Hjälp med värdering av kontrabas.

Diskussioner om kontrabasar
Neonwhite
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 03 apr 2012, 19:16

Hjälp med värdering av kontrabas.

Inlägg av Neonwhite »

Skulle någon vänlig själ vilja ge mig ett ungefärligt svar på vad en 3/4 Benedikt Lang-bas från 30-talet är värd? 2004 blev den renoverad och fick nytt stall, greppbrädan slipades, ny "fot", ombetsning etc.

Basen tillhörde min farfar som var jazzmusiker, själv är jag inte någon fena på kontrabasar och förstår att detta är en lite luddig fråga, men kanske någon vet ungefär var den ligger i värde?

Tacksam för all hjälp. :)
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Hjälp med värdering av kontrabas.

Inlägg av christian veltman »

Neonwhite skrev:Skulle någon vänlig själ vilja ge mig ett ungefärligt svar på vad en 3/4 Benedikt Lang-bas från 30-talet är värd? 2004 blev den renoverad och fick nytt stall, greppbrädan slipades, ny "fot", ombetsning etc.

Basen tillhörde min farfar som var jazzmusiker, själv är jag inte någon fena på kontrabasar och förstår att detta är en lite luddig fråga, men kanske någon vet ungefär var den ligger i värde?

Tacksam för all hjälp. :)
För att kunna ge en antydan om värde behövs nog lite mer information.
Posta gärna bilder på basen, det underlättar.
Är halsen av lönn eller bok?
Vem har renoverat?
Ombetsning? Vad menar du?
Är farfar känd? Proveniens kan höja värdet.
Neonwhite
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 03 apr 2012, 19:16

Re: Hjälp med värdering av kontrabas.

Inlägg av Neonwhite »

christian veltman skrev:
Neonwhite skrev:Skulle någon vänlig själ vilja ge mig ett ungefärligt svar på vad en 3/4 Benedikt Lang-bas från 30-talet är värd? 2004 blev den renoverad och fick nytt stall, greppbrädan slipades, ny "fot", ombetsning etc.

Basen tillhörde min farfar som var jazzmusiker, själv är jag inte någon fena på kontrabasar och förstår att detta är en lite luddig fråga, men kanske någon vet ungefär var den ligger i värde?

Tacksam för all hjälp. :)
För att kunna ge en antydan om värde behövs nog lite mer information.
Posta gärna bilder på basen, det underlättar.
Är halsen av lönn eller bok?
Vem har renoverat?
Ombetsning? Vad menar du?
Är farfar känd? Proveniens kan höja värdet.
Tack för svaret! Jag ska ta reda på de uppgifterna (samt ta foto) i helgen så återkommer jag sedan. Farfar var inte känd men han spelade i Malte Johnsons Orkester som väl inte är helt okända. http://sv.wikipedia.org/wiki/Malte_Johnson Men jag tror nog inte det lägger på värdet.
Skriv svar