Köpa kontra och mickar

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Emilivarsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 14:21
Ort: Malmö

Köpa kontra och mickar

Inlägg av Emilivarsson »

Hej!

Är på jakt efter en kontra, och då jag är student får det helst inte kosta allt för mycket. Har kollat på Thomanns billigare varianter, som jag har hört en del positivt om. Min fråga är då, om det är värt det? Behövs det tex nya strängar och justering av stränghöjd och liknande?

Tänker att det är lika bra att fixa mick till den med en gång, där har jag inte så mycket erfarenhet. Vad finns det för bra mickar till bra pris? Samt om man behöver preamp eller om det går att klara sig utan? :)

Mvh Emil
Användarvisningsbild
Emilivarsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 14:21
Ort: Malmö

Inlägg av Emilivarsson »

Bör kanske tillägga att det är Jazz som jag kommer lira på den.
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Tjena Emil

Jag vet inte så mycket om thomanns basar, men rent intuitivt känns det lite tveksamt att köpa en kontra utan att ha sett den in real life. Se om du kan få kontakt med någon som har en likadan bas som du funderar på, och fråga om du får komma och kolla på den.

Ja, det kommer behövas set-up, osv.
Spelar man regelbundet så är utvecklingskurvan brant i början, man märker rätt snabbt om basen och/eller set-up är skit, trots att man är färsk på instrumentet.

Min första bas, som det faktiskt inte var så himla längesedan jag köpte, kostade drygt 10 000. Kinesisk, fanér i botten och sarg, men riktigt granlock. Jag köpte den ny. Inte världens dyraste eller bästa bas, men inte heller den billigaste eller sämsta. Jag är jävligt glad att jag gjorde det valet, att köpa en bas för 10 000 istället för fem, för jag har kunnat spela på den mycket och länge, och det har låtit bra. Fortfarande min mest använda bas. Jävligt tålig, låter bra.