Slipa ner stall själv?

Diskussioner om kontrabasar
Jaypelmo
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 17:53

Slipa ner stall själv?

Inlägg av Jaypelmo »

Mitt kontrabasstall gick mitt i tu för några dagar sen och jag har nu köpt ett nytt som måste slipas ner. Jag tänkte göra detta själv för första gången och behöver lite tips, vad ska man tänka på, vad ska man gå efter, någonting som man ska vara försiktig med?

Jag tänkte gå till en kontrabasbyggare men han gör det bara med sina egna stall och då kostar det 2500 kr vilket är en tredjedel av värdet på min bas och därför har jag inte lust att göra det.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag är inte någon expert på detta på något sätt men har amatörfuskat med det av samma skäl som du - ekonomiska.

Är det ett justerbart eller fast stall? Är det fast måste du ju vara extra noga med höjden, men du har väl ditt gamla stall kvar att jämföra mot antar jag.

Börja med fötterna och kapa dem rakt av så att du har ett par mm gods kvar tills det börjar slutta inåt (om du kan ta så mycket utan att stallet blir för lågt förstås). Sedan tejpar du fast rätt grovt slippapper på locket där stallet ska sitta och slipar in den lätt välvda formen på undersidan av fötterna genom att dra stallet över slippapperet i instrumentets längsled.

Nöj dig inte förrän du har perfekt anliggningsyta/passform under hela foten, ingen glipa nånstans och se till att du håller stallet vertikalt mot locket när du slipar.

Sen ritar du av profilen upptill från ditt gamla stall och grovraspar (ev sågar om det är mycket som ska tas), filar och sandpapprar. Oftast måste du göra stallet tunnare också när du kapar material, se då till att du tar lika mycket på båda sidor så att stallet ser rakt och symmetriskt ut när du syftar från sidan.

Om det är ett fast stall tar du bort minst några mm för lite - det går alltid att ta mer efteråt, men inte ångra att man tagit för mycket. Sen märker du ut var strängspåren ska vara med det gamla stallet som mall och filar ned till ett djup motsvarande halva strängens diameter. Rekommenderar att du köp ett set sadelfilar för ändamålet.

Sen strängar du upp och kollar stränghöjden och gör strängspåren successivt lite djupare tills du är nöjd med stränghöjden. Var noga med att stallet verkligen sitter på rätt avstånd från brädan, annars kommer stränghöjden bli fel när du kommer på att det satt fel och flyttar det. Och även här gäller förstås principen att alltid hellre ta för lite än för mycket.

Tänk på att optimal stränghöjd inte är samma för alla strängar, de tjockare strängarna kan behöva lite mer utrymme att svänga på. Så jobba med stränghönden individuellt för varje sträng (i motsats till att använda höjden för en sträng du justerat in som förebild för nästa).

När du filat ned strängspåren så mycket att du är nöjd med stränghöjden, så tar du bort så mycket material på ovansidan av stallet så att spåren åter motsvarar max halva strängdiametern.

Finputsa och slutmontera.

Och återigen, om det är ett fast stall, börja med lite högre stränghöjd än du tror att du vill ha, spela ett tag och sänk med typ en halv mm åt gången tills du är nöjd. Är det ett justerbart stall är det förstås inte fullt lika känsligt. Skulle du ändå ta för mycket på ett fast stall så går det att skimsa med tunna bitar av fanér under fötterna för att få upp stränghöjden igen men det är ju bättre om man slipper hålla på med sånt.

Tålamod är a och o och det lär bli några stränga upp och stränga av innan du är nöjd. Var noga med att kolla att stallet står rakt varje gång du strängar upp, mycket blyerts i spåren hjälper. Det är trist om man börjar bli slarvig och inte märker hur stallet följer med när man strängar och sen viker sig och smäller rakt ned i locket.

På vissa basar kan ljudpinnen lossna när man strängar av. Det har inte hänt mig men det kan ju vara bra att hålla koll på att den inte flyttar sig. Att få den på plats om den trillar loss helt är rätt trixigt, där kan nog andra ge tips.

/MatsD
Våga vägra Ampeg och p-bas
Jaypelmo
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 17:53

Inlägg av Jaypelmo »

Tack så mycket för hjälpen! Nu känner jag att jag har lite mer kött på benen inför projektet :)
Skriv svar