:25
Ort: Göteborg

Inlägg av bashenrik »

Chupacaps skrev:Ursäkta om jag lägger mig i men jag tror priserna du anger gäller i söder föst och främst.

Har haft en debatt med en PB ang. priser förr och vad vi kom fram till är det verkar vara dyrare i söder.

Jag kan bara uttala mig om min region Stockholm, Dalarna, Uppland, Södermanland, Västmanland, Närke (typ Svealand) och här är det billigare än vad du nämner.

Jag fick ett prisexempel av (i mitt tycke) Sveriges bästa reparatör som har bl.a. Jormin, Palle D., Kugl. Operan, m.fl. m.fl. på sin kundlista, dvs han vet vad han gör och jobbar BARA med ämnen av hög kvalité.

Jag skulle få ny bräda, sadel, stall (justerbart), ljudpinne och halsslipning för ca 7500 utan moms. Var av brädan kostar 2000:- ämne + jobb exl moms.
Det var mest det jag reagerade på i Bashenriks inlägg.

Vet inte vad ett halsbyte kostar. Värt att fråga runt. Du kan ju t.ex. kolla runt på internet vad en hals kostar, om det är en billig bas är det kanske inte värt att lägga extra pengar på en dyr hals. Och det är kanske t.o.m billigare att resa en bit och lämna in den.

Lycka till Jonas!

(Lägg gärna upp bilder så är det lättare att hjälpa dig med en prisuppskattning)
1) Jo jag angav att det var priser i södra och mellansverige.

2) Vem är den bästa reparatören - i ditt tycke - då?
Det låter som ett extremt billigt pris för det jobb du beskriver. Efter att ha
testat flera reparatörer i mellan och södra sverige, har det inte ens varit i
närheten av det priset för ett liknande ingrepp.
Har basar.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Jo jag såg det, frågan är väl vad man räknar som "mellansverige", jag räknar t.ex. Norrköping/Linköping till södra, en otroligt löjlig petitess (ursäkta).

Jag syftar på Jonny Thorfeldt(?) i Västerås som ÄR otroligt billig, särkilt sett till vilket fantastiskt hantverk han gör. (Osäker på efternamnet då man bara säger Jonny, "alla" vet vem han är). Problemet med Jonny är att det är mer eller mindre omöjligt att få tid hos honom.

I Sthlm har vi den fantastiska förmånen att ha Philipe Dormond som sitter på kontraktet till alla Sthlms musikskolors stråkreparationer vilket gör att han har en säker inkomst och kan hålla ner priserna på de övriga jobben. Han är dessutom extremt bra! (och om jag förstår det rätt är han den enda som Jonny rekommenderar/passar över jobb till).

Tror t.ex. Malmö smittas av priserna från Danmark där det verkar vara ganska mycket dyrare, eller har jag fel? (Har aldrig lämnat in något varken i Skåne eller i Danmark)
Skriv svar