Stagg elkontra - svår att justera?

Diskussioner om kontrabasar
DrFox
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 21:03

Inlägg av DrFox »

Jag kan ju tala om hur min stagg är som jag fick igår om du vill ha något att jämföra med.

Jag har inga missljud vad jag märkt hittills under 2 timmars spelning. Dock ska det ju tilläggas att jag är ganska grön på kontra-fronten. Men jag tycker att jag borde ha märkt om det skorrade vid något speciellt ställe.

Hörlurarna brusar om man köra sub bass på max, men om man drar ner den till typ 1/4 så klarar mina klena koss porta pro av ljudet bra tycker jag. Det som folk upplever som att det är brusigt i lurarna, har det inte att göra med för dåliga lurar? Kör jag mina lite finare senheizer så kan jag öka sub bass ganska mycket utan att det brusar.

Jag hade nog tur att allt var till synes helt när leveranse dök upp. Jag har aldrig sett ett mer misshandlat paket...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

DrFox skrev:Jag kan ju tala om hur min stagg är som jag fick igår om du vill ha något att jämföra med.

Jag har inga missljud vad jag märkt hittills under 2 timmars spelning. Dock ska det ju tilläggas att jag är ganska grön på kontra-fronten. Men jag tycker att jag borde ha märkt om det skorrade vid något speciellt ställe.

Hörlurarna brusar om man köra sub bass på max, men om man drar ner den till typ 1/4 så klarar mina klena koss porta pro av ljudet bra tycker jag. Det som folk upplever som att det är brusigt i lurarna, har det inte att göra med för dåliga lurar? Kör jag mina lite finare senheizer så kan jag öka sub bass ganska mycket utan att det brusar.

Jag hade nog tur att allt var till synes helt när leveranse dök upp. Jag har aldrig sett ett mer misshandlat paket...
Verkar mer och mer som att min är ett måndagsexemplar.
Trots att förpackningen var hel och fin vid ankomst.

Bruset i lurarna är alltså inte ett lågt och milt sus utan ett ganska högt brus - jag får dra på volymen hyfsat för att kunna höra vad jag spelar, och drar jag på den ännu mer blir det liksom komprimering i bruset i takt med tonen.
Inte enorm kvalitet på lurarna, men stoppar jag dem i datorn funkar de finfint utan tillstymmelse till brus.

För att hitta skorr-punkter: Ta vid "1:a band" på en sträng, slå till en ton, och glid nedåt på greppbrädan. Skorrar det inte märkbart så kan du vara glader.
På min blir det nästan som om den vore bandad mellan B och C och mellan C och C# och med skorr hela vägen.

Jaja, mailade Thomann igår, så vi får väl se vad de säger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Segt fieldflower! Hoppas det löser sig (löst sig?)!

Min fungerar fortfarande guldfisk. Inte gjort ett skit åt vare sig stränghöjd eller dragstång. Lyckligt lottad! :)
| Fender | Mesa |
Skriv svar