Ljudpinnens placering

Diskussioner om kontrabasar
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Ljudpinnens placering

Inlägg av Silverfisk »

Jag kikde in i min bas och upptäckte att ljudpinnen dels sitter kanske 3 cm nedanför stallet, samt att den sitter på diskantsidan. Jag trodde pinnen skulle sitta direkt under stallet samt på bassidan (under E-strängen). Den ska tydligen vara ditsatt av en riktig fiolbyggare, så det är säkert rätt, men där ser man, man lär sig nått nytt varje dag.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Ljudpinnens placering

Inlägg av jannej »

Silverfisk skrev:Jag kikde in i min bas och upptäckte att ljudpinnen dels sitter kanske 3 cm nedanför stallet, samt att den sitter på diskantsidan. Jag trodde pinnen skulle sitta direkt under stallet samt på bassidan (under E-strängen). Den ska tydligen vara ditsatt av en riktig fiolbyggare, så det är säkert rätt, men där ser man, man lär sig nått nytt varje dag.
Jag tycker det låter som om det sitter på rätt ställe, några/någon cm nedanför stallet på diskantsidan ska det normalt vara. På bassidan finns en basbjälke som stagar upp så att inte stallet åker igenom locket.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Ljudpinnens placering

Inlägg av Chupacaps »

Den ska sitta på diskantsidan men 3 cm låter lite saftigt. Har du en träbas kan det bildas sprickor mellan ljudpinne och stallfot om man har en brant vinkel på strängarna vilket ger ett högt tryck på locket, samt hårda strängar (och otur). Man brukar säga lockets tjocklek nedanför stallet.

Står stallet rätt? Annars kanske ljudpinnen är bra inpassad men att stallet flyttat sig upp mot halsen. (Mitten på stallfot ska stå i linje med den inre pilen i f-hålet).
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Re: Ljudpinnens placering

Inlägg av Silverfisk »

3 cm var kanske en överdrift, det är inte så lätt att avgöra precis hur långt bakom stallet pinnen är. Nu kommer en dum fråga kanske: hur sitter stallet fast? är det limmat eller är det bara fastkilat mha strängtrycket? På min bas är nämligen stallet bytt nyligen (av fiolbyggare, inlämnat av förre ägaren), och jag kan se att det finns märke på locket från vad jag trodde var det tidigare stallet. Jag tänkte att fiolbyggaren av någon anledning justerat position av stallet när han satte på nytt. Det ser ut att vara perfekt avfasat för locket. Men det finns alltså risk att stallet flyttat sig upp mot halsen?
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Ljudpinnens placering

Inlägg av Chupacaps »

Stallet ska absolut inte limmas utan bara hålla på plats av strängarna som du skriver, så ja det kan flytta på sig. Fiolbyggaren har garanterat justerat position och skurit till stallfötterna så det passar (det är det de ska göra). Men vid t.ex. stängbyte eller om stallet får en knuff/smäll kan det flytta på sig. Om jobbet är gjort nyligen så bör det inte vara någon risk att det flyttat sig.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Skriv svar