Kontra... byta upp sig.

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Kontra... byta upp sig.

Inlägg av anli »

Jag har lirat kontrabas snart ett år nu, och förvånande nog så låter det helt ok. Till och med min skeptiske garagekompis är nöjd. Kontran som är en billig (ett jäkla fynd!) thomankontra är hottad med super silvers och låter numer riktigt bra. Fixat med stall och greppbräda så det funkar. Känner dock att jag inte vill öda pengar på bättre stall etc... blir ju lika dyrt som basen :-)
GAS/uppgraderingsjävulen pockar på. Borde belöna mig med nåt bättre? Jag har ju en massa fina elbasar som jag inte spelar på... varför inte en bättre kontra.
Har ingen brådska, jag ser det som ett vinterprojekt. Men vad skall man satsa på? Kontran flyttas aldrig utan står i garaget för jämnan. Temperaturen kan gå ned mot 10 grader vintertid. Törs man satsa på en ej laminerade bas?
Skall man titta efter gammal eller sprillans? Sensträngar?
Vad skall man tänka på?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Kontra... byta upp sig.

Inlägg av Grafen »

anli skrev:Kontran flyttas aldrig utan står i garaget för jämnan. Temperaturen kan gå ned mot 10 grader vintertid. Törs man satsa på en ej laminerade bas?
Meh! Vad har kontran gjort för ont för att utstå en sådan behandling?
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Kontra... byta upp sig.

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag går i liknande funderingar , min billiga kontra får dock bo i vardagsrummet.

Jag har kommit fram till att jag bör bli bättre på kontra innan jag investerar i en bättre bas .
Bättre att lägga ner tid och resurser till att öva och spela så mycket som möjligt. Nu har jag också ett band där jag enbart spelar kontra. Black Dog string band med gitarr, kontra och fiol. Violinisten spelar även banjo och mandolin när andan faller på.
Repertoaren är sk old-time musik från 20 och 30 talen vilket är passande för medelålders män.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Kontra... byta upp sig.

Inlägg av anli »

Grafen skrev:
anli skrev:Kontran flyttas aldrig utan står i garaget för jämnan. Temperaturen kan gå ned mot 10 grader vintertid. Törs man satsa på en ej laminerade bas?
Meh! Vad har kontran gjort för ont för att utstå en sådan behandling?
Bild

Garaget är liksom inrett för musicerande.... håller det uppvärmt, men det kan hända att det kan bli lite svalt mellan seten. 10 grader var väl att ta i... mellan 14 och 18 grader vintertid är nog närmare sanningen.
Den har det bra där, ser inte ut att må dåligt faktiskt. Men en riktig finsmakar-konsertkontra bör kanske inte behöva hänga där, det är väl helt klart.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Kontra... byta upp sig.

Inlägg av anli »

B-Å Åhs skrev:Jag går i liknande funderingar , min billiga kontra får dock bo i vardagsrummet.

Jag har kommit fram till att jag bör bli bättre på kontra innan jag investerar i en bättre bas .
Bättre att lägga ner tid och resurser till att öva och spela så mycket som möjligt. Nu har jag också ett band där jag enbart spelar kontra. Black Dog string band med gitarr, kontra och fiol. Violinisten spelar även banjo och mandolin när andan faller på.
Repertoaren är sk old-time musik från 20 och 30 talen vilket är passande för medelålders män.
Jag spelar bara kontra numer. Men repar bara 1 timme i veckan. Mest Hank Williams tolkningar. Synkoperad växelbas är nog min grej...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Kontra... byta upp sig.

Inlägg av edvin »

Ska du byta upp dig och samtidigt ha basen i garaget så rekommenderar jag starkt att du investerar i en Hygrometer och en luftfuktare. Försök att hålla fuktigheten omkring 40%. Har du en större second hand-affär i närheten så kan du nog få en luftfuktare för kanske 50:-,Hygrometer finns på clas t.ex.
Ska du köpa en ny ny bas så rekommenderar jag en hybridbas (laminat i sargen, karvat lock och botten).
grejor
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Kontra... byta upp sig.

Inlägg av anli »

edvin skrev:Ska du byta upp dig och samtidigt ha basen i garaget så rekommenderar jag starkt att du investerar i en Hygrometer och en luftfuktare. Försök att hålla fuktigheten omkring 40%. Har du en större second hand-affär i närheten så kan du nog få en luftfuktare för kanske 50:-,Hygrometer finns på clas t.ex.
Ska du köpa en ny ny bas så rekommenderar jag en hybridbas (laminat i sargen, karvat lock och botten).
Bra tips! det skall jag kika på. Har ju redan koll på mina cigarrer så...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Kontra... byta upp sig.

Inlägg av edvin »

anli skrev:
edvin skrev:Ska du byta upp dig och samtidigt ha basen i garaget så rekommenderar jag starkt att du investerar i en Hygrometer och en luftfuktare. Försök att hålla fuktigheten omkring 40%. Har du en större second hand-affär i närheten så kan du nog få en luftfuktare för kanske 50:-,Hygrometer finns på clas t.ex.
Ska du köpa en ny ny bas så rekommenderar jag en hybridbas (laminat i sargen, karvat lock och botten).
Bra tips! det skall jag kika på. Har ju redan koll på mina cigarrer så...
Både cigarrerna och kontrabasar blir bättre av rätt luftfuktighet :tummenupp:
grejor
Användarvisningsbild
Bouillabass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 18:32
Ort: Umeå

Re: Kontra... byta upp sig.

Inlägg av Bouillabass »

Byt upp dig! http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=33&t=59827" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar