Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av basnalle »

edvin skrev:
basnalle skrev:När det gäller kontra så "ska" man spela lösa strängar så mkt som möjligt för att ha ngt att intonera mot. Det gälller kontraspel generellt. Samtidigt låter en lös sträng annorlunda än när man trycker ner. Sent from my iPhone using Tapatalk
Stopp fan!!
Detta är en regel som absolut inte är en regel.
Är man klassisk kontrabasist så undviker man lös sträng alla gånger det är tekniskt möjligt (i princip) då klangen förändras så makabert.
Om man är jazzbasist så finns det massa olika skolor (NHÖP vs. Ray Brown i princip), men generellt sett används lösa strängar betydligt mer i jazz än i klassisk repertoar.
Det va felaktigt och klumpigt uttryckt av mig. Se mer om resonemanget kring detta i tidigare inlägg. Bra att du förtydligar, edvin.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av edvin »

basnalle skrev:
edvin skrev:
basnalle skrev:När det gäller kontra så "ska" man spela lösa strängar så mkt som möjligt för att ha ngt att intonera mot. Det gälller kontraspel generellt. Samtidigt låter en lös sträng annorlunda än när man trycker ner. Sent from my iPhone using Tapatalk
Stopp fan!!
Detta är en regel som absolut inte är en regel.
Är man klassisk kontrabasist så undviker man lös sträng alla gånger det är tekniskt möjligt (i princip) då klangen förändras så makabert.
Om man är jazzbasist så finns det massa olika skolor (NHÖP vs. Ray Brown i princip), men generellt sett används lösa strängar betydligt mer i jazz än i klassisk repertoar.
Det va felaktigt och klumpigt uttryckt av mig. Se mer om resonemanget kring detta i tidigare inlägg. Bra att du förtydligar, edvin.
Ah sorry, såg inte ditt andra inlägg därav mitt bryska tillrop!
Haha det var lite överdrivet hets av mig, din regel stämmer ju faktiskt in på väldigt många basister (även till stor del för mig själv när jag spelar jazz).
En fördel med att använda mycket lösa strängar är att man då snabbt har tillgång till ett mycket bredare register än att alltid använda löst (vilket sällan är ett stort problem på elbas).
grejor
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Nyasu »

Annars kan man ju bara vända på halsen. Då blir upp ner, och ner upp.
Nej, jag är högerkristen.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Mr Praline »

När jag spelade kontra höll jag mig så mycket som möjligt till 1:a/2:a position, med 1,3,4-fingersättning.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av edvin »

Mr Praline skrev:När jag spelade kontra höll jag mig så mycket som möjligt till 1:a/2:a position, med 1,3,4-fingersättning.
Du menade inte 1,2,4??
grejor
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Mr Praline »

edvin skrev:
Mr Praline skrev:När jag spelade kontra höll jag mig så mycket som möjligt till 1:a/2:a position, med 1,3,4-fingersättning.
Du menade inte 1,2,4??
Faktiskt inte, jag körde pek-, lång- och ring-, lillfinger. Det kändes mer naturligt.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av edvin »

Mr Praline skrev:
edvin skrev:
Mr Praline skrev:När jag spelade kontra höll jag mig så mycket som möjligt till 1:a/2:a position, med 1,3,4-fingersättning.
Du menade inte 1,2,4??
Faktiskt inte, jag körde pek-, lång- och ring-, lillfinger. Det kändes mer naturligt.
Va?? 1,2,3?? haha shit, du är unik!
Men jag måste förstått fel, du spelade pek, ring och lill i första position? Det är i alla fall inte lika ovanligt :lol:
grejor
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Mr Praline »

1, 3, 4 - inte 1,2,3; dvs använda pek- och ringfinger som ett.
hannesjonsson
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 18 jul 2012, 13:10

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av hannesjonsson »

mangenot skrev:Det är bara lite svårare att få till ett snyggt vibrato på lösa sträng
Ja det är ganska svårt
Skriv svar