"snickare" eller violinbyggare?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

"snickare" eller violinbyggare?

Inlägg av bjorlin1 »

Va och öppna basen min hos en snubbe och fick se det här från en tidigare renovering ...
Är det seriöst en bit av en skjorta?





Bild

Bild
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: "snickare" eller violinbyggare?

Inlägg av christian veltman »

bjorlin1 skrev:Va och öppna basen min hos en snubbe och fick se det här från en tidigare renovering ...
Är det seriöst en bit av en skjorta?

Kanske ser det märkligare än det är?
Tidigare lagade man ofta basar med Linne.
Kanske tog denne reparatör en bit mönstrat Linnetyg?

Eller så var det en snickare ;-)

Bilden visar en fin Engelsk Tarr bas

http://www.thomasmartin.co.uk/bass_rest ... _tarr.asp#
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

jajo eller så gör man det proffsigt som Gustav Pitra


Bild
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: "snickare" eller violinbyggare?

Inlägg av Hazzbaz »

christian veltman skrev:
bjorlin1 skrev:Va och öppna basen min hos en snubbe och fick se det här från en tidigare renovering ...
Är det seriöst en bit av en skjorta?
Kanske ser det märkligare än det är?
Tidigare lagade man ofta basar med Linne.
Kanske tog denne reparatör en bit mönstrat Linnetyg?

Eller så var det en snickare ;-)

Bilden visar en fin Engelsk Tarr bas

http://www.thomasmartin.co.uk/bass_rest ... _tarr.asp#
Tack för de fina bilder! Är själv kulturhistorisk konservator, och älskar såna fina restaureringsbilder. Har själva sett många olika typer material använda till lagningar, t.ex. nylonstrumpor och någon sorts klibbig kontaktlim, har säkert sett väldigt bra och proffsigt ut när det blev gjort, men åldringsprocessen, (bara ca 30 år)...
Faktiskt får man säga att de flesta äldre lagningarna på instrument, (särskilt klassiska instrument), har haft väldigt hög klass och fortfarande står sig, och ibland undra man varför vissa instrumentmakare är så ivriga efter att avlägsna många av dessa bra lagningarna, bara för att sätta dit sina egna bättra lagningar...
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Re: "snickare" eller violinbyggare?

Inlägg av bjorlin1 »

http://www.thomasmartin.co.uk/bass_rest ... _tarr.asp#[/quote]
Tack för de fina bilder! Är själv kulturhistorisk konservator, och älskar såna fina restaureringsbilder. Har själva sett många olika typer material använda till lagningar, t.ex. nylonstrumpor och någon sorts klibbig kontaktlim, har säkert sett väldigt bra och proffsigt ut när det blev gjort, men åldringsprocessen, (bara ca 30 år)...
Faktiskt får man säga att de flesta äldre lagningarna på instrument, (särskilt klassiska instrument), har haft väldigt hög klass och fortfarande står sig, och ibland undra man varför vissa instrumentmakare är så ivriga efter att avlägsna många av dessa bra lagningarna, bara för att sätta dit sina egna bättra lagningar...[/quote]

Jaså de "flesta" har haft mycket hög klass wow? eller så lyssnar jag på Pitra med 50 bast i branschen. Han ansåg att jag betalat overprice av bontracasso för "Ungersk fabriksdynga".

Nämnde jag att den reperatören innan inte ens visste hur man skulle göra en ljudpinne, det första som händer när jag kommer hem efter jag köpte basen är att den hoppar av för att den är på tok för kort.
Basen är f.ö endast 5-6 år max, fick jag höra det när jag köpte den? nej

Bild
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: "snickare" eller violinbyggare?

Inlägg av Hazzbaz »

bjorlin1 skrev:[
Jaså de "flesta" har haft mycket hög klass wow? eller så lyssnar jag på Pitra med 50 bast i branschen. Han ansåg att jag betalat overprice av bontracasso för "Ungersk fabriksdynga".

Nämnde jag att den reperatören innan inte ens visste hur man skulle göra en ljudpinne, det första som händer när jag kommer hem efter jag köpte basen är att den hoppar av för att den är på tok för kort.
Basen är f.ö endast 5-6 år max, fick jag höra det när jag köpte den? nej

Bild
Ta det lugnt! Jag uttryckte mig kanske lite löst och syftade inte alls på dina bilder. Jag skulle aldrig våga mig på att uttala mig om sånt utifrån några bilder. Jag tyckte helt enkelt bara att det var trevliga reparationsbilder, särskilt länken! Och borde kanske ha utelämnat dig ur citatet.

Som jag också nämnde finns många skit lagningar därute och mycket konstigt material har varit använd (blir använd), och sådant tycker jag helt enkelt är kul blir dokumenterat.

Det ända jag sa är att inte alla lagningar är skit bara för de är gamla, och inte allt behöver kanske alltid att bli utbyt bara för att det är en gammal lagning. Detta kan du faktiskt också få höra hos många bra instrumentmakare, så det är inget konstigt med det.

Men sorry för att jag visade intresse får din tråd. Ha det bra och hoppas din bas är bra att lira på nu :)
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

sry är bara allmänt förbannad på vad jag köpt, låter gör den ju iallafall men frågan är när nästa spricka kommer.
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: "snickare" eller violinbyggare?

Inlägg av christian veltman »

Tack för de fina bilder! Är själv kulturhistorisk konservator, och älskar såna fina restaureringsbilder. Har själva sett många olika typer material använda till lagningar, t.ex. nylonstrumpor och någon sorts klibbig kontaktlim, har säkert sett väldigt bra och proffsigt ut när det blev gjort, men åldringsprocessen, (bara ca 30 år)...
Faktiskt får man säga att de flesta äldre lagningarna på instrument, (särskilt klassiska instrument), har haft väldigt hög klass och fortfarande står sig, och ibland undra man varför vissa instrumentmakare är så ivriga efter att avlägsna många av dessa bra lagningarna, bara för att sätta dit sina egna bättra lagningar...[/quote]

Det finns nog fler förklaringar till att man väljer att byta ut äldre lagningar.
Nyuppkomna sprickor som ett nytt "frimärke" täcker.
Reparatören anser lagningarna för "dåliga".

När det gäller instrument som Tarrbasen så är det naturligtvis klokare
för Thomas Martin att göra om samtliga äldre lagningar. Basen är då totalt
genomgången inför en försäljning. Låter man äldre lagningar sitta och det sedan
när väl basen är såld, uppstår buzz/surr/knorr han han ett problem.
Dels ska basen öppnas igen men gissningsvis även en lite surare kund.
En Tarrbas betingar betydande belopp.

Kontrabasrenovering/lagning är en konst och många äldre basar har fått stryk.
Sedan är ju en del smak tex när det gäller lack och vad som ska göras.
Har tyvärr sett en del ansedda instrumentmakare från USA Franskpolera äldre
basar. I mitt tycke är det väldigt fult med riktigt gamla instrument som blänker.
Det är en konst att få den rätta avvägningen.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Kan det inte också vara så att man i vissa fall vill släppa på eventuella spänningar som uppkommit genom åren då trä rör sig.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Inlägg av christian veltman »

Chupacaps skrev:Kan det inte också vara så att man i vissa fall vill släppa på eventuella spänningar som uppkommit genom åren då trä rör sig.
Visst kan det vara så!

På något sätt är det för mig märkligt att de uppfodrade basarna kan låta så bra.
Så mycket av instrumentets orginal trä är utbytt, massor med lagningar och ibland
tom helt uppfodrade som Operans Maggini. Den borde kanske ses som plywood
men låter tydligen närmast magiskt.

Kanske är det just alla parametrar som inte kan ge ett entydigt svar
på vad som skapar ljudmagi och därför gör ämnet intressant.
Skriv svar