Köpa kontrabas på thomann?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Köpa kontrabas på thomann?

Inlägg av Kneget »

Jag funderar på att spara ihop pengar till en ståbas, och jag hittade en snygg bas på thomann som jag gillar: http://www.thomann.de/se/thomann_kontra ... _weiss.htm

jag har aldrig beställt någonting ifrån denna sidan tidigare, och det jag är orolig över är att något skulle gå sönder under fraktens gång.

är det någon som beställt en ståbas ifrån thomann innan?

jag har också försökt hitta affärer som säljer kontrabasar i göteborg, men de är rätt få. tonbyggaren verkar ha riktigt bra grejer, men jag tycker inte att dem är lika snygga i lacken.

finns det någon annan sida som säljer helt ok och billiga basar som ni vet om?
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Det är lugnt!

Thomann är pålitliga och har en skitbra kundservice.

En och annan är missnöjd, oftast för att de själva strulat till det med beställningen.

Kör på!

edit: Jag har fått två kontrabasar uppskickade från Thomann, de har varit inpackade i formskuren frigolit i en stor pappkartong, inte en skråma!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

de va härligt att höra, tack!

då e de bara å spara ihop pengarna nu då :D

sen ska de spelas psychobilly 8)
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 02:35

Inlägg av shadewind »

Thomann är väl så pålitligt det kan bli ungefär. Handlat hur mycket som helst där och de flesta här på forumet har nog handlat nånting därifrån någon gång.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25747
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

De är skitbra. (Edit Thomann alltså - hur kontrorna är vet jag inte.)

Det enda man kanske kan fundera över då man beställer en kontra är att vid öppet-köp-retur får man själv stå för frakten, vilket ju kan bli en del för en kontra.
Men är du säker på vad du vill ha är ju inte det ett problem.

(Och de står såklart för frakten om det är något fel på grejerna.)
Senast redigerad av fieldflower den tis 27 mar 2012, 07:28, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Bontracasso säljer kontrabasar. Han har modeller i lite olika prisklasser.

http://www.bontracasso.se/
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Ja, det är mer värt att kolla Blocket och resa en bit så du får provspela basen. Dessa basar har dessutom ett andrahandsvärde vilket inte Thomannbasar har, något väldigt få tänker på. Så lägger du en liten slant extra så finns chansen att du får tillbaka pengarna om du vill sälja sen.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

Chupacaps skrev:Ja, det är mer värt att kolla Blocket och resa en bit så du får provspela basen. Dessa basar har dessutom ett andrahandsvärde vilket inte Thomannbasar har, något väldigt få tänker på. Så lägger du en liten slant extra så finns chansen att du får tillbaka pengarna om du vill sälja sen.
innan ja hittade basen på thomann så kikade jag på blocket, och ja hittade denna: http://www.blocket.se/goteborg/Kontraba ... w=1&last=1

några tusen mer än thomann plus att den är säkert mycket bättre, men samtidigt så vill jag inte riktigt lägga så mycket än.

men jag förstår verkligen ditt resonemang, för det hade säkert varit ett smartare drag..långsiktigt.
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Kneget skrev:
Chupacaps skrev:Ja, det är mer värt att kolla Blocket och resa en bit så du får provspela basen. Dessa basar har dessutom ett andrahandsvärde vilket inte Thomannbasar har, något väldigt få tänker på. Så lägger du en liten slant extra så finns chansen att du får tillbaka pengarna om du vill sälja sen.
innan ja hittade basen på thomann så kikade jag på blocket, och ja hittade denna: http://www.blocket.se/goteborg/Kontraba ... w=1&last=1

några tusen mer än thomann plus att den är säkert mycket bättre, men samtidigt så vill jag inte riktigt lägga så mycket än.

men jag förstår verkligen ditt resonemang, för det hade säkert varit ett smartare drag..långsiktigt.
kanske, kanske inte.

Man behöver inte vara så rädd om ett billigt instrument, och spelas det psychobilly lovar jag att det kan gå rätt vilt till framför scenen!

Den kontra jag spelade rockabilly på (och som jag nu spelar vispunk med) är minst sagt välanvänd och det syns! Kantstött är bara förnamnet och sargarna har en hel del djupare blessyrer. Det viktigaste är ändå intakt: locket har inte kollapsat, greppbrädan har fortfarande rätt form, alla limningar är intakta och halsen har inte slagit sig åt något håll. Deassutom har den börjat att låta bättre mot slutet.... vilket för mig är helt obegripligt, det måste vara plywooden som präglats av vibrationerna eller nåt.

Hursomhelst: När jag upptäckte att det börjat spricka i "blocket" som hör till halsen och som fäster halsen vid själva kroppen kunde jag göra en snabb och superbillig lagning alldeles själv (det gick inte att limma eftersom sprickan bara var en spricka och inte ett brott. -En grov träskruv rakt igenom greppbrädan och in i blocket för att dra ihop sprickytorna mot varandra. Hade det varit ett dyrare instrument hade jag aldrig vågat göra på det sättet utan istället betalat betydligt mer för att få en instrumentmakare att lösa det hela på ett elegantare sätt.

Så, ja... du får aldrig tillbaks hela köpesumman, men å andra sidan så behöver du inte vara så petig med basen heller, ut och turnera så fort du kan! :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

En bas med en så udda färg som den du länkar till borde det vara bra prutmån på.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Kneget skrev:

sen ska de spelas psychobilly 8)

Passa dig, det är beroendeframkallande. :-)

Ha även i åtanke att utöver inköpspris på Thomann, så måste du köpa mickar och nya strängar. Den kommer bli en nätt historia på dryga 2500kr och uppåt, om du vill ha hyfsade grejor.
Skulle tro att det är bättre att köpa en beggad kontra som redan är kompletterad och injusterad.
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

Stefanson skrev:
Kneget skrev:

sen ska de spelas psychobilly 8)

Passa dig, det är beroendeframkallande. :-)

Ha även i åtanke att utöver inköpspris på Thomann, så måste du köpa mickar och nya strängar. Den kommer bli en nätt historia på dryga 2500kr och uppåt, om du vill ha hyfsade grejor.
Skulle tro att det är bättre att köpa en beggad kontra som redan är kompletterad och injusterad.
jo de kommer å veva runt gött i plånboken, men ja tror att jag sparar ihop till basen först och någon månad eller 2 efter det så får ja kika på mickar å strängar.

har du något bra tips på strängar (tjocklek, märke osv.)?
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Kneget skrev:har du något bra tips på strängar (tjocklek, märke osv.)?
Jag själv och de flesta psychobillybasister nere i Europa har Rotosound RS4000
som favoritsträngar. De har ett riktigt schysst sound och är lättspelade.
Dock dyra...

Eurosonics eller Presto (samma fast olika färg) är rätt ok,
och man kan köra magnetmick då de har stålkärna.

Sen har Innovation en hel del bra slapsträngar:
Silver Slaps eller Rockabillies är bra strängar.
Finns även Psychoslaps, men såna har jag aldrig lirat på.
Daionsavage här på PB körde på såna förut vet jag.
Kolla på bontracasso.com

Sen kan man ju använda Weedwackers, som är färgad grästrimmerlina,
som förutom sin döda E-sträng låter rätt bra för slapspel,
liknar sensträngar i sitt sound.
Den kan man dock byta ut mot nån annan sträng. Dessa är enormt billiga.
Man kan dessutom göra dem själv om man har
2.3mm, 2.7mm, 3.3mm, och 4.3mm trimmerlina.
Jag har en hel del liggandes. Dock ingen 4.3mm kvar.

Vill du köra stålsträngar kan jag rekommendera Tomastik Superflexables Solo
eller D`Addario Helicore Solo.

Behöver du sedan mickar så finns det en snubbe här på PB
som tillverkar dylika. :vinkar:
Senast redigerad av Stefanson den ons 28 mar 2012, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

Stefanson skrev:
Kneget skrev:har du något bra tips på strängar (tjocklek, märke osv.)?
Jag själv och de flesta psychobillybasister nere i Europa har Rotosound RS4000
som favoritsträngar. De har ett riktigt schysst sound och är lättspelade.
Dock dyra...
rotosound känns som ett säkert, bra och som sakt dyrt val. vet att nekroman kör på rotosound också.

tycker det är lite tråkigt med ståbas strängar för att dem är så brötigt dyra, känner att man inte har råd att testa sig fram, på samma sätt som man kan göra med el-bassträngar.

men du listade upp en massa strängar här vilket jag tackar och bockar för :D
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

De håller dock betydligt längre än elbassträngar.
Köper du ett set Rotosound och låter bli att plocka av och på dem
för många gånger så håller de nog 20år.

Dansken fuskar lite. Han har tagit bort E-strängen, och flyttat upp
alla strängarna ett steg och stämt ner till originalstämning.
Därför kan han lira så vansinnigt fort länge utan att få mjölksyra i hackspettshanden.
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

typiskt danskar att fuska :P
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Är det kneget som i punkbandet från göteborg förresten?
Skriv svar