Söker kontrabas... Bjärton

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
JeppeBas
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 03:37
Ort: Lund

Söker kontrabas... Bjärton

Inlägg av JeppeBas »

Hejsan alla basister.

Är newbie här på forumet och behöver hjälp.
Har alltid spelat el-bas men på senare tid börjat få jobb på kontrabas som jag varit tvungen att tacka nej till eller låna mig till ett instrument.

m a o, dags för köp :-)

Skulle helst vilja ha en Bjärton Swingmaster. Inte för att jag har någon koll men en del kollegor har, eller har haft en Bjärton och tycker dom är klockrena.

Men det verkar va väldigt svårt, i alla fall i nuläget att hitta en.
Finns det något likvärdigt, halv"safe" märke, instrument?

För livebruk mestadels(mickad) men även i studio.

m v h

JeppeBas
Svänget är allt, allt är svänget!
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Eftersom Bjärton slutat tillverkningen sedan länge (som du nog redan vet) är du hänvisad till begagnat marknaden och den är inte helt enkel att sia om, men du gör nog helt rätt som efterlyser en här (kanske lyckas du ännu bättre om du lägger ut en köpes annons på köp/säljtråden för kontrabasar).

Annars skulle mitt råd vara att kontakta en kontrabasist om du känner någon eller fråga här på forumet om någon kan hjälpa dig titta på en bas IRL och gå igenom vad du ska tänka på och akta dig för och sedan kolla blocket och andra sidor. Att vänta på en speciell bas kan ta tid.

Du undrar också om det finns några andra märken som är likvärdiga, det luriga med att köpa kontrabas är att de skiljer sig oerhört mycket mer från bas till bas än vad elbasar gör därför talar man inte så ofta om märken i kontrabas världen.
Det finns kända namn som är "säkra" som t.ex. Pöllman, Rubner osv men dessa basar är betydligt dyrare och även bland dessa kan det faktiskt förekomma måndags exemplar.

Vad jag försöker säga är att bestäm dig för en summa du är beredd att betala, kolla beg. marknaden och försök få med dig en kontrabasist som kan hjälpa dig när du åker och tittar. Detta kanske låter som ett stort projekt men det kommer nog gå lättare än du tror att få med dig någon. Vi har alla varit där och vet hur svårt det kan vara i början och hjälper därför gärna till. Det finns mycket basar och basister i Malmö t.ex. jag har några kompisar där som jag tror skulle kunna hjälpa dig, hör av dig om det är intressant.


Jag skulle rekommendera detta framför att köpa en osedd bas från t.ex. Thomann.

Lycka till!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
JeppeBas
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 03:37
Ort: Lund

Inlägg av JeppeBas »

Tack för ett bra och informativt svar Chupacaps.
Kommer absolut att följa ditt råd.

Är absolut intresserad av hjälp av alla former.
Detta är en helt ny värld för mig :-)

Hade hoppats hitta en bas mellan 10 -15.000kr.
Ska testa att lägga ut en köpesannons också.

m v h

Jeppe
Svänget är allt, allt är svänget!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag har en kontrabas som står i göteborg till salu om du har vägarna förbi.
Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Hope »

Bjärton Swingmaster i kontrabas köp/sälj-tråden :D
gaston
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 18 feb 2011, 14:43

Inlägg av gaston »

jag såg det här på blocket!

Bjärton och allt :)

http://www.blocket.se/kalmar/Kontrabas_ ... m?ca=2&w=3
gaston
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 18 feb 2011, 14:43

Inlägg av gaston »

Nää dra på trissor här är ett exemplar till

http://www.blocket.se/stockholm/Kontrab ... m?ca=2&w=3
Skriv svar