Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Hazzbaz »

Ja, jag vet det egentligen är en omöjlighet, men men... Någon som har ett bra råd för strängar (inte sen) som kan funka till slap, pizz och acroteknik.

Har börjat spela mera folkmusik senaste tiden och börjat sakna stråkan igen, men vill inte ge upp på mitt älskade slapspel. Just nu spelar jag på Silverslaps och är jag väl hyfsad nöjd. Men acro funkar ju inte på Silverslaps och någon extrabas har jag inte plats med för tillfället.

Har därför börjat fundera på om Eurosonic strängar kan funka? Men vilka i så fall?
Har spelat pizz och slap på Eurosonic Bass Strings - Light Tension för en del år sen, men minns inte om jag nånsin testade stråken på dom?

Någon som har testat slap på dessa nya Eurosonic Strängar, Eurosonic Hybrid Light, blir det för tufft för fingrarna?

Några slap, pizz, acro erfarenheter med andra strängar skulle vara mycket intressanta att höra om?
Senast redigerad av Hazzbaz den ons 18 jul 2012, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Eurosonic = slap, pizz & acro !?!

Inlägg av Fredrik68 »

Flexocore fungerar bra till arco och pizz. Jag använder sådana.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Eurosonic = slap, pizz & acro !?!

Inlägg av Chupacaps »

Fredrik68 skrev:Flexocore fungerar bra till arco och pizz.
Men knappast till slap skulle jag tro, för styva. Jag har nedstämda Spiro-solo, stråke och pizz = låter jättebra och dom blir väldigt mjuka så det kanske skulle kunna vara något.
Senast redigerad av Chupacaps den mån 19 nov 2012, 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Hazzbaz »

Har efter kontakt med Nisse på Bontracasso tänkt att testa de nya strängar från Velvet: Velvet Strings Compas Blue som har syntetisk kärna istället för Velvets vanliga siden. Det är low tension strängar som skulle funka bra till stråke/pizz och på pappret alla fall verkar ha slap potential. Har inte fått strängarna än, men förhoppningsvis kommer strängarna nästa vecka. Om det inte blir bra med dessa för man väl fundera på sensträngar med allt besvär som följer med... :?
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Hazzbaz »

Hazzbaz skrev:Ja, jag vet det egentligen är en omöjlighet, men men... Någon som har ett bra råd för strängar (inte sen) som kan funka till slap, pizz och acroteknik.
Ja ja, det blev sensträngar alla fall :roll: Ett set Lenzner Jazz strängar Jävligt bra pizz, även slap :tummenupp: men stråken är dock inte riktigt nöjd med den perlon spunnen D sträng än.
doublebassman
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 19:23

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av doublebassman »

tjena alla jag har letat och hittar ej nån bra tråd för min fråga så jag testar denna, ursäkta om jag lägger den fel. mvh.
jo jag har en 3/4 cutaway från jam.se. sensträngar från sarabertil och kk mick.
när jag spelar så klapprar det mer än vad själva "basljudet "tonerna" " höres, höjer jag på förstärkaren så blir det rundgång,sänker jag hör jag mej ej..... basen e ej stoppad heller....... önskar bra lättfixat svar. mvh
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Hazzbaz »

doublebassman skrev: jo jag har en 3/4 cutaway från jam.se. sensträngar från sarabertil och kk mick.
när jag spelar så klapprar det mer än vad själva "basljudet "tonerna" " höres, höjer jag på förstärkaren så blir det rundgång,sänker jag hör jag mej ej..... basen e ej stoppad heller....... önskar bra lättfixat svar. mvh
Klapprar, hmm? Finns problemet även när du spelar omickat? Vilka sensträngar (tillverkare)? Är det alla strängar som klapprar eller är det kanske bara E strängen? Är det ett sätt ren sen eller är E och A spunna? Har du experimenterat med stränghöjden?

Nu utgår jag ifrån att det är ett problem när du spelar pizz och inte slap? För det kanske helt enkelt är så att strängarna inte passar dig och din spelstil, och att det är dags för dig att bege sig in i strängdjungeln och hitta den perfekta kombinationen för dig... Om strängarna känns väldigt sladdriga och tysta för ditt tycke när du spelar, då kanske du omedvetet försöker kompensera genom att gå lite för hårt på strängen (kanske lite fel vinklat) för att försöka få ut mera basljud, och på det viset genererar mera klapprar än ljud. Men svårt att säga...
doublebassman
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 19:23

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av doublebassman »

sarabertil.com har jag köpt strängana....
ja omickat e det lika smattrigt.klapprigt. nja alla e rena senor ej stålomspunnet elr nått annat.......och ja det e alla strängar.... har testat stål,nylon,weed-wackers men alla spattrar samma, kan det vara brädan tro? går det att få ett mjukare ljud från den lite mer go rockabilly-känsla, en mer matt dov ton elr hur man ska säga. tacksam för alla svar då jag inte har helt koll på detta..... är med i jhonny and the revivals ifall nån har hört.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Chupacaps »

doublebassman skrev: önskar bra lättfixat svar. mvh
-Börja spela ett annat instrument!!

Nej, skämt och sidor. Det låter lite som att din halsvinkel kan vara för flack så strängtrycket från stallet blir för lågt, då orkar inte stallet vibrera-igång locket = ingen ton. Om så är fallet spelar det ingen roll vad du gör med greppbrädan. Vad är det för bas? Detta är en vanlig åkomma på billiga (Thomann) stråkinstrument. (Om det inte är så enkelt att stränghöjden är för låg).
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
doublebassman
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 19:23

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av doublebassman »

sån för 7papp på jam.se en stella 3/4 cutaway. jaja det funkar att spela med.....
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Hazzbaz »

Har du inte testat att ändra på stränghöjden skulle du kanske försöka dig på det, om det inte direkt löser problemet kanske det alla fall kan avhjälpa problemet. Har du inget ställbart stall kan du alltid försöka använda lite faner om en mindre ändringen av höjden behövs eller tunn plywood till en mera reell ändring. Plywood fås i mindre bitar i tjocklekar ner tills 0,3 mm t.ex. hos hab.se och många andra ställen!
doublebassman
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 24 aug 2011, 19:23

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av doublebassman »

ok, tack för alla svar ska kika på detta.
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Hazzbaz »

Hazzbaz skrev:
Hazzbaz skrev:Ja, jag vet det egentligen är en omöjlighet, men men... Någon som har ett bra råd för strängar (inte sen) som kan funka till slap, pizz och acroteknik.
Ja ja, det blev sensträngar alla fall :roll: Ett set Lenzner Jazz strängar Jävligt bra pizz, även slap :tummenupp: men stråken är dock inte riktigt nöjd med den perlon spunnen D sträng än.
Skulle inte ha köpt sådana jävla sen strängar igen, Lenzner skit! :evil: Efter bara drygt 5 veckor hade E strängen lagt av, och A strängen blev mera och mera konstig att spela på. Dock får jag säga att den perlon spunnen D sträng var suverän och G strängen helt ok. Efter E-strängen hade gått av satte jag på E och A Innovation Silver Slap, en JÄVLIG BRA kombi for slap och hyfsad pizz med D strängen och (ok) med G strängen. Dock inte stråk vänligt...

Försökte sedan få tag i Jargar Dolce strängar i Holland, Sverige och Danmark, men de verkade vara slut över allt. Jag började få bråttom och satte satte istället Pirastro Evah Pirazzi weich på, har endast suttit på två dagar och känns bra. Bara man inte ska köra en helkväll med endast slap, aj aj aj!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Smygbas »

Evah Pirazzi är dom ända strängarna jag har prövat som har varit bra till både pizz och arco, men slap vet jag inte mycket om. Eftersom slap-strängar ofta vill ha lös tension medan stråk-strängar mår bra av hårdare känns det som att du får göra en kompromiss. Hur ligger procentsatsen i ditt slap/pizz/arco-spel? Spelar du fem procent stråke så kanske det är bättre att fixa strängar som funkar bättre till pizz och slap.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Smygbas »

Evah Pirazzi är dom ända strängarna jag har prövat som har varit bra till både pizz och arco, men slap vet jag inte mycket om. Eftersom slap-strängar ofta vill ha lös tension medan stråk-strängar mår bra av hårdare känns det som att du får göra en kompromiss. Hur ligger procentsatsen i ditt slap/pizz/arco-spel? Spelar du fem procent stråke så kanske det är bättre att fixa strängar som funkar bättre till pizz och slap.
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Strängar till slap, pizz & acro !!!?!

Inlägg av Hazzbaz »

Smygbas skrev:Eftersom slap-strängar ofta vill ha lös tension medan stråk-strängar mår bra av hårdare känns det som att du får göra en kompromiss. Hur ligger procentsatsen i ditt slap/pizz/arco-spel? Spelar du fem procent stråke så kanske det är bättre att fixa strängar som funkar bättre till pizz och slap.
Nu har Evah Pirazzi weich strängarna suttit på några veckor, och ju vist blir det en kompromiss. Men med Evah Pirazzi weich har det faktiskt blivit en överraskande bra kompromiss. :D I början kändes strängarna alldeles för styva till att ens bli hyfsade slapsträngar, men nu de har fått suttit på några veckor är de faktiskt riktigt bra, (dock inte som sen eller silver slaps), ljudet är inte ett senljud och mot greppbrädan är låter de nästan lite för hård och det lite lugna finlirs slap kan känns lite ansträngande, men ska man köra mera rakt slappande funkar de faktiskt väldigt bra, och blir kanske bara bättre med tiden.

Till acro är det nog de bästa strängarna jag har haft, (kan tänka mig ännu bättre med medium tension), och till pizz är de gudomliga. :kär: Är lycklig över att jag inte fick tag på Jargar strängarna.
Skriv svar