Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Diskussioner om kontrabasar
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Hazzbaz »

Har jag fått dåliga vanar senaste åren eller??
När jag spela i sammanhang med flera bassister har jag noterad att ganska många spelar mycket nere på halsen och med öppna strängar hit och dit. Men det är mycket sällant att jag rör en öppen sträng, hellre spelar jag längre uppe (mot stallet) på halsen. Hur gör ni??

Nu är bas inte mitt huvudinstrument? Spelar mest slapbas och lite pizz. Just nu lira jag på Silverslaps, men började för en snart del år sen... på diverse stela stålsträngar.

Kanske de lite mera sladdriga strängarnas fel? Borde man gå upp i tension? Favorisera ni också antingen spel på öppna strängar eller spel längre uppe på halsen (mot stallet) eller är ni bra på att blanda?

EDIT IGEN IGEN: Sorry!! Rörig post - ändrade bland annat "längre nere på halsen" till "längre uppe (mot stallet) på halsen" - så jävla rörigt! Tack dereborn och mikkejohansson för hjälpen med texten! :tummenupp:
Senast redigerad av Hazzbaz den tor 12 jul 2012, 12:48, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag försöker att då och då spela öppen sträng för att ha nåt att kalibrera min intonation emot när jag spelar.
Det kanske är fusk men om man inte är så kompetent så får man ta till fungerande workarounds.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
dereborn

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av dereborn »

Hazzbaz skrev:...de flesta spelar mycket uppe på halsen och med öppna strängar hit och dit. Det gör inte jag, mycket sällant att jag rör en öppen sträng, hellre spelar jag längre uppe på halsen. Hur gör ni??
...
??
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Fredrik68 »

Jag gör som B Å Åhs
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Viktorl »

Spelar mycket långt uppe på halsen, tycker att man får till ett skönt, runt ljud då på det flesta basar. Låter lite platt när man spelar nära översadeln tycker jag.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Hazzbaz »

dereborn skrev:
Hazzbaz skrev:...de flesta spelar mycket uppe på halsen och med öppna strängar hit och dit. Det gör inte jag, mycket sällant att jag rör en öppen sträng, hellre spelar jag längre uppe på halsen. Hur gör ni??
...
??
Yes, TACK dereborn! Det blev lite väl rörigt och fel, men hoppas jag har ändrat det till lite mera förståligt.
Hazzbaz skrev:Edit: Sorry, men har skrivit lite fel i denna röriga post - ändrade bland annat "längre uppe på halsen" till "längre nere (mot stallet") - hoppas det hela ger lite mening nu!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av mikkejohansson »

De flesta använder nog motsatta begreppen:

Ner på halsen - mot de lägre tonerna/huvudet

Upp på halsen - mot de högre tonerna/kroppen

Därav förvirringen :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Hazzbaz »

Åh fan! Så krångligt att prata bas!! Nu har jag ändrat lite igen om några orkar läsa denna röra...
Hazzbaz skrev: EDIT IGEN IGEN: Sorry!! Rörig post - ändrade bland annat "längre nere på halsen" till "längre uppe (mot stallet) på halsen" - så jävla rörigt! Tack dereborn och mikkejohansson för hjälpen med texten! :tummenupp:
Tack för hjälpen och alla svaren så här långt :)
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av basnalle »

När det gäller kontra så "ska" man spela lösa strängar så mkt som möjligt för att ha ngt att intonera mot. Det gälller kontraspel generellt. Samtidigt låter en lös sträng annorlunda än när man trycker ner.

Men är osäker på om det är på annat sätt med rockabilly, slapbas. Där är ju högerhanden otroligt viktig och det är snarare attacken som är viktig snarare än tonen. Så en lös sträng där kanske man spelar för att det passar (lättare) högerhanden bättre än att tryck ner för att få ett visst percussivt sound när man spelar högt upp på greppbrädan.
OBS! Har väldigt liten erfarenhet av slapbas på kontra så detta är min egna teori utifrån frågan du ställt. Om jag tolkar det rätt, Hazzbaz?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
dereborn

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av dereborn »

:-) Ja, det är viktigt med begreppen om greppen!
Jag tycker att de flesta basar har "sweet spots" på halsen, som man gärna håller sig kring. Sen brukar jag också peta in någon lös sträng ibland för intonationskoll, men oftast är jag nog i läget runt "tredje till femte bandet" (G-A på E-strängen), och upp till E på A-strängen. Där känns det enklast med intonation etc, och min bas sjunger fint i dom lägena.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Chupacaps »

basnalle skrev:När det gäller kontra så "ska" man spela lösa strängar så mkt som möjligt för att ha ngt att intonera mot. Det gälller kontraspel generellt. Samtidigt låter en lös sträng annorlunda än när man trycker ner.
Detta vill jag bestrida. Att påstå att man "ska" spela öppna (eller lösa) strängar så mycket som möjligt på kontra är helt felaktigt, det har enbart med hur pass van man är att spela kontrabas. Men det stämmer att öppna strängar låter annorlunda varpå man av klangmässiga själ oftare väljer att spela med fasta grepp, särskilt vid spel med stråke (då öppna strängar kan sticka ut).

Jag vill påstå att öppna strängar eller fasta grepp beror på skicklighet, hur basen klingar och tonart (vissa tonarter saknar ju öppna strängar). I viss mån även genre. Jag är inte Rockabilly-musiker men skulle säga att öppna eller fasta grepp inte har någon som helst betydelse då klangkvalitet i det avseendet inte är en grundbult i genren. Då är snarare punch och sväng viktigare, så att hitta basens sweetspots i förhållande till tonart kan ju vara en bra grej.

När man börjar spela kontrabas kan det vara ganska tungt att hålla upp vänsterarmen (den s.k. måsvingen) i spel runt första läget (vid huvudet) varpå vissa nybörjare spelar mycket runt 5:e band. Kanske är det du sett.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av basnalle »

Chupacaps skrev:
basnalle skrev:När det gäller kontra så "ska" man spela lösa strängar så mkt som möjligt för att ha ngt att intonera mot. Det gälller kontraspel generellt. Samtidigt låter en lös sträng annorlunda än när man trycker ner.
Detta vill jag bestrida. Att påstå att man "ska" spela öppna (eller lösa) strängar så mycket som möjligt på kontra är helt felaktigt, det har enbart med hur pass van man är att spela kontrabas.
Ok, det va ngt nytt för mig. De lärare jag haft har förespråkat att spela med lösa strängar vid de tillfällen det behövs (därför skrev jag "ska" inom situationstecken och "möjligt") just för att ha toner att intonera mot. Passar det inte att spela lös sträng beroende på tonart, klang, genre och/eller teknik så gör man inte det. Men den generella grundregeln vad gäller kontrabasspel är att använda lösa strängar för att intonera mot, det är vad jag lärt mig iaf, som sagt.

Men intressant ändå att vi lärt oss olika :)
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Chupacaps »

Som sagt beroende på vana. Jag reagerade mest på att du uttryckte någon sorts regel även om du använde citationstecken. Denna regel finns inte och därför bör man uttrycka sig med försiktighet i sina formuleringar, särskilt på ett sådant här forum (där det finns många nybörjare som söker med ljus och lykta efter just "regler"). Precis som du och fler skriver här i tråden så använder man lösa strängar att intonera mot särskilt i början. Dock finns fler parametrar att ta hänsyn till: hur figuren man spelar ligger på halsen rent tekniskt, tonart, klang, basens klang, sweetspots o.s.v. Så att låsa fast elever i ett tänk om att "alltid" spela med öppen sträng tror jag kan vara missvisande.

Jag har pluggat både jazz och klassiskt på folkis och högskola och fasta grepp är nog lite vanligare inom den klassiska skolan p.g.a. bl.a. klangfärgen vill jag påstå. Jag vill absolut inte verka dryg men har ingen av dina lärare talat om detta? Jag kritiserar INTE dig utan dina lärare om dom inte nämnt detta. Det är något man börjar med ganska tidigt. Om du känner till Gullbrandssons tegelsten till basskola så handlar den mycket om detta. Inte att kategoriskt undvika öppna strängar utan att jobba upp teknik och intonation så man inte ska behöva ta lösa strängar utan kan välja fingersättning. (Anledningen till att jag nämner Gullbrandsson är för att många har spelat ur hans bok). Jag ber om ursäkt om inlägget uppfattas som stöddigt (förstår att det kan tolkas så) men det är verkligen inte min avsikt. :vinkar:
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av DoggyD »

Inte för att jag själv lirar kontra, men öppna strängar är ju perfa för att "köpa flyttningstid" för vänstra flippern.
Att det sedan är fan så mycket coolare att spela långt ner på halsen är en annan tepåse.
Kan man inte ge gitarrunkarna monopol på de övre regionerna på bashalsen :?: Ääääh, fuggit.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Cuba »

Jag spelar lite "här och där", mest för att det är bekvämt. Det är väl kanske därför jag spelar 5-strängat. ???
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av basnalle »

Chupacaps skrev:Som sagt beroende på vana. Jag reagerade mest på att du uttryckte någon sorts regel även om du använde citationstecken. Denna regel finns inte och därför bör man uttrycka sig med försiktighet i sina formuleringar, särskilt på ett sådant här forum (där det finns många nybörjare som söker med ljus och lykta efter just "regler"). Precis som du och fler skriver här i tråden så använder man lösa strängar att intonera mot särskilt i början. Dock finns fler parametrar att ta hänsyn till: hur figuren man spelar ligger på halsen rent tekniskt, tonart, klang, basens klang, sweetspots o.s.v. Så att låsa fast elever i ett tänk om att "alltid" spela med öppen sträng tror jag kan vara missvisande.

Jag har pluggat både jazz och klassiskt på folkis och högskola och fasta grepp är nog lite vanligare inom den klassiska skolan p.g.a. bl.a. klangfärgen vill jag påstå. Jag vill absolut inte verka dryg men har ingen av dina lärare talat om detta? Jag kritiserar INTE dig utan dina lärare om dom inte nämnt detta. Det är något man börjar med ganska tidigt. Om du känner till Gullbrandssons tegelsten till basskola så handlar den mycket om detta. Inte att kategoriskt undvika öppna strängar utan att jobba upp teknik och intonation så man inte ska behöva ta lösa strängar utan kan välja fingersättning. (Anledningen till att jag nämner Gullbrandsson är för att många har spelat ur hans bok). Jag ber om ursäkt om inlägget uppfattas som stöddigt (förstår att det kan tolkas så) men det är verkligen inte min avsikt. :vinkar:
Hur lugnt som helst :) Tror vi menar lika men missuppfattar varandras ordval. Det är bra att du förtydligar.

Däremot visste jag inte att lösa strängar är ngt man använder särskilt i början. Har själv inte spelat klassisk musik särskilt mkt, där har du säkert mkt mer koll än jag (kanske t.o.m. kontra överhuvudtaget?!). En av lärarna jag hade i kontra på folkis va klassisk kontrabasist och jag kom inte ihåg att han nämnde att fasta grepp är vanligare i klassisk musik jämfört med andra gengrer. Däremot kom jag så väl ihåg att han sa att "använd lösa strängar för att intonera mot". Men det va ju i början (första året) när jag skulle lära mig kontra. Så vi kanske inte kom vidare med att använda mer fasta grepp o mindre lös sträng?! Däremot har fler lärare åren därefter sagt samma sak om lös sträng o intonation och vi har kört skalövningar bl.a. där lösa strängar spelas ofta, (mkt oftare än motsvarande skalor i samma tonart och tonhöjd på elbas) just för intonationens skull. Har oxå kört Gullbrandsson bl.a., dock inte hela. Får ta upp den igen o friska upp :)
:vinkar:
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Chupacaps »

Du har rätt "särskilt i början" är inte vidare välformulerat och kan lätt misstolkas. Att spela med öppna strängar är självklart inte något enbart nybörjare gör.

Ja, Gullbrandsson är kul och fantastiskt bra! Han har verkligen tänkt till med fingersättningarna.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av basnalle »

De va så längesen jag körde Gullbrandsson. De va nåt som gjorde att jag inte körde hela. Va det inte den som använde 1-3-4 i fingersättning istället för 1-2-4? Använde Simandl mer kom jag ihåg.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Chupacaps »

Jo, men det mesta är översättningsbart till 1-2-4. Spelar också så.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av basnalle »

Chupacaps skrev:Jo, men det mesta är översättningsbart till 1-2-4. Spelar också så.
Just det, så va det ja. Minns nu att jag ändrade en del 3 till 2 när jag körde den.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Hazzbaz »

Ja ja, jag är kanske snart för gammal till att börja ändra min stil radikalt, men lite flera öppna strängar har jag faktiskt försökt att få med, och det låter inte alls fel, (tyckar jag), även om en kompgitarrist tyckte jag spelade lite konstigt senast! :lol:

Tack för allt input :tummenupp:
Användarvisningsbild
Desecrated
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:29
Ort: Norrbotten

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av Desecrated »

Jag skaffade en 6-strängad helt i syftet med att få sitta ungefär i mitten och luffa på.
Desecrated Productions proudly endorses F1 ergonomic picks:
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av edvin »

basnalle skrev:När det gäller kontra så "ska" man spela lösa strängar så mkt som möjligt för att ha ngt att intonera mot. Det gälller kontraspel generellt. Samtidigt låter en lös sträng annorlunda än när man trycker ner. Sent from my iPhone using Tapatalk
Stopp fan!!
Detta är en regel som absolut inte är en regel.
Är man klassisk kontrabasist så undviker man lös sträng alla gånger det är tekniskt möjligt (i princip) då klangen förändras så makabert.
Om man är jazzbasist så finns det massa olika skolor (NHÖP vs. Ray Brown i princip), men generellt sett används lösa strängar betydligt mer i jazz än i klassisk repertoar.
grejor
Användarvisningsbild
mangenot
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 08 jun 2010, 15:06

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av mangenot »

Det är bara lite svårare att få till ett snyggt vibrato på lösa sträng
Användarvisningsbild
mangenot
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 08 jun 2010, 15:06

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Inlägg av mangenot »

Nu gick det lite fel... J.. iPad.
lösa strängar ska det va!
Det är svårt att få till ett snyggt vibrato på lösa strängar!
Annars är det väl bara att köra lös och fast om vartannat bara det känns bra och där det låter bäst?
Skriv svar