Ståbas?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Ståbas?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hur lugnt är det egentligen att hoppa upp och ställa sig på sin bas? Det känns inte direkt som att basen ska gå i tusen delar när jag gör det men det vore ju en smula tråkigt om den gjorde det under en spelning! Eller ja, det vore väl tråkigt om basen gick i tusen delar vare sig det är spelning eller ej, men frågan kvarstår: Ska jag stå på basen eller skita i det?

Och ni som har koll, finns det några trick för att komma upp på basen snabbt och smidigt? Jag måste först luta ner basen i rätt riktning och sen hoppa upp på den, det tar inte så jättelång tid i sig men innebär ändå att jag måste avbryta mitt spelande i en sisådär 5 sekunder vilket inte känns jätteroligt. Då går jag alltså upp på basen rakt från sidan, är det kanske bättre att hoppa upp bakifrån?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag väger ca 70 kg förresten, antar att det väger (badump tsss) in.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Det här vet du säker redan men detta beteende rekommenderas EJ på träbasar! Dom håller inte, plywood är helt ok.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

ståbas

Inlägg av Ingemar Sundström »

Om Gud hade velat att vi skulle stå på kontrabasar hade förmodligen våra fötter sett annorlunda ut. Huve upp och fötterna ner har du väll hört.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag visste absolut ingenting, men nu vet jag att man ej ska stå på träbasar. Tack! Hur riskabelt är det? Handlar det om att en träbas faller i bitar så fort man väger på den eller är det snarare att man ska passa sig för att regelbundet stå på basen under en längre tid? Nu handlar det om en skolproduktion på 8 konserter+rep där jag står på basen kanske 30 sekunder per tillfälle. Borde jag ändå akta mig?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

the_great_alfonzo skrev:Jag visste absolut ingenting, men nu vet jag att man ej ska stå på träbasar. Tack! Hur riskabelt är det? Handlar det om att en träbas faller i bitar så fort man väger på den eller är det snarare att man ska passa sig för att regelbundet stå på basen under en längre tid? Nu handlar det om en skolproduktion på 8 konserter+rep där jag står på basen kanske 30 sekunder per tillfälle. Borde jag ändå akta mig?
Beror ju lite på hur snyggt du tycker det är med ett hål i sargen.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Jag är inte lagd åt det hållet så jag har aldrig provat utan har bara hör det sägas. Plywood är ju ihoplimmade träskikt vilket gör det starkare än trä som bara hålls ihop av de fibrer som naturen skapat (+förstärkning av ribbor, sarg och basbjälke). Så det är nog upp till dig om du tycker att det är värt att prova på en träbas.
Den kommer nog inte gå i 1000 bitar men sprickrisken känns överhängande.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

mikkejohansson skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jag visste absolut ingenting, men nu vet jag att man ej ska stå på träbasar. Tack! Hur riskabelt är det? Handlar det om att en träbas faller i bitar så fort man väger på den eller är det snarare att man ska passa sig för att regelbundet stå på basen under en längre tid? Nu handlar det om en skolproduktion på 8 konserter+rep där jag står på basen kanske 30 sekunder per tillfälle. Borde jag ändå akta mig?
Beror ju lite på hur snyggt du tycker det är med ett hål i sargen.
Kan tänka mig att det är mindre snyggt! Lånebasen jag hemma är plywood, är jag hyfsat säker på, men skolans bas vet jag inte riktigt. Testade att klättra upp på den en liten stund och den kändes inte direkt som att den höll på att braka ihop, så jag får väl hoppas att den är plywood! Är inte jättehajj på kontrabasar så jag kan inte påstå att jag ser någon skillnad :hmm:
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 17:01
Ort: Gävle

Inlägg av Apans Bror »

En kontrabas är som ett ägg.
Om trycket/tyngden är rätt placerad så håller dom annars....

Bild

Och det här med trä eller plyfa tvistar dom lärda men jag personligen kliver hellre sönder en plyfa än en helträ.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

:shock: Jäklar, där uppe hade jag inte vågat ställa mig med bägge fötterna. Nu är jag inte särskilt insatt i facktermer vad gäller kontrabas, men min ena fot placerar jag i det fina lilla "guppet" (eller vad man kan kalla det) och den andra foten som karln ovan. Är det någorlunda korrekt fördelning?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25748
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: ståbas

Inlägg av fieldflower »

Ingemar Sundström skrev:Om Gud hade velat att vi skulle stå på kontrabasar hade förmodligen våra fötter sett annorlunda ut. Huve upp och fötterna ner har du väll hört.
Huve upp och brallerna vid knäna heter det väl...?
Medlem i PB50+
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

ståbas

Inlägg av Ingemar Sundström »

Ja just det så var det. Men du Alfonzo ta å sätt upp ett ben då om du är osäker. Behåll ett på scenen. Rekomenderar höger på basen.
Ingemar
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Ös på Alfonz... men jag gör bara det här på min plywoodbas. Jag väger 84 kg så du behöver inte vara orolig!


Bild
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det bökigaste av allt är nog att behöva spela med stackeln helt infälld.. :D
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

the_great_alfonzo skrev:Det bökigaste av allt är nog att behöva spela med stackeln helt infälld.. :D
Ja!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Jag med mina 110 kilo bör och kommer inte ställa mig på någon bas.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Fats det borde stått stå bas i rubriken, måste ha kolla på särskrivningarna ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

varför ska du stå på basen? det är klart om du har råd med katastrof och har med dig extrakontra på gig så må det väl vara hänt(annars är det lätt att gå från rebell- iaf på 40-talet) till idiot på nolltid) Folk som står på lånebasar skulle ha smisk. Har man dessutom lånat den från en skola är det ännu värre ty då är det bla jag som har betalt den.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

ståbas

Inlägg av Ingemar Sundström »

Ja där hör du, stå på din egen bas för 17.
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 618
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

Om du ska spexa till det så kan du väl bara snurra den några varv?
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Ett snurr har ju liksom inte riktigt samma "wow"-faktor som ett balansnummer. 8)
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Ståbas

Inlägg av Ingemar Sundström »

Hörru Smuttkungen brukar du snurra dragspelet? Eller står du på det?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Är basen av ståbart material tänker jag stå på den. Kan den stås på så är den tänkt att stås på. Punkt.

Det är fullständigt poänglöst men det ser ballt ut för somliga och i en show dit man vill locka människor är det ett plus. Punkt.

Tycker man att det är fullständigt ointressant att titta på någon som står på en bas så kan man alltid blunda. Basta!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

the_great_alfonzo skrev:Är basen av ståbart material tänker jag stå på den. Kan den stås på så är den tänkt att stås på. Punkt.

Det är fullständigt poänglöst men det ser ballt ut för somliga och i en show dit man vill locka människor är det ett plus. Punkt.

Tycker man att det är fullständigt ointressant att titta på någon som står på en bas så kan man alltid blunda. Basta!
jag hoppas att det är din egen bas du står på.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Är det så farligt om jag (i så fall givetvis inte utan ansvariga lärares tillåtelse) ställer mig på en plywoodbas under en skolföreställning?
Skriv svar