Christopher removable neck

Diskussioner om kontrabasar
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Christopher removable neck

Inlägg av jannej »

Jag är lite sugen på att skaffa en reservbas som även kan vara stationerad på fältet om det så behövs.

Har hört mycket gott om Christopher-basarna och de är ju faktiskt inte så farligt dyra. Tänkte främst på hybrid-modellen DB300 i busetto-utförande.

Men sen såg jag att plywood-modellen DB200 finns med löstagbar hals.
http://www.concordgroup.com/04db200rn.html

Är det någon som har provat basar med löstagbar hals? Fungerar det bra i praktiken? Inte så att jag kommer att plocka av halsen varje dag utan mer när det behövs.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

jag förstår inte riktigt hur det där funkar för ljudpinnen. Annars, visst!
grejor
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

edvin skrev:jag förstår inte riktigt hur det där funkar för ljudpinnen. Annars, visst!
Det sitter skumgummi runt ljudpinnen som hindrar att den faller. Ska inte absorbera alltför mycket av soundet:
http://www.christopher-bass.de/chrissirn_e.html
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Basen inköpt och den låter kanon. Halsinfästningen ser mycket stabil ut. Mycket bra "bang for the buck". Rekommenderas.
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Inlägg av Viktor »

Cool. En sådan skulle jag vilja kika på någon gång. Vad gick kalaset på?
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Hur bra håller den stämningen efter nedmontering respektive ihopsättning?
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Den kostade 2290 EUR. Men då var den vettigt justerad vid leverans, ett bra ex, fick välja strängar och en rejäl softcase som både kan användas med halsen monterad eller "ihopfälld". En ganska genomtänkt konstruktion på caset. Halsen kan bäras som en separat väska om man önskar så.

Spirocore-strängarna har ännu inte riktigt satt sig, de brukar ju låta bättre om man har spelat in dem. Men redan nu håller basen stämningen riktigt bra. Märker ingen skillnad mot min ordinare bas vad gäller stabiliteten på stämningen.
Senast redigerad av jannej den mån 09 jan 2012, 22:02, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Inlägg av Viktor »

Det var ju ett överkomligt pris. Oerhört användbart med avmoteringsbar hals. Jag får notera denna i min önskelista :)
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Lägger också till det i min önskelista.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Skriv svar