Köpa kontra och mickar

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Emilivarsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 14:21
Ort: Malmö

Köpa kontra och mickar

Inlägg av Emilivarsson »

Hej!

Är på jakt efter en kontra, och då jag är student får det helst inte kosta allt för mycket. Har kollat på Thomanns billigare varianter, som jag har hört en del positivt om. Min fråga är då, om det är värt det? Behövs det tex nya strängar och justering av stränghöjd och liknande?

Tänker att det är lika bra att fixa mick till den med en gång, där har jag inte så mycket erfarenhet. Vad finns det för bra mickar till bra pris? Samt om man behöver preamp eller om det går att klara sig utan? :)

Mvh Emil
Användarvisningsbild
Emilivarsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 14:21
Ort: Malmö

Inlägg av Emilivarsson »

Bör kanske tillägga att det är Jazz som jag kommer lira på den.
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Tjena Emil

Jag vet inte så mycket om thomanns basar, men rent intuitivt känns det lite tveksamt att köpa en kontra utan att ha sett den in real life. Se om du kan få kontakt med någon som har en likadan bas som du funderar på, och fråga om du får komma och kolla på den.

Ja, det kommer behövas set-up, osv.
Spelar man regelbundet så är utvecklingskurvan brant i början, man märker rätt snabbt om basen och/eller set-up är skit, trots att man är färsk på instrumentet.

Min första bas, som det faktiskt inte var så himla längesedan jag köpte, kostade drygt 10 000. Kinesisk, fanér i botten och sarg, men riktigt granlock. Jag köpte den ny. Inte världens dyraste eller bästa bas, men inte heller den billigaste eller sämsta. Jag är jävligt glad att jag gjorde det valet, att köpa en bas för 10 000 istället för fem, för jag har kunnat spela på den mycket och länge, och det har låtit bra. Fortfarande min mest använda bas. Jävligt tålig, låter bra.

Så mitt tips är väl att inte sikta alltför lågt, och försöka köpa basen av nån som kan göra en bra set-up åt dig. Tror till exempel att Erik Hoffman i köpenhamn (fiolbyggare) köper in och säljer en del billigare men bra studentinstrument.

Låt för i helvete inte någon som inte är fiol/basbyggare göra en set-up. Det finns några riktiga sopor som jag kommer att tänka på här i vår region, som tror att de kan grejer, som du ska akta dig för...jag kan PMa namn om du vill.

Ang. mickar så är det en djungel. Om det går så kör jag helst akustiskt, men det beror helt på lokalen och på hur lyhörda musiker man spelar med. Annars använder jag The Realist. Klassiker med träigt ljud och bra botten, men de kräver ett tydligt anslag och en del akustisk output från dig och instrumentet. Så de som spelar med lite mjukare spelstil brukar få problem, för de kan runda när man drar på mycket stärkare. Jag kommer inte ihåg vad den kostade, kanske 1500-2000:-?

Oj det blev ett jävligt långt inlägg... Jaja, så ska det väl vara på ett nördforum.
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

...och man kör den utan preamp!
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Instämmer med föregående talare, sikta på en beg. som du provat. Det är inte heller dumt att tänka runt 10.000 snarare än 5000, du kommer ha igen det!!
Försök hitta någon med lite mer erfarenhet som ev. kan följa med och titta på en bas.

Mic är som sagt en djungel, man får prova sig fram, varje bas är unik. Det är en kombination av bas (plywood/trä), set up (high/low action) och strängtyp (stål/sen/hybrid) som kommer plocka fram olika egenskaper i basen vilket gör att olika micar (kontakt/mic) kommer funka olika bra.

Skaffa först en bas och sedan en mic efter att du undersökt alternativen mer och vet hur basen micen ska sitta på låter.

Realist är absolut en bra arbetshäst (hellre den än en fishman om du frågar mig).

Lycka till!
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Inlägg av Hazzbaz »

SebastianNordström skrev:Tjena Emil

Jag vet inte så mycket om thomanns basar, men rent intuitivt känns det lite tveksamt att köpa en kontra utan att ha sett den in real life. Se om du kan få kontakt med någon som har en likadan bas som du funderar på, och fråga om du får komma och kolla på den.
...

Så mitt tips är väl att inte sikta alltför lågt, och försöka köpa basen av nån som kan göra en bra set-up åt dig. Tror till exempel att Erik Hoffman i köpenhamn (fiolbyggare) köper in och säljer en del billigare men bra studentinstrument.
Många kloka ord från tidigare inlägg, helt enig!

Jag har nångång uttryckt min skeptis till Rumänska Hora basar här på pratabas, men har numera själva en Thomann 22 :roll:, faner i botten och sarg med granlock, faktiskt en jävlig bra bas för pengarna. Du är välkommen till att PM:a mig om du vill testa. just nu har jag dock innovation silverslaps på basen,och det kanske kan kännas lite för sladdrigt om man är ovan.

Kan iövrigt bara anbefalla Erik Hoffmann, han har fixat både fioler och en kontrabas för mig, dock senast 1999. Hade egentligen tänkt mig att köpa min nya bas via Hoffmann, men 22:an hann förre mitt planerade besök.[/code]
Användarvisningsbild
Emilivarsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 14:21
Ort: Malmö

Inlägg av Emilivarsson »

Tackar för alla svaren! Har gett mig en lite bättre uppfattning om vad man bör införskaffa sig! Får bli att kontakta Erik Hoffmann då! :)

Hazzbaz: Det hade varit guld om jag hade kunnat få möjligheten att testa den. Hör av mig!
Skriv svar