Finns det någon som provat K&K mikrofoner till kontra?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
info@toffe.se
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 08:33

Finns det någon som provat K&K mikrofoner till kontra?

Inlägg av info@toffe.se »

Skall köpa mikrofon till kontran. Någon som provat K&K. Basisten i ett utav banden jag spelar i har wilson k4 - den låter bra men är väldigt dyr. Tror ni K&K matchar den?
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag har en K&K Bass max. Den är jag väldigt nöjd med. Dock tror jag inte du kan jämföra den med en Wilson, då den kostar typ sex gånger så mycket. Jag har inte heller prövat en Wilson.

Om du köper en K&K Bass max så var beredd att du kanske får fila lite i stallet där micken ska sitta.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har också K&K BassMax och är nöjd. Har dock inte provat nån annan .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
info@toffe.se
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 08:33

Double big twin

Inlägg av info@toffe.se »

Trodde att Double big twin var standard mikrofonen från K&K. Någon som har provat den eller har det dubbla systemet med den + bassmax + preamp?
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pebbe »

Jag har en Bass Max på min kontra och tycker den har ett bättre ljud än Underwood som jag upplevde som något dov.
Jag har även provat Big Twin på en elkontra som nog är det bästa kontraljud jag hört från en kontaktmick (Dock har jag ingen omfattande erfarenhet av kontaktmickar). I det fallet var de två mickelementen ingjutna i en urgröpt hålighet i varsin stallfot i epoxylim (rackarns vad många i det blev i den meningen).
Det lutar år att jag gör samma operation på min bas frammåt senvåren eller sommaren och då är ju en A/B-test mot Bass Max möjlig.
info@toffe.se
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 08:33

K&K

Inlägg av info@toffe.se »

Köpte Big max och double twin från K&K. Preampen tyckter jag distar väldigt lätt så den har lite dåligt med headroom. Big Max låter klart bäst av de båda men det vore intressant o veta hur du installerade mickarna med epoxi. Förstod inte riktigt hur din installation var gjord. Kan du berätta lite mer eller visa en bild?
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Jag har en K&K Golden bullet (http://www.kksound.com/goldenbulleturb.html) på min finkontra. Den låter jättebra men är lite rundgångskänslig, så den använder jag mest då det inte ska spelas med högt ljudtryck.

När det ska spelas högt så tycker jag att Kandymickarna är suveräna.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 17:01
Ort: Gävle

Inlägg av Apans Bror »

Har använt K&K Rockabilly Plus i 8 år nu.
När man väl har ställt in preampen så är den grym.
Välldigt mångsidig mick/preamp som funkar bra till det mesta (bara man är stadig på handen när man skruvar till eq i preampen för ack så kännslig den är)

Innan dess körde jag oftast på shadow 950 någonting (den låter iallafall men tja inte så roligt)
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Jag har Big Twin på min lilla 1/4-konta (den rymmer inte mer än två piezoplattor på det lilla stallet). Jag tycker den låter jättebra med tanke på priset!
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: K&K

Inlägg av Pebbe »

info@toffe.se skrev:Köpte Big max och double twin från K&K. Preampen tyckter jag distar väldigt lätt så den har lite dåligt med headroom. Big Max låter klart bäst av de båda men det vore intressant o veta hur du installerade mickarna med epoxi. Förstod inte riktigt hur din installation var gjord. Kan du berätta lite mer eller visa en bild?
Det var inte jag som gjorde installationen och inte var den min bas heller, men jag fick det förklarat för mig.
I stallfoten gjordes en urgröpning där piezoelementet passade så att elementets undersida låg jäms med stallfoten. För att elementet skulle ligga på plats när stallet skulle ställas på plats och för att hela konstruktionen skulle bli stabil fylldes håligheter i urgröpningen med epoxilim.
Jag har tyvärr ingen bild på undersidan av stallet men här är en bild med strängar på plats. Man ser hur kablarna från piezoelementen kommer ut från stallfötterna.

Bild
Skriv svar