5-strängad elkontra

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
zoltanbolcsik
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 28 sep 2011, 11:33

5-strängad elkontra

Inlägg av zoltanbolcsik »

jag blivit lite småsugen att skaffa mig en elkontra. Spelar i ett coverband och kör 5-strängad elbas. Så jag tänkte att jag borde skaffa en 5-strängad elkontra i så fall.
Har nån erfarenhet av såna?

Jag kollade på thomann och hitta den här:

http://www.thomann.de/se/ns_design_nxt_5_bass_ab.htm

Är den verkligen värt pengarna? Är ljudet tillräckligt bra på den?javascript:emoticon(':?')
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag tycker att NS Design gör strålande bra elkontrabasar över lag men jag har tyvärr inte provat någon NXT. Har provat CR-serien och dom US5/EU5-basar jag själv spelar på. Som byggen är jag övertygad om att NXT-instrumenten står sig väldigt väl men har inte helt bra koll på hur micksystemet funkar. Det kan nog andra här svara bättre på. Men det micksystem som sitter på US/EU/CR-basarna är helt strålande bra!!

MVH//Jan
zoltanbolcsik
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 28 sep 2011, 11:33

Inlägg av zoltanbolcsik »

tack för svaret! :)

jag har en fishman preamp som jag använder till min kontra. Jag antar att den kan man använda till elkontra oxå att få ett bättre ljud.

Jag är lite orolig för storleken. motsvarar dem en vanlig 3/4 kontra i storlek eller är dom större? Jag är tyvärr inte så storvuxen. :(
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

zoltanbolcsik skrev:tack för svaret! :)

jag har en fishman preamp som jag använder till min kontra. Jag antar att den kan man använda till elkontra oxå att få ett bättre ljud.

Jag är lite orolig för storleken. motsvarar dem en vanlig 3/4 kontra i storlek eller är dom större? Jag är tyvärr inte så storvuxen. :(
Skallängden är på 106 cm (41,73 tum) och det är väl ganska på millimetern samma som en 3/4 kontra. Annars kan du ju kolla på en NS Omnibass om längden skulle vara ett problem. Samma skallängd som en 34' elbas men annars i stort samma specar som CR-serien. Man kan spela på den antingen med axelband, stående på ett tripod-ställ eller stackel. Finns med tre olika stämningar. Kvintstämnd, kvartsstämnd med lågt B eller kvartsstämnd med högt C. 5-strängad. Man kan se den antingen som en väldigt liten elkontrabas eller som en elbas som man kan spela stråke på.

http://thinkns.com/

MVH//Jan
zoltanbolcsik
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 28 sep 2011, 11:33

Inlägg av zoltanbolcsik »

Tack för länken. Det verkar så att basen motsvara en vanlig 3/4:a. På thomann står att man får ett tripod-ställ tillsammans med basen. Då blir det nog att spela stående.
Det är ju häftigast att spela så tycker jag.
Jag använder en 5-strängad el bas med låg B så jag tror att jag skaffar en kvartstämd med låg-B.

Är det stor skillnad att spela på elkontra och vanligt kontra?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

zoltanbolcsik skrev:Tack för länken. Det verkar så att basen motsvara en vanlig 3/4:a. På thomann står att man får ett tripod-ställ tillsammans med basen. Då blir det nog att spela stående.
Det är ju häftigast att spela så tycker jag.
Jag använder en 5-strängad el bas med låg B så jag tror att jag skaffar en kvartstämd med låg-B.

Är det stor skillnad att spela på elkontra och vanligt kontra?
Nä det är inte svårare beroende lite på vilken elkontra man skaffar. Om man primärt är elbasist så skulle jag nog faktiskt säga att det är enklare med elkontra i jämförelse med en akustisk men jag vet att många akustiska kontrabasister kam sakna kroppen när dom spelar elkontra. Jag hade svårt med den första elkontran jag hade. En Clevinger på stackel. Men NS Design elkontran på tripod är väldigt trevlig. Funkar helt otroligt bra för mig.

MVH//Jan
zoltanbolcsik
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 28 sep 2011, 11:33

Inlägg av zoltanbolcsik »

Jag tycker att kroppen är lite i vägen när jag spelar vanligt kontra. efter den 7:e bandet börjar bli lite svårt om man vill nå ljusare toner. Man verkar inte ha detta problem med MS design elkontra.
Nu börjar bli väldigt sugen på att skaffa en. det verkar va hur häftigt som helst att spela på en sån. Kikade lite på youtube och hittade några intressanta videor. det är bra priset som är lite hög. Får nog vänta till nästa år att skaffa en. :(
Julen är lite för nära nu......
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Den enda skillnaden är att du inte behöver använda tumgrepp. Du får tänka elbas hela vägen på greppbrädan, om man säger så...
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Samuel V skrev:Den enda skillnaden är att du inte behöver använda tumgrepp. Du får tänka elbas hela vägen på greppbrädan, om man säger så...
Fast det funkar inte... Man måste gå över till tumläge om man inte vill gå ner på knä för att kunna spela "där nere". :)

Tony Levin FTW!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Gunk skrev:
Samuel V skrev:Den enda skillnaden är att du inte behöver använda tumgrepp. Du får tänka elbas hela vägen på greppbrädan, om man säger så...
Fast det funkar inte... Man måste gå över till tumläge om man inte vill gå ner på knä för att kunna spela "där nere". :)
Nej, det måste man inte.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Nej, det måste man faktiskt inte. Men det fungerar bättre.

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Gunk skrev:Nej, det måste man faktiskt inte. Men det fungerar bättre.
Det gör inte jag. Funkar guldfisk i alla fall. ;)

MVH//Jan
Skriv svar