Vad är detta för en bas?

Diskussioner om kontrabasar
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av magical_bengt »

Jag har en kontra köpt från honom och jag bad honom spela lite för att lyssna på soundet och han var ingen höjdare men han kunde att ta några toner. Hade en väldigt häftig vit klarinett ståendes i sitt sovrum. Min är justnu hos Sam på Violinateljén i Örebro för repration och sånt. Precis som alla har sagt: Mycket bas för pengarna men de är ganska defekta så man måste lämna in dem och fixa lite men jag tycker att det helt klart är värt det. Gav 18.500 för den och allt som allt kommer reperationerna att gå på ca 15-20 tusen och då kommer värdet att stiga till ca 40 000 så jag vill påstå att hans basar är väldigt prisvärda. Gäller att inte gå på hans lurendrejerier bara :P
Användarvisningsbild
Förenade Arvika Emiraten
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 10 feb 2012, 16:41

Re: Vad är detta för en bas?

Inlägg av Förenade Arvika Emiraten »

Instämmer i ovanstående beskrivningar av hästhandlare Jozef Horvath. Man ska inte lita på ett ord han säger, köpte en bas av honom för 13.000:- för några månader sedan:
Strängarna som satt på var nya enligt Jozef - de såg ut som kriget, sadeln var bonnigt tillverkad och det syntes färska limrester strax ovanför - hade den bytts? inte enligt Jozef, stämmekaniken var modern och såg ut att vara rätt billig - var den utbytt? inte enligt Jozef, greppbrädan var enligt jozef av ebenholts - jag upptäckte senare att den snarare var väldigt nyligen målad, med färg som närmast liknade skokräm i hur snabbt det blev spår i den och hur mycket den skitade ner strängarna, halsen var tydligt lagad - det var den inte alls, påstod Jozef (när jag senare fått greppbrädan bytt fick jag även veta att lagningen på halsen tidigare bara varit limmad och inte alls förstärkt), sedan var basen ju enligt Jozef från 1887, men det gick jag ju inte på någonstans.

Nu har Jørn Hom Larsen i Köpenhamn förstärkt lagningen, bytt greppbräda mot en i högkvalitativ ebenholts samt bytt ut stämmekaniken mot fin Rubner-mekanik av böhmisk modell. Detta kostade mig lika mycket som jag betalade för basen, men det fick det lov att göra för inte kunde jag få ut vad jag gett för den när greppbrädan var i så uselt skick och jag ville inte vara tvungen att lura någon. Slutresultatet är jag än så länge nöjd med, men vi får se vad som gömmer sig bakom nästa knut.

"Take warning, good people", som George Grayson så ofta sa.
Skriv svar