Resa

Diskussioner om kontrabasar
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Resa

Inlägg av magical_bengt »

Hejsan, jag har stött på ett problem som jag antar att alla basister har stött på någon gång. Jag har börjat få en hel del kontraspelningar Utanför staden där jag bor och jag har för tillfället varken bil eller körkort. Hur sköter ni basfrakt inför gig? Kan man ta tåget med en kontra och isåfall hur? Om man åker swebus kan man då få tillgång till chufförens sovhytt?

Tack på förhand!

MvH Martin
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Resa

Inlägg av DoggyD »

magical_bengt skrev:Hejsan, jag har stött på ett problem som jag antar att alla basister har stött på någon gång. Jag har börjat få en hel del kontraspelningar Utanför staden där jag bor och jag har för tillfället varken bil eller körkort. Hur sköter ni basfrakt inför gig? Kan man ta tåget med en kontra och isåfall hur? Om man åker swebus kan man då få tillgång till chufförens sovhytt?

Tack på förhand!

MvH Martin
LOL, lek med tanken på att ta körkort dårå, det skulle möjligen kunna biffa fler gig ännu längre hemifrån. Att din bas får tillgång till chaufförens sovhytt, speciellt i en buss för personbefordran, det är ju egentligen en helt underbart skön tanke. :wink:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

Se till att ha med en gummistrapp så du kan spänna fast basen mot något. Åker du buss satsa på barnvagnsplatsen, swebuss har jag ingen aning om, har aldrig vågat det själv.

jag skulle iaf inte lägga den i lastfacken på bussen, inte en chans!
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Re: Resa

Inlägg av magical_bengt »

DoggyD skrev:
magical_bengt skrev:Hejsan, jag har stött på ett problem som jag antar att alla basister har stött på någon gång. Jag har börjat få en hel del kontraspelningar Utanför staden där jag bor och jag har för tillfället varken bil eller körkort. Hur sköter ni basfrakt inför gig? Kan man ta tåget med en kontra och isåfall hur? Om man åker swebus kan man då få tillgång till chufförens sovhytt?

Tack på förhand!

MvH Martin
LOL, lek med tanken på att ta körkort dårå, det skulle möjligen kunna biffa fler gig ännu längre hemifrån. Att din bas får tillgång till chaufförens sovhytt, speciellt i en buss för personbefordran, det är ju egentligen en helt underbart skön tanke. :wink:

Jo jag jobbar på ett körkort men undertiden tänkte jag. När jag har varit på turné med skolan så har jag haft den i sovhytten, därför jag tänkte att man kanske kunde göra så på swebus också.


Barnvagnsplats funkar om man åker lokaltrafik men finns de även på längre resor då det fodras tåg/swebus? Aldrig sett det på buss iaf
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

när de gäller swebuss och liknande så brukar jag se till att få en plats där de i vanliga fall är barnvagnsplats och sitta med den ut i gången/bakre dörren. På tåg får man spänna fast den vid bagaget eller sitta i hallen om de är fullt
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av magical_bengt »

Bengan skrev:när de gäller swebuss och liknande så brukar jag se till att få en plats där de i vanliga fall är barnvagnsplats och sitta med den ut i gången/bakre dörren. På tåg får man spänna fast den vid bagaget eller sitta i hallen om de är fullt
Kan man boka barnvagnsplats och är de standard på swebus eller är det bara vissa turer som har det?

Är det några speciella vagnar/tåg som är lämpliga bagageutrymmen? Spänner du fast den med vanliga remmar och isåfall var sätter du dem på basen/väggen? (tänker direkt på stallet, man vill ju inte att det ska ta stryk i onödan)

Tack allihop för fina svar! :D
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

har aldrig bokat plats på en buss, de är bara att vara först/hoppas på snällt folk.

ett vanlig spännband runt hatthyllan på tåget, gärna någon väska i vägen om man har med sig de. Sen kan de kännas skönt att sitta så man har uppsikt över den så man kan assistera/skrika åt dem som behöver det :p
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Jag kan genast förutse en del problem med din sovhyttsidé.
1 I princip enbart helturistbussar har sovhytt, och inte alla sådana heller. Kan inte föreställa mig att Swebuss och liknande har det.
2 Skulle det finnas så är det upp till chauffören att avgöra, dvs du kan inte räkna med att det går. Kanske, kanske inte, beroende på person.
3 I många fall är det väldigt trångt vid ingången till sovhytten. Man måste vinkla sig in i det. Jag tror inte du har lust att vinkla halsen på basen.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

magical_bengt skrev:
Bengan skrev:när de gäller swebuss och liknande så brukar jag se till att få en plats där de i vanliga fall är barnvagnsplats och sitta med den ut i gången/bakre dörren. På tåg får man spänna fast den vid bagaget eller sitta i hallen om de är fullt
Kan man boka barnvagnsplats och är de standard på swebus eller är det bara vissa turer som har det?

Är det några speciella vagnar/tåg som är lämpliga bagageutrymmen? Spänner du fast den med vanliga remmar och isåfall var sätter du dem på basen/väggen? (tänker direkt på stallet, man vill ju inte att det ska ta stryk i onödan)

Tack allihop för fina svar! :D
De dubbeldäckare jag åkt (huvudsak norrlandskusten dock) så finns det plats för säkert tre barnvagnar längs bak till vänster på bottenplan, precis innan bakre utgång.
grejor
Skriv svar