The double trolley

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

The double trolley

Inlägg av Orson »

Har ni hört talas om the double trolly? Jag har en själv sen ca 4 år. Bästa prylen för mitt dagliga slit med kontrabasen.

The double trolley är alltså en kontrabas-vagn/pall. Grymt smidigt. Vagnen tycker jag är så bra för att tyngdpunkten hamnar över hjulen vilket gör att man inte behöver bära upp hela kontrans vikt. Innan DT körde jag med en vanlig bagagekärra och det var rätt tungt. DT kör man utan problem med en hand framför sig så man har koll på basen hela tiden. Pallen har en go stoppad sits klädd i läder. Tog ett par dagar att vänja sig vid pallen som är trebent och lite vinglig till en början. Nu trivs jag riktigt bra på den.

Köpte min i Göteborg direkt av Marc som har designat den. Han sitter i kontrabasstämman i Göteborgs symfoniker till vardags. Mycket trevlig kille. Träffade honom här om dagen och frågade om han fortfarande säljer vagnarna och som jag förstod det har han 100 stycken kvar. Kränger ju dom över hela världen så dom kommer att gå åt.

Den är rätt dyr, men om man släpar runt sin bas mycket och gillar att sitta ner och spela emellanåt så är det värt stålarna IMO.

http://www.doubletrolley.com
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Efter att ha släpat min kontra i sin hardcase i helgen så undrar jag om det finns en jumbomodell som även klarar det? :D
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Inlägg av Orson »

En sånhär kanske?

Bild
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Orson skrev:En sånhär kanske?

Bild
Finns hos tysken va?
/Martin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

:D Den skulle onekligen lösa en del problem, dock inte utmaningen att släpa hårdcaset uppför trappan i radhuset...
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: The double trolley

Inlägg av Fredrik68 »

Den skulle vara bra att ha. Får bli när jag har råd.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Skriv svar