Basreparatörernas Michelangelo!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Basreparatörernas Michelangelo!

Inlägg av hitman »

Jag fick tips om en kontrabasreparatör i Stockholm som heter Olle Steinholtz. Jag körde över min gamla Bjärton till honom för en genomgång och det är något helt otroligt vilket geni!

Jag lämnade in en svårspelad kontra med hög stränghöjd och fick tillbaka den lika lättspelad som en elbas. Han bytte ut stallet, som var böjt (jag trodde det skulle vara så :oops: ) och satte dit justerskruvar, han lagade en limfog mellan botten och sarg som hade släppt, han slipade greppbrädan och bytte ut mässingstråden som håller stränghållaren mot en i stål (tydligen kan mässingen gå av när man som minst har tid).

Inte blev det dyrt heller. Nu önskar jag bara att jag gjort detta för flera år sedan...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Basreparatörernas Michelangelo!

Inlägg av edvin »

fett! vad gick det på?
grejor
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Basreparatörernas Michelangelo!

Inlägg av Aslan »

Han är grym!!! Och fantastisk elkontrabasist oxå:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Basreparatörernas Michelangelo!

Inlägg av christian veltman »

hitman skrev:Jag fick tips om en kontrabasreparatör i Stockholm som heter Olle Steinholtz. Jag körde över min gamla Bjärton till honom för en genomgång och det är något helt otroligt vilket geni!

Jag lämnade in en svårspelad kontra med hög stränghöjd och fick tillbaka den lika lättspelad som en elbas. Han bytte ut stallet, som var böjt (jag trodde det skulle vara så :oops: ) och satte dit justerskruvar, han lagade en limfog mellan botten och sarg som hade släppt, han slipade greppbrädan och bytte ut mässingstråden som håller stränghållaren mot en i stål (tydligen kan mässingen gå av när man som minst har tid).

Inte blev det dyrt heller. Nu önskar jag bara att jag gjort detta för flera år sedan...
Olle är att rekomendera utmärkt bassist och reparatör.
Justerade en kontra åt mig som blev mycket bra.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Basreparatörernas Michelangelo!

Inlägg av jannej »

christian veltman skrev:
hitman skrev:Jag fick tips om en kontrabasreparatör i Stockholm som heter Olle Steinholtz. Jag körde över min gamla Bjärton till honom för en genomgång och det är något helt otroligt vilket geni!

Jag lämnade in en svårspelad kontra med hög stränghöjd och fick tillbaka den lika lättspelad som en elbas. Han bytte ut stallet, som var böjt (jag trodde det skulle vara så :oops: ) och satte dit justerskruvar, han lagade en limfog mellan botten och sarg som hade släppt, han slipade greppbrädan och bytte ut mässingstråden som håller stränghållaren mot en i stål (tydligen kan mässingen gå av när man som minst har tid).

Inte blev det dyrt heller. Nu önskar jag bara att jag gjort detta för flera år sedan...
Olle är att rekomendera utmärkt bassist och reparatör.
Justerade en kontra åt mig som blev mycket bra.
+1
Franke
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 13:22

Re: Basreparatörernas Michelangelo!

Inlägg av Franke »

Har någon kontaktuppgifter till honom, eller vet vart han huserar?
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Basreparatörernas Michelangelo!

Inlägg av christian veltman »

Franke skrev:Har någon kontaktuppgifter till honom, eller vet vart han huserar?
http://www.hitta.se/olle+steinholtz/h%C ... Steinholtz
Franke
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 sep 2008, 13:22

Re: Basreparatörernas Michelangelo!

Inlägg av Franke »

Hämtade min bas från Olle idag och kan inte annat än hålla med.
Han gjorde ett fantastiskt arbete och jag är väldigt nöjd.
Skriv svar