NS Design NXT

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

NS Design NXT

Inlägg av fieldflower »

Gör en ny tråd ifall det är nån som söker efter en sån här...

Fick ju hem min NXT 4:a igår och har hunnit lajja lite med den nu.

Intryck:
Hyfsat bra fodral som även rymmer stativet i en egen ficka - smart lösning.
Inte särskilt vadderat, men lite padding runt extra känsliga områden. Man får vara försiktig med den helt enkelt.

Stativet känns ganska cheesy - hållaren till basen är helt OK, men benen känns inte "built to last" och höja/sänka-vredet är bra plastigt.
Funkar dock finfint och står stadigt.

Basen hade bra finish på allting - känns att det är lite arbete och omsorg nedlagt på att sätta ihop den.
Den var i stort sett stämd då jag packade upp den - A/D/G låg liite under men E var exakt på..:D

Hyfsat lättspelad. Stränghöjden går nog att sänka en hel del till, men då jag är ute efter att kunna simulera kontra vill jag inte sänka för mycket så det bara blir knorr-mwah-elbas av alltihop. Oerhört mycket mer lättspelad än den Stagg jag hade hemma, men man får fortfarande anstränga sig litegranna.
Stränghöjd uppe vid sadeln var väldans trevlig - låg men inte för låg.

Ljudet var mer likt elbas än jag troddde att det skulle vara, baserat på hur Staggen lät. Staggen var mycket mer oompa-boompa och den här är mwah-snygg i tonen.
Har karvat till 2 bitar skumgummi: En som permanent får sitta mellan strängar och kropp nedanför stallet för att eliminera resonans där, och en bit jag trär in ovanför stallet för att döda lite sustain och få bort lite mwah då jag vill lattja kontra med den. Har testat lite och det verkar göra en hel del nytta...

Jag har inte testat i vanliga stärkaren i repan än, men ser fram emot att göra det.
För att inte tala om att testa den med bandet - allt brukar ju låta ännu bättre då man får lite "tuggmotstånd".

Återkommer med mer då jag svettats lite med den.

Bilder...? Googla vettja...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Kommer med till GH?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

mikkejohansson skrev:Kommer med till GH?
Bara jag kan komma så tar jag självklart med mig den.

Edit: Kollade igenom kalendern och jag kan komma, så kommer med till GH.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Spelat en hel del hemma med den nu, och blir mer och mer kär för varje gång.
Troligen har jag fått in lite bättre fingerteknik, och frågan är om strängarna mattat till sig lite, för nu är det inte alls lika bright ton. På ett bra sätt.
Kör genom en minimixer och schyssta datorhögtalare med sub, och har gått från att köra full bas och noll mid/treb till 75% bas och 50% mid/treb och det låter kanonbra.
Allt detta med full bas på basens tonkontroll - rullar man på den blir det fissligt och stickigt på en gång. Förstår knappt varför den har tonkontroll...

Med skumgummibiten blir det riktigt bra kontratoner - boomigt och kort sustain. Måste justera skumgummibiten något för E- och G-strängarna då de har kortare sustain än A och D, men det är ju bara att karva 'sta med kniven.
Utan skumgummi är det fortfarande mycket kontra, men sustain och knorr andas elbas.

Inspireras att spela helt nya slingor då jag står och torrbryter, och skitkul att spela till alla möjliga låtar.
Har inte spelat såhär mycket bas hemma på flera år.

Tuggar fortfarande fradga i väntan på att testa med bandet - har varit svårt att få ihop repen ett tag...
Återkommer då jag kört med bandet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Kul och grattis! Bra prylar det där. Stället på mina US5/EU5 är allt annat än smäckigt. Otroligt gediget faktiskt.

//J
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Jan Hellman skrev:Kul och grattis! Bra prylar det där. Stället på mina US5/EU5 är allt annat än smäckigt. Otroligt gediget faktiskt.

//J
det är ju otrolig skillnad på stativen
det borde gå att köpa ett "riktigt" stativ separat
om man nu vill ha ett sånt
men dom väger ju nästan lika mycket som basen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Gamba skrev:
Jan Hellman skrev:Kul och grattis! Bra prylar det där. Stället på mina US5/EU5 är allt annat än smäckigt. Otroligt gediget faktiskt.

//J
det är ju otrolig skillnad på stativen
det borde gå att köpa ett "riktigt" stativ separat
om man nu vill ha ett sånt
men dom väger ju nästan lika mycket som basen
Alla 3 stativ-typerna går att köpa separat (men det finns ju bara ett tripod-stativ så risken är väl att man får ett till smäck-stativ...:lol:)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

fieldflower skrev:
Gamba skrev:
Jan Hellman skrev:Kul och grattis! Bra prylar det där. Stället på mina US5/EU5 är allt annat än smäckigt. Otroligt gediget faktiskt.

//J
det är ju otrolig skillnad på stativen
det borde gå att köpa ett "riktigt" stativ separat
om man nu vill ha ett sånt
men dom väger ju nästan lika mycket som basen
Alla 3 stativ-typerna går att köpa separat (men det finns ju bara ett tripod-stativ så risken är väl att man får ett till smäck-stativ...:lol:)
min NS CR4M har tripod heavy duty stativ
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Igår blev det premiärrep med NXT'n.

Är jag kär i NXT'n är jag ännu mer kär i min Fafner... På andra stärkare jag testat NXT'n på var det nödvändigt att dra upp bas och ned diskant för att få ett snyggt ljud, så jag utgick ifrån att det skulle behövas här också.
Nejdå, bara att plugga in och låter skitsnyggt med samma inställningar som till elbas...:heart:

Lättspelad och slår igenom hyfsat bra.
Det blir starkare ljud på E- och A-strängarna än på D och G. Detta är ju rätt så troget hur kontror låter, men krävde att man justerade med fingrarna lite för att det inte skulle saknas eller blir för mycket bas i låtarna.

MYCKET ren djupas! Utan att det egentligen blev enormt högt för öronen började revbenen vibrera...
Bandet hade vissa... synpunkter... :oops:

Jag trodde innan att avsaknaden av dots på sidan av halsen (finns ju bara mitt på greppbrädan) skulle vara jättejobbigt, men det visade sig bara vara lite jobbigt. Misstänker att det blir en moddning (bara tippex eller borra ned dots visar sig) för att snabbare hitta rätt position.
Lära mig hitta utan att titta ork jag int.

Skumgummibitarna för att ta bort sustain och få ljudet lite mer oompa-boompa-kontra behövdes för det mesta inte. Med replokalsvolym räckte den naturliga sustaintappet finfint.

Slutsats: Rekommenderas. Kul grej!
Medlem i PB50+
Skriv svar