Vad är detta för en bas?

Diskussioner om kontrabasar
info@toffe.se
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 08:33

Vad är detta för en bas?

Inlägg av info@toffe.se »

Någon som kan hjälpa mig och typ/ålderbestämma denna bas som jag köpt utan att egentligen veta vad jag skaffat. Se bilder

Bild

Bild

Bild
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Italiensk, Milano, tycker att det verkar stå 1809. Googlar man verkar det vara en violinbyggare verksam på 1800-talet...

http://www.ricercare.com/research/libra ... tents.html
info@toffe.se
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 08:33

Tror du det stämmer?

Inlägg av info@toffe.se »

Fast den har inte strä stämskruvar o greppbrädan är i lönn. Det kan väl inte stämma med årtalet?
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kan ju naturligtvis vara en kopia, jag gick bara efter etiketten. Är det infärgad lönn i brädan, alltså?
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Vad är detta för en bas?

Inlägg av christian veltman »

info@toffe.se skrev:Någon som kan hjälpa mig och typ/ålderbestämma denna bas som jag köpt utan att egentligen veta vad jag skaffat. Se bilder

Bild

Bild

Bild
Etiketten är tyvärr oftast falska men...
Nästan lite för smutsigt innanmäte om man jämför med dess yttre. Men det är bara gissningar. Man ser för lite på bilderna.
Du får gärna visa många fler bilder så att man kan se tex snäcka med stämskruvar oa.
Vad vet du själv om basen?
Den ser märkligt sliten ut där vänsterhanden når locket i höga lägen.
Var har du köpt den? Möjligtvis i Östergötland?

Men berätta så kanske vi kan komma på lite mer :-)
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Köpt av Josef kanske? =)

Jag kan inte åldersbestämma en bas överhuvudtaget, men etiketten såg lite väl fräsch ut för att vara 200 år gammal. Har den några skador eller sprickor? Brukar finnas gott om sånt på så gamla instrument.

Dock! Spelar ingen roll om åldern inte stämmer med etikett, en bra bas är en bra bas.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

håller med om slitningen vid höger (från åskådaren sett) axels slitning där. Oftast så blir slitningen mest på kanten. Märkena nedanför högra violinhörnet längs sargen ser konstigt ut också.
mer bilder och högre upplösning gärna!
grejor
info@toffe.se
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 08:33

Fortsättning

Inlägg av info@toffe.se »

Tack för inläggen - Bra forum det här!
Jorå basen e köpt i Östergötland utav en Ungrare som var rätt svår att förstå...
Greppbrädan är infärgad lönn tror jag. Halsen var som en banan och basen hadde fått ny sadel/Stall/ strängar/stämskruvar utan injustering. Har aldrig trott att etiketten stämmer då han tydligen var en av italiensk absolut främsta instrument byggare. Tror inte att han skulle bygga ett instrument med lönn bräda samt kvist i locket.
Har beställt tid för greppbrädebyte men har under tiden riktat upp greppbrädan med förvånansvärt gott resultat. Basen låter väldigt bra om än lite ljudsvag. Troligen är väl ljudpinnen lite för lång.
Detta är min första kontra så jag är helt oerfaren på detta instrument men jag är van att justera/laga mandoliner och i vissmån gitarrer.

Tacksam för alla tips!

Här kommer några fler bilder:

Bild

Bild

Bild
info@toffe.se
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 08:33

Köpt av Josef

Inlägg av info@toffe.se »

Det stämmer. Basen är köpt av Josef Horwath i Finnsång- han var lite svår o förstå. Någon som har erfarenhet av honom sedan tidigare?

Jag har inf@toffe.se om ni vill maila mig direkt.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Josefs basar är nyproducerade rumänska basar, kopior av klassiska modeller som han påstår vara äkta (med filosofin "alltid lurar det någon").

Basarna är precis som du beskriver utrustade med bitvis rent skräp, får man bara detta fixat och basen justerad kan man dock få en bra träbas billigt.

Farhågorna jag har med dessa basar är att de verkar vara byggda av trä som inte varit kärntorrt. Man vet alltså inte vad som kommer hända med basen om några år.
info@toffe.se
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 08:33

Josef Horwath baskopier

Inlägg av info@toffe.se »

Ok -tack för infot Chupacaps!

Det hadde jag inte räknat ut själv. Är det någon mer som har en bas ifrån Josef hadde det varit intressant och veta er erfarenhet samt fått sett en bild. Fick riktat upp greppbrädan och justerat in stall och sadel - så nu är den rätt ok. Vi får väl se hur det går med sprickorna...

Tråkigt med oseriösa säljare! Får hoppas att den bli ok i alla fall. Betalade 10500kr för den så det var ios inte så mycket pengar för en träbas - om den håller...

Någon som har tips på bra mikrofon? Täckte köpa ett K&K sytem med två olika system en med 4 kontakt mickar + 1 längre ner på stallet + preamp. Någon som har erfarenhet?
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Josef Horwath baskopier

Inlägg av christian veltman »

Tråkigt med oseriösa säljare! Får hoppas att den bli ok i alla fall. Betalade 10500kr för den så det var ios inte så mycket pengar för en träbas - om den håller...

Visst är det trist när man blir vilseledd men frågan är kanske vem tror
att man kan hitta en 200år gammal Italiensk kontrabas för dryga 10.000kr?
Nu är just den säljaren ganska känd med sina "fantastiskt underbara" priser,
därav min undran om Östergötland utan att namnge någon...

Vi får hoppas att ingen blir lurad eller lurar sig själv i tron om makalösa fynd.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Josef Horwath baskopier

Inlägg av edvin »

christian veltman skrev:Tråkigt med oseriösa säljare! Får hoppas att den bli ok i alla fall. Betalade 10500kr för den så det var ios inte så mycket pengar för en träbas - om den håller...

Visst är det trist när man blir vilseledd men frågan är kanske vem tror
att man kan hitta en 200år gammal Italiensk kontrabas för dryga 10.000kr?
Nu är just den säljaren ganska känd med sina "fantastiskt underbara" priser,
därav min undran om Östergötland utan att namnge någon...

Vi får hoppas att ingen blir lurad eller lurar sig själv i tron om makalösa fynd.
10.000:- är nog ett väldigt bra pris förutsatt att du gillar hur instrumentet låter dock!
Vackert är det också!
grejor
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag gick med en kille på musikhögskolan i Malmö som hade en Josef-bas. Han hade lagt rätt mycket på att justera den, typ 20 000, men den efter detta lät den riktigt bra. Dock hade den en spricka vid basbjälken som var dåligt lagad enligt en byggare när min kollega ville bygga om nämnda bas till femsträngad, som omöjliggjorde en till sträng på. Men, som folk har sagt innan, om man lägger pengar på upprustning så kan (kanske) det bli en väldigt bra bas.

Den extrema basen som han har haft ute var en Pöllman för 15 000. Då brukar Pöllmanbasar snarare gå runt 100 000-150 000 istället. Lätt att räkna ut hur äkta den är då.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

:lol: Den köpte jag om det var busseton du menar, tror han har försökt sälja fler "Pöllman", dessa var dock INTE de värsta han försökt sälja. Visste att det inte var en Pöllman men visste också vad man får ge för en träbas med det ljudet som den har!

Otroligt ljudstark, enormt djup och grym pregnans helt fantastik. Sen har den detaljer som är ett rent skämt (sadel, greppbräda, stall, strängar) men får man bara detta fixat så har man ett grymt instrument. Den låter enormt mycket bättre än många dyrare basar jag hört/spelat på.

10.000 är INTE mycket för en träbas. Personligen gillar jag faktiskt de rumänska basarna bättre än Thomann och Kina-basarna så jag tror du gjort en bra affär sen får vi hålla tummarna att träet torkar i frid. :wink:

(Vet några väldigt duktiga basbyggare som köper in basar från just Rumänien, strippar dem, öppnar locket, låter dem torka och monterar ihop dem med ny settup och justerar dem ordentligt. Dessa basar säljs för 60.000-?)
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Inlägg av christian veltman »

[quote="Chupacaps"]:lol: Den köpte jag om det var busseton du menar, tror han har försökt sälja fler "Pöllman", dessa var dock INTE de värsta han försökt sälja. Visste att det inte var en Pöllman men visste också vad man får ge för en träbas med det ljudet som den har!

http://www.poellmann-contrabass.de/imag ... ungen2.jpg

http://www.poellmann-contrabass.de/indexframe.htm

Trist att Pöllman själva behöver varna för dessa "falska" basar.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Knappast ett problem enbart för Pöllman, men absolut trist.
Krull9k
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 21:59
Ort: Malmö

Inlägg av Krull9k »

Smygbas skrev:Jag gick med en kille på musikhögskolan i Malmö som hade en Josef-bas. Han hade lagt rätt mycket på att justera den, typ 20 000, men den efter detta lät den riktigt bra. Dock hade den en spricka vid basbjälken som var dåligt lagad enligt en byggare när min kollega ville bygga om nämnda bas till femsträngad, som omöjliggjorde en till sträng på. Men, som folk har sagt innan, om man lägger pengar på upprustning så kan (kanske) det bli en väldigt bra bas.
Som Smygbas sa så köpte jag en bas av Josef för ett par år sedan för 14 000kr. Basen var då i förfärligt skick, mest pga. att basbjälken var dåligt tillpassad och hade fått locket att spricka + att rumänerna/ungrarna(?) hade försökt laga det, men gjort ett skitdåligt jobb och använt något skitlim.
Jag lämnade in basen hos Jan Åslund i Falun och han gjorde om lagning samt installerade ny stränghållare, greppbräda, översadel, undersadel, stackel och stall. Sen dess har jag inte haft några problem alls med basen och den funkar utmärkt som orkesterbas och ganska bra som solobas. Jag har även satt på en extension och den klingar jättebra ända ner till C.

Gällande Josef så tycker jag att han är lite av en lurendrejare ifall man är okunnig. Men som de andra har påpekat så får man ju ganska mycket bas för pengarna och det kan absolut vara värt att lägga en slant på att rusta upp instrumentet ifall det skulle behövas.

Bifogar en bild på basen, sprickan är på vänster sida om stränghållaren.



Bild
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

gött! är det oliv jag ser? eller flatchrome?
grejor
Krull9k
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 21:59
Ort: Malmö

Inlägg av Krull9k »

edvin skrev:gött! är det oliv jag ser? eller flatchrome?
Evah Pirazzi på kontran och senor på barockbasen i bakgrunden
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Krull9k skrev:
edvin skrev:gött! är det oliv jag ser? eller flatchrome?
Evah Pirazzi på kontran och senor på barockbasen i bakgrunden
jaså! Men! Det! Ser! så vitt ut!
Du får väldigt gärna berätta mer om din barockbas i en annan tråd! Jag har massa frågor! :D
grejor
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Krull9k skrev:

Som Smygbas sa så köpte jag en bas av Josef för ett par år sedan för 14 000kr. Basen var då i förfärligt skick, mest pga. att basbjälken var dåligt tillpassad och hade fått locket att spricka + att rumänerna/ungrarna(?) hade försökt laga det, men gjort ett skitdåligt jobb och använt något skitlim.
Jag lämnade in basen hos Jan Åslund i Falun och han gjorde om lagning samt installerade ny stränghållare, greppbräda, översadel, undersadel, stackel och stall. Sen dess har jag inte haft några problem alls med basen och den funkar utmärkt som orkesterbas och ganska bra som solobas. Jag har även satt på en extension och den klingar jättebra ända ner till C.

Gällande Josef så tycker jag att han är lite av en lurendrejare ifall man är okunnig. Men som de andra har påpekat så får man ju ganska mycket bas för pengarna och det kan absolut vara värt att lägga en slant på att rusta upp instrumentet ifall det skulle behövas.
Bra att du fick till extension! Fick Åslund göra den också?


Som folk har sagt tidigare, basarna Josef säljer är absolut inte automatiskt dåliga, men dom är verkligen inte det som Josef utger dem för att vara.
Krull9k
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 21:59
Ort: Malmö

Inlägg av Krull9k »

Yes, Åslund fixade extensionen. Han visade sig vara billigast :)

"Som folk har sagt tidigare, basarna Josef säljer är absolut inte automatiskt dåliga, men dom är verkligen inte det som Josef utger dem för att vara."

Sant. Men sen är det ju väldigt roligt att läsa hans annonser :lol:
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Kan tänka mig att han är ganska intressant att prata med också...

Hade ett gig i lördags med extension. Sjukt kul, mycket skönare än femma.

http://www.blocket.se/ostergotland/Kont ... ?ca=14&w=1

Vi stavar fel förresten, han vill ha det som Jozef.

Kan han spela själv förresten?
Krull9k
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 26 aug 2011, 21:59
Ort: Malmö

Inlägg av Krull9k »

Extension och 5-str är såpass olika, det ena funkar bättre än det andra i vissa lägen.

Mjaäe, han är klarinettist egentligen ifall jag kommer ihåg rätt, men det kan ju också vara en lögn? :p
Skriv svar