"Dör" ståfelor om de inte spelas?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

"Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av hitman »

Läste i en intervju i senaste Guitar&Bass ett påstående om att man inte bör ha för många ståfelor, eftersom dessa (till skillnad mot elbasar) behöver spelas på regelbundet för att inte "dö" ljudmässigt.

Nu har jag ju, av ekonomiska och utrymmesmässiga skäl, inte något problem med att ha för många ståfelor. men det är väl inte alltid så att spelandet och repandet blir så regelbundet alla gånger. Håller jag på att mörda min kära basfiol?

:cry:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av edvin »

jag skulle inte oroa mig1
grejor
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av Mr Spock »

Att stå fel kan vara rena döden.


Sorry.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av Chupacaps »

Ja, det stämmer. Gäller träbasar.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av christian veltman »

hitman skrev:Läste i en intervju i senaste Guitar&Bass ett påstående om att man inte bör ha för många ståfelor, eftersom dessa (till skillnad mot elbasar) behöver spelas på regelbundet för att inte "dö" ljudmässigt.

Nu har jag ju, av ekonomiska och utrymmesmässiga skäl, inte något problem med att ha för många ståfelor. men det är väl inte alltid så att spelandet och repandet blir så regelbundet alla gånger. Håller jag på att mörda min kära basfiol?

:cry:
Visst, det är känt ibland kontrafolk och stråkinstrumentalister. Men, jag har aldrig hört talas
om ett instrument som inte börjat "klinga" igen efter någon/några timmars spelande.

Det finns även "bryska" metoder för att vibrera igång instrument. I korthet går det ut på att utsätta
instrumentet för kraftiga toner i olika höjd under många timmar. Några svär vid att instrumentet blivit bättre
andra anser det vara humbug.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av hitman »

Mr Spock skrev:Att stå fel kan vara rena döden.


Sorry.
:lol:
Ingen fara, jag står rätt- Däremot fyller jag snart 50 och då blir jag väl en gammal stå fil.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Re: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av Gamba »

Gittarister brukar säga att instrumentet måste spelas in
att instrumentet "växer" ju mer man spelar på det
möjligt ,kanske
ett "tips" som jag har hört är att låta instrumentet stå framför
högtalarna när man spelar på "stereon"
???? för att det ska vibrera och växa
ja ja man hör så mycket, men min klasssikt gittarist vän påstår med
bestämdhet att hans Bohlingittarer låter bättre ju mer han spelar på dom
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Sv: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av enor »

Det är och har alltid varit mycket hokus-pokus i stråkbranchen. Visst kan det vara sant att ett instrument låter bättre ju mer man spelar på det, men det troligaste - tycker jag - är att detta beror på att man själv blir bättre och bättre på att locka ut de fina tonerna (omedvetet); inte på att själva instrumentet förändras. Your mileage may vary.
Bas och Hammondorgel...
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Sv:

Inlägg av christian veltman »

enor skrev:Det är och har alltid varit mycket hokus-pokus i stråkbranchen. Visst kan det vara sant att ett instrument låter bättre ju mer man spelar på det, men det troligaste - tycker jag - är att detta beror på att man själv blir bättre och bättre på att locka ut de fina tonerna (omedvetet); inte på att själva instrumentet förändras. Your mileage may vary.
Är benägen att hålla med men det kan vara en del av "sanningen".
Varför låter ofta de gamla väl lagade och spelade basarna så bra när man provar dom?
Vi hittar nog egentligen bara delar av vad nu kan kallas sanningen :-)
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Sv:

Inlägg av enor »

christian veltman skrev: Är benägen att hålla med men det kan vara en del av "sanningen".
Varför låter ofta de gamla väl lagade och spelade basarna så bra när man provar dom?
Vi hittar nog egentligen bara delar av vad nu kan kallas sanningen :-)
Jag skulle säga att själva anledningen till att de lagats väl, och spelats mycket och väl, är att de helt enkelt är bra exemplar - och varit bra exemplar hela tiden. Men som sagt, detta är bara min tes. :)
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Sv:

Inlägg av christian veltman »

enor skrev:
christian veltman skrev: Är benägen att hålla med men det kan vara en del av "sanningen".
Varför låter ofta de gamla väl lagade och spelade basarna så bra när man provar dom?
Vi hittar nog egentligen bara delar av vad nu kan kallas sanningen :-)
Jag skulle säga att själva anledningen till att de lagats väl, och spelats mycket och väl, är att de helt enkelt är bra exemplar - och varit bra exemplar hela tiden. Men som sagt, detta är bara min tes. :)
Det tror jag också men kan inte låta bli att undra över en del gamla basar.
Det finns ju instrument men nya halsar, byggda av enkelt trä typ furu och päron osv.
Locket kan vara gjort av 3,4 5 bitar med en ådring som knappt kan kallas tät.

Tom "vår" Maggini på Kungliga Operan är helt fodrad med nytt trä.
Andra basar har stora delar av sitt ursprunliga virke utbytt men ändå
låter de så man tappar hakan.
Är det allt spelande och ålder som ger magin?
Användarvisningsbild
jarva
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 22:36

Re: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av jarva »

Jag har flera basar. Den äldsta, ca 150 år, tappar powern och blir trögspelad om den stått orörd i en månad.
Powern går ned till ca 25%. Att få igång den igen tar ca två timmar av intensivt spelande.

Mina nyare basar däremot, (10-30) år, är okänsliga för att stå ospelade. Där märker varken jag själv eller omgivningen någon skillnad.

Väderkänslighet
Den gamla basen mår även dåligt av vinterväder, vilket knappt märks hos mina nya.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: "Dör" ståfelor om de inte spelas?

Inlägg av Chupacaps »

Instämmer med föregående talare. Samma sak händer mina basar från samma åldrar.
Skriv svar