Sprucken ståbas!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
thegearheads
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 18:59

Sprucken ståbas!

Inlägg av thegearheads »

Tjenare!





Jag är inte speciellt hemma på hur man lagar ståbasar. Basen jag har är en Eagle stella. Jag råkade tappa den i golvet och den landade med stallet först och knäckte som ni ser på bilden. Är det bara skrot eller går det laga? Har ringt till 4 sound och några till samt även pratat med en möbelsnickare, men vad jag har förstått så är ljudpinnen viktig och sättet man lagar sprickan på så man kan komma åt insidan för framtida lagningar ifall nåt händer.
Är det helt kört eftersom det är en "billig" plywoodbas?Bild
[/img]
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Det var en riktigt hemsk spricka... Jag skulle personligen hellre lägga in mig själv för en levertransplantation hos 4Sound än lämna in en kontrabas hos dom, så det tror jag inte på. Möbelsnickare är inget bra alternativ det heller vad du behöver är en fiolmakare/kontrabasreparatör.

Vad man måste göra är att öppna locket för att kunna göra en ordentlig lagning vilket är ganska dyrt så det är förmodligen billigare att kolla blocket och skaffa en ny.

Sprickan sitter dessutom på den plats och på den ledd där locket utsätts för mest tryck så det är inte säkert att det går att laga med risk för att den kommer spricka upp igen (svårt att säga enbart av att ha sett en bild).

Att öppna locket kan prismässigt ligga runt 10.000 beroende på hantverkare, leveranstid och deal (denna summan kommer förmodligen fler ha synpunkter på här i tråden, då priserna verkar variera beroende på var man bor)


Det var en åsikt.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Hur djup är den föresten? Är den rakt igenom eller bara ytlig? Plywood är ju tåligare än trä så är den inte rakt igenom så kanske det finns hopp.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Har du hemförsäkring?

Den borde täcka eventuella reparationer, eftersom detta faktiskt är en regelrätt olycka, så behöver du bara pröjsa självrisken.


/ Sebastian
Användarvisningsbild
mangenot
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 08 jun 2010, 15:06

Inlägg av mangenot »

Att öppna locket är dyyyrt. Men hör med en instrumentmakare vad det kostar för säkerhets skull. Gå inte till möbelsnickare.
Jag såg en gång en Pöllman bas som blivit lagad av en möbelsnickare. För att komma åt ljudpinnen gjorde snickaren ett hål i sargen. Ingen vacker syn... :(
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Köp trälim och ett par tvingar så fixar du det själv eller med hjälp av en händig polare. Det är sånt man knappt får säga i kontrasammanhang men eftersom det är en Stella (=faner och billig) så ser jag inte så många andra alternativ. Eftersom det förmodligen är billigare att köpa en ny än att lämna in den för rep så har du inget att förlora på att testa repa den.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Det kan ligga något i det Svensson säger, problemet är bara att du måste få några "frimärken" på plats på insidan av locket annars tror jag knappast att det kommer att hålla, trots trälim (men som sagt svårt att säga bara av en bild).
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Chupacaps skrev:Det kan ligga något i det Svensson säger, problemet är bara att du måste få några "frimärken" på plats på insidan av locket annars tror jag knappast att det kommer att hålla, trots trälim (men som sagt svårt att säga bara av en bild).

Man kan göra mycket genom F-hålen. Sedan så tror jag att Svensson har rätt: när min billiga Thomannkontra dök i backen för 3 år sedan skulle det kosta motsvarande 4 stycken likadana basar till nypris för att reparera den trasiga hos fiolmakaren vi har i Umeå... inte ens han själv tyckte att det var värt besväret.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Jo, absolut kan man göra mycket genom f-hålet. Det kluriga är ju bara att få en bra passform på frimärket. Blir det inte passformen 100 så finns ju risken att den börjar surra och skallra.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
thegearheads
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 18:59

Inlägg av thegearheads »

Jag lämnade in den på pianoservice i norrköping. Dom vill ha ca 1000kr för o reparera den. Det är helt ok pris tkr jag.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Oj, vilken tur! Då behövdes den inte öppnas. Så bra!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

grymt thegearheads! blir det bra så har det nog löst sig på bästa möjliga sätt.
grejor
Skriv svar