Släppt lock mm ska det vara såhär?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Släppt lock mm ska det vara såhär?

Inlägg av mackanbass »

Hej,

Nu när sommar blivit höst så har ju såklart min bas passat på att flytta om sig lite och den här gången så har locket släppt från sargen på ett ställe. Visst, ingen åverkan på träet men limningen har släppt och det måste ju då såklart limmas med något animaliskt lim. Jag har pratat med en reparatör och vi ska fixa detta men jag känner likson en lite lätt känsla av VAFAN DÅ! Jag har snart lagt över 9000:- bara på underhåll av den här basen som kostade mig 13000:- . Har ni andra kontrabasister samma problem eller har jag extrem otur eller helt enkelt ett dåligt instrument?

Jag gillar verkligen basen och jag tycker den låter bra efter alla justeringar som gjorts men går den sönder igen så är det inte långt bort att jag säljer den och håller mig till mina elbasar.

/smått uppgiven
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Släppt lock mm ska det vara såhär?

Inlägg av Smygbas »

Tyvärr är det ofta så. Var glad att limmet släpper istället för att trät spricker. En släppt limfog brukar inte vara dyr att laga.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Släppt lock mm ska det vara såhär?

Inlägg av jannej »

Enligt en reparatör jag pratat med är det bara en tidsfråga. Förr eller senare släpper locket på alla basar, bara svårt att veta när. Laga basen om du är nöjd med den.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Re: Släppt lock mm ska det vara såhär?

Inlägg av MartinB »

Hur länge har du haft basen? Gissar på hybridbas eller plywood?

Kolla också att den står bra, osv. Typ dampit eller vattenhink i hörnet så att det inte torkar, inte nära element eller dragiga fönster.
/Martin
Second bass
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37

Re: Släppt lock mm ska det vara såhär?

Inlägg av Second bass »

mackanbass skrev:Hej,

Nu när sommar blivit höst så har ju såklart min bas passat på att flytta om sig lite och den här gången så har locket släppt från sargen på ett ställe. Visst, ingen åverkan på träet men limningen har släppt och det måste ju då såklart limmas med något animaliskt lim. Jag har pratat med en reparatör och vi ska fixa detta men jag känner likson en lite lätt känsla av VAFAN DÅ! Jag har snart lagt över 9000:- bara på underhåll av den här basen som kostade mig 13000:- . Har ni andra kontrabasister samma problem eller har jag extrem otur eller helt enkelt ett dåligt instrument?

Jag gillar verkligen basen och jag tycker den låter bra efter alla justeringar som gjorts men går den sönder igen så är det inte långt bort att jag säljer den och håller mig till mina elbasar.

/smått uppgiven
Du har extrem otur eller så har du en kass bas. Min tål vadsomhelst känns det som. Men så har jag inte skämt bort den från början utan tydligt vem som bestämmer. Det blir inga tempererade rum och luftfuktare och sånt, det är bara du finner dig och slutar gnälla, det sa jag direkt och det har gått bra. Noll i inköp, noll i underhåll efter 30-40 spelningar.
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Släppt lock mm ska det vara såhär?

Inlägg av christian veltman »

Det kan finnas flera förklaringar men att bara förenkla och kalla det en "kass" bas är kanske lite överilat.

Skulle föreslå att öppna basen och limma om locket helt. Ibland kan spänningar få locket att släppa på vissa ställen.
Genom att bara limma den öppna sprickan kan nya spänningar uppstå.

En kollega till min bror köpte ett förstklassigt instrument i England. För att vara på den säkra sidan öppnade man
instrumentet och lät locket ligga av under 1 års tid. Sedan limmades allt igen. Allt för att vara på den säkra sidan.

Stråkinstrument är tyvärr känsliga om än underbara.
Svårt dock att komma med konstruktiva förslag när vi inte vet vad du har för bas ;-)
Senast redigerad av christian veltman den mån 05 nov 2012, 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Släppt lock mm ska det vara såhär?

Inlägg av hitman »

Du bor i Stockholmstrakten, kör den till Olle Steinholtz och låt honom släppa loss lite av sin magi över din bas - du kommer inte ångra dig! Att lämna min kontra till honom var den bästa affär jag gjort över huvud taget under en snart 38-årig bana som amatörmusiker.

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=25&t=60300" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar