Vad har jag för bas?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
stebri
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 08 okt 2012, 20:35

Vad har jag för bas?

Inlägg av stebri »

Hej

Köpte en ståbas för ca 20 år sedan och har ingen aning om vad det är för tillverkare på den.
Skall tydligen vara en 1/4 bas enligt de som sett den.
Sitter en liten klisterlapp i botten vid "fotpinnen" med texten German democratic republic och ovanför den ett instansat nr 9566 eller något liknande.

Någon som vet vad det är för tillverkare och vad en sådan kan vara värd?

Mvh
Stebri
stebri
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 08 okt 2012, 20:35

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av stebri »

Provar lägg till några bilder.
mobil 134.zip
Så här ser den ut
(1.41 MiB) Nerladdad 183 gånger
mobil 132.zip
(1.9 MiB) Nerladdad 114 gånger
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av edvin »

hej!
Det är nog ingen 1/4, snarare den överlägset mest vanligaste 3/4-storleken.
grejor
stebri
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 08 okt 2012, 20:35

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av stebri »

Hej

Ja kanske det, som du kanske förstår har jag dålig kundskap om just basar.
Bara spelar och har kul och det var en kompis som tyckte jag skulle söka här på tillverkare på basen.

Mvh
Stebri
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av Bontracasso »

Med 99% säkerhet och utan att ha sett den närmare: en Musima, Östtysk fabriksbas från 60-70 nånstans
går säkert att söka numret om man nödvändigtvis vill veta årtalet.
stebri
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 08 okt 2012, 20:35

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av stebri »

Tackar för svaret. Vet du var man kan söka för att få fram mer fakta?

Mvh
Stebri
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av Hazzbaz »

Om du kan hyfsad tyska kan du alltid kolla här på Forum des Musikinstrumentenmuseums Markneukirchen. Även tysk Wikiped har lite general info om Musima fabriken. Om du åker till Tyskland är de inte alls ovanliga, men högst varierande i kvalitet. Några säljes dyrt till över 3000 euro, om jag inte minns fel, och andra kan du få för en 200 - 1000 euro. Men om din kontrabas är en äldre variant och export från DDR till Sverige är det kanske värsta fina basen du har där, värde...? (Ja, jag har ingen aning!)
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av Bontracasso »

Avgörande för priset är förutom skicket såklart om basen är helträ eller hybrid, dvs trälock med laminatsarg och botten. Åldern påverkar inte priset nämnvärt.
stebri
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 08 okt 2012, 20:35

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av stebri »

Hej

Tack för alla svar, har kollat lite och det verkar vara en bas från forna DDR med tillverkningsår 1966.

Den är gjord i homogent trä och inget laminat, så det verkar som 1000 lappen som jag gav för den var helt ok :D

Vad tror ni om värdet?

Måsta ta fram min gamla strata och kolla den oxå. Visade sig vara en lika bra affär :D Var en tidig 70tals USA modell, så man gjorde bättre affärer som ung....gav 2000:- för den 1978.

Mvh
Stebri
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Re: Vad har jag för bas?

Inlägg av Hazzbaz »

stebri skrev:Hej

Tack för alla svar, har kollat lite och det verkar vara en bas från forna DDR med tillverkningsår 1966.
Jag ska inte göra mig klok på värdet av din bas. Men har i Tyskland från några stycken oavhängigt av varandra fått höra att stränginstrument från slut 50-tal/60-talet generellt höll ganska högt kvalitet oavsett student eller proffsinstrument. Tydligen blev instrumentmakare som förre hade eller jobbade i privata verkstäder tvunget in i DDRs nya statliga verksamheter, och därav skulle klassen på hantverket av instrumenten överlag vara ganska högt i början, men sedan på 70 och 80 talet överlag bli sämre och sämre.

Om detta kan vara sant har jag ingen aning om! och nu jag tänker på har jag kanske nog bara har hört detta påstående från Wessis och inte från några Ossis... Andra som har hört liknande?
Skriv svar