Köpråd?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Köpråd?

Inlägg av Taurus »

Utöver coverfnaskandet kompar jag en singer/songwriter-tjej som kör lite jazzig visa sådär, och live skulle det vara helrätt på vissa låtar med kontra.

Vad kan jag tänkas behöva betala för en skaplig beggad kontra för ändamålet, och vad ska jag tänka på/titta på när och om jag shoppar? Jag antar att jag måste upp över 10 papp eller det dubbla för nåt som är spelbart och som inte låter allt för mycket pyton om jag letar aukustisk?

Om jag kollar elektriska alternativ, kan en sån här vara nåt: http://www.thomann.de/se/ns_design_nxt_bass_ab.htm
eller måste jag upp till 20k där också för att det ska vara värt att investera utan att bli besviken?

Inte för att jag har några 20k att lägga, men jag vill höra era kloka råd :)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Steinbergaren duger nog alldeles utmärkt till det du tänkt dig.

När jag började leta kontra en gång i tiden så pratade jag med en jazzbasist/basreparatör som inte trodde det gicka att hita nå´t spelbart under 25.000:-.

Fast utvecklingen går åt rätt håll, min Bjärton kostade ca 15.000 och den duger i vart fall åt mig. Och det finns riktigt prisvärda "nybörjarkontror" för under 10.000, kolla med Jam eller på Gewa´s hemsida.
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Köpråd?

Inlägg av Hazzbaz »

Blev rekommenderat en Thomann 22, granlock och laminerade sidor/bak. Tillverkat av Hora i Rumänien tydligen en "Rhapsody B110"? Har numera själv en Thomann 22 och är väldigt nöjd. Hade metallsträngar i början, väldigt bra, men kör numera med silverslaps funkar också bra.
Skriv svar