Börja spela kontra - råd och tips?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Mungi »

Börjar bli allt mer sugen på att börja spela kontra. Älskar ju verkligen ljudet och jag älskar jazz. Samtidigt känner jag mig lite villrådig. Jag har spelat elbas i nästan 25 år (med ett upphåll på drygt 10 år fram till för knappt två år sen). Tyvärr har jag haft en riktigt dålig lärare (jag själv :shock: ) så jag kan inte spela efter noter eller tabs, kan nästan ingen musikteori. Jag ser mig själv mer som låtskrivare än bassist/musiker. Min nästintill totala okunskap om regler och teori har gjort att jag känt mig fri att skapa egen musik. Dessutom har jag varit smart att alltid spela med riktigt duktiga musiker så det har blivit några skivor (progressiv/psykedlisk rock), och en till på gång nu med nya bandet (jammig jazzig folkrock).

Jag har faktiskt aldrig ens petat på en kontra så jag vet verkligen ingenting. Jag är lite orolig över hur mycket kraft som behövs för att trycka ner strängarna jämfört med elbas. Jag har nämligen krossat fingerleden på vänster ringfinger och fått fingret opererat. Fingret är lite krokigt och jag har inte lika mycket kraft i det som i andra fingrar. Det funkar ok för elbas dock, även om rörligheten och snabbheten på ringfingret och lillfingret påverkas. (Det var för övrigt skadan i mitt finger som fick mig att börja spela igen. Läkaren säger att jag kan utveckla kronisk smärta i framtiden och då måste det stelopereras så jag känner att det gäller att passa på!)

Sen känns det som man måste veta en hel del för att köpa en kontra. Kollade runt lite på blocket. Det verkar ju finnas en del gamla no-name kontror (heter det så i plural). Vad ska man titta på? Räcker en budget på runt 10 tusen för en ok kontra? Jag vill absolut inte köpa nåt skräp som gör att man tröttnar pga av dåligt ljud och dålig spelbarhet. Hitta två i stockholmsområdet, en Bjärton http://www.blocket.se/vi/43286390.htm och en Framus http://www.blocket.se/stockholm/FRAMUS_ ... ?ca=11&w=1 Några synpunkter på dom??

Efterlyser även tips på bra folk som kan ge privatlektioner i stockholmsområdet. Fokus på jazz och improvisation, bra pedagogik för en omusikalisk nybörjare.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av jannej »

Mungi skrev:Börjar bli allt mer sugen på att börja spela kontra. Älskar ju verkligen ljudet och jag älskar jazz. Samtidigt känner jag mig lite villrådig. Jag har spelat elbas i nästan 25 år (med ett upphåll på drygt 10 år fram till för knappt två år sen). Tyvärr har jag haft en riktigt dålig lärare (jag själv :shock: ) så jag kan inte spela efter noter eller tabs, kan nästan ingen musikteori. Jag ser mig själv mer som låtskrivare än bassist/musiker. Min nästintill totala okunskap om regler och teori har gjort att jag känt mig fri att skapa egen musik. Dessutom har jag varit smart att alltid spela med riktigt duktiga musiker så det har blivit några skivor (progressiv/psykedlisk rock), och en till på gång nu med nya bandet (jammig jazzig folkrock).

Jag har faktiskt aldrig ens petat på en kontra så jag vet verkligen ingenting. Jag är lite orolig över hur mycket kraft som behövs för att trycka ner strängarna jämfört med elbas. Jag har nämligen krossat fingerleden på vänster ringfinger och fått fingret opererat. Fingret är lite krokigt och jag har inte lika mycket kraft i det som i andra fingrar. Det funkar ok för elbas dock, även om rörligheten och snabbheten på ringfingret och lillfingret påverkas. (Det var för övrigt skadan i mitt finger som fick mig att börja spela igen. Läkaren säger att jag kan utveckla kronisk smärta i framtiden och då måste det stelopereras så jag känner att det gäller att passa på!)

Sen känns det som man måste veta en hel del för att köpa en kontra. Kollade runt lite på blocket. Det verkar ju finnas en del gamla no-name kontror (heter det så i plural). Vad ska man titta på? Räcker en budget på runt 10 tusen för en ok kontra? Jag vill absolut inte köpa nåt skräp som gör att man tröttnar pga av dåligt ljud och dålig spelbarhet. Hitta två i stockholmsområdet, en Bjärton http://www.blocket.se/vi/43286390.htm och en Framus http://www.blocket.se/stockholm/FRAMUS_ ... ?ca=11&w=1 Några synpunkter på dom??

Efterlyser även tips på bra folk som kan ge privatlektioner i stockholmsområdet. Fokus på jazz och improvisation, bra pedagogik för en omusikalisk nybörjare.
Självklart tycker jag att du ska börja spela kontra. Man kan ha tur att hitta något billigt som man kan justera, ibland inte. Annars är Christopher-basarna prisvärda om du vill skaffa nytt. Hur som helst, var beredd att lägga några kronor att få basen bra justerad så att den blir lättspelad. Särskilt när man är nybörjare så anser jag att man ska ha en låg stränghöjd, vart efter man utvecklar styrkan kan man höjda. Det ska gå lätt och vara roligt!

Just ringfingret på vänster hand använder man inte i de lägre positionerna där man oftare spelar, istället använder man ringfingret och lillfingret tillsammans för att få bättre kraft. Så det borde passa dig som handen i handsken så att säga. ;-)

Försök hitta någon bra lärare som kan visa dig grunderna med handställning osv. Det finns säkert folk här på forumet som kan rekommendera någon här i Stockholmsområdet på forumet.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Mungi »

jannej skrev:Självklart tycker jag att du ska börja spela kontra. Man kan ha tur att hitta något billigt som man kan justera, ibland inte. Annars är Christopher-basarna prisvärda om du vill skaffa nytt. Hur som helst, var beredd att lägga några kronor att få basen bra justerad så att den blir lättspelad. Särskilt när man är nybörjare så anser jag att man ska ha en låg stränghöjd, vart efter man utvecklar styrkan kan man höjda. Det ska gå lätt och vara roligt!

Just ringfingret på vänster hand använder man inte i de lägre positionerna där man oftare spelar, istället använder man ringfingret och lillfingret tillsammans för att få bättre kraft. Så det borde passa dig som handen i handsken så att säga. ;-)

Försök hitta någon bra lärare som kan visa dig grunderna med handställning osv. Det finns säkert folk här på forumet som kan rekommendera någon här i Stockholmsområdet på forumet.

Lycka till!
Tack för tipsen!

Hittade Christopher-basar på Thomann. Är det någon skillnad ljudmässigt på den violinformade och den Busetto-formade? Rent spontant tycker jag den Busetto-formade var finare att titta på (men där antar jag att jag är i minoritet).
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av jannej »

Nej det är ingen märkbar skillnad på ljudet. Busetto är riktigt snygg.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av edvin »

en grej bara: Bjärtonen måste bytas stall på. Om du kika på bilden så ser du att det är böjt. Såklart, det funkar ju, men det kan vara en tidsfråga innan det smäller!
en grej till bara: Om du har typ 10-12k att lägga ner så tror jag att thomanns egna hybridbasar kan vara ett grymt alternativ.
Är du lång och har stora händer? Kör på en 4/4! :D
http://www.thomann.de/se/thomann_double ... tn_4_4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars 3/4
http://www.thomann.de/se/thomann_2w_tn_ ... e_bass.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
grejor
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Mungi »

Tack för tipset. Det där med stallet hade jag ju aldrig sett. Med tanke på sånt känns det ju tryggare att köpa nytt. Känns ju som rymdraketsvetenskap jämfört med elbasar.

Nån som vet om kontrabasar från Thomann är ok justerad eller behöver man lämna in dom direkt när man får dom?

Hur lång är man när är lång i kontra-världen då? Jag är 1.85 cm, har stora handflator men relativt korta fingrar (och brukar spela kort- och mellanskaliga basar. :D )

Jag kan nog lägga runt 15k. Måste bara sälja nån bas först.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Pebbe »

Mungi skrev:Hur lång är man när är lång i kontra-världen då? Jag är 1.85 cm, har stora handflator men relativt korta fingrar (och brukar spela kort- och mellanskaliga basar. :D )
Kör på en 3/4. Visst vinner man lite i ljud med större kropp (på basen) men vinsten är ganska liten.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av bootsy »

Ta lite lektioner, om så bara för att lära dig lite grundläggande teknik. På elbas kan man spela slarvigt utan större konsekvenser, på kontra kan man göra sig illa om man gör fel.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Bergmansson »

Jag ser mig själv som nybörjare också. Bytte från elbas för 7 månader sedan. Själv tyckte jag att övergången inte var så svår, men jag rekommenderar verkligen att du prioriterar kropps- och handhållning före att hitta tonerna den första tiden.

Själv kör jag på Thomanns plywoodbas. Den ligger på runt 3 och en halv papp, fungerar faktiskt riktigt bra för mig skulle jag säga. Den låter bättre än lokala 4sounds kontror för 6000, och är skönare att spela på än musikskolans gamla kontra. Iochförsig har jag hört att det kan vara si och så med kvalitetskonsistenten på thomanns basar, men min var riktigt nybörjarvänlig.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Mungi »

Hehe, ja, lektioner räknar jag att jag måste ta, men skaderisken hade jag inte alls tagit med i beräkningarna.

Anledningen till att jag börjar fundera på kontra har sin grund i att jag känner att jag kommit till en punkt där jag nog skulle behöva lite hjälp för att utvecklas (sen är dom andra i bandet så fantastiska musiker. Fattar inte att dom vill ha med mig överhuvudtaget och dom verkar tycka att det är mitt band - folk är konstiga). Då tänkte jag att om jag ändå ska ta lektioner är det lika bra att ta steget fullt ut och börja spela "riktig" bas.

Samtidigt ska jag erkänna att jag undrar hur mycket en lärare kan få mig att lära. Har ju hunnit bli +40 (=trögare i huvud och fingrar) och är rent speltekniskt relativt usel (för att ha spelat så pass länge).

Jag får ju ståpäls bara jag hör en enda kontrabaston så det känns ju som nåt man vill syssla med!

Är det nån som vet nån i stockholmsområdet som ger privatlektioner?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av gabrieldahl »

hittade två rackarns bra ytvideor om tonproduktion i högerhanden. tänkte att de kanske kunde ge något!
http://www.youtube.com/watch?v=IvbNifnc ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=m7OKUDHO ... ure=relmfu
angående lektioner kanske du kunde höra av dig till musikhögskolan? finns säkert både lärare- & musikerstudenter som vill dryga ut högskolelånet samt dela med sig av sin kunskap.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av bootsy »

Allt du behöver kunna:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_kPykVlc ... plpp_video[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av jannej »

bootsy skrev:Allt du behöver kunna:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_kPykVlc ... plpp_video[/youtube]
HAHA! Den gamla klassikern. Den hade glömt.

(Missa inte hans trumskola heller...)
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Mungi »

bootsy skrev:Allt du behöver kunna:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_kPykVlc ... plpp_video[/youtube]
Han behöver en pall att stå på.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Mungi »

Herr Gabriel skrev:hittade två rackarns bra ytvideor om tonproduktion i högerhanden. tänkte att de kanske kunde ge något!
http://www.youtube.com/watch?v=IvbNifnc ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=m7OKUDHO ... ure=relmfu
angående lektioner kanske du kunde höra av dig till musikhögskolan? finns säkert både lärare- & musikerstudenter som vill dryga ut högskolelånet samt dela med sig av sin kunskap.
Tack för det, herr Gabriel!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av bootsy »

Mungi skrev:Han behöver en pall att stå på.
Tyvärr kan ingen pall i världen rädda hans intonation eller timing.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Mungi »

bootsy skrev:
Mungi skrev:Han behöver en pall att stå på.
Tyvärr kan ingen pall i världen rädda hans intonation eller timing.
:lol: Ja, jag får hoppas att jag kan nå lite över hans nivå, både rent fysiskt och musikaliskt. Han verkar glad och positiv i alla fall. Kul för honom.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Smygbas »

När jag spelar använder jag inte ringfingret som ett separat finger, utan tillsammans med lillfingret. Det kanske ditt ringfinger klarar av? När jag spelar högre upp, i tumläge, används dock fingrarna separat.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Mungi »

Smygbas skrev:När jag spelar använder jag inte ringfingret som ett separat finger, utan tillsammans med lillfingret. Det kanske ditt ringfinger klarar av? När jag spelar högre upp, i tumläge, används dock fingrarna separat.
Tillsammans med lillfingret är det inga problem. Problemet är att fingret är krokigt (mittenleden kan inte rätas ut helt). Det gör dels att om jag måste trycka ner så att fingret pressas att rätas ut så gör det ont, och dels så bromsar det både ringfingret och lillfingret. Det gäller särskilt när lillfingret och ringfingret ska göra olika rörelser efter varandra (till exempel om jag ska ta en ton först med ringfingret och sen direkt efter ta ett tonsteg upp med lillfingret, eller tvärtom).
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av Rix »

Herr Gabriel skrev:hittade två rackarns bra ytvideor om tonproduktion i högerhanden. tänkte att de kanske kunde ge något!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IvbNifnccis[/youtube]
Tack för tipsen! Framförallt denna video hade jag väldig nytta av. Haft lite dålig stuns i anslaget men detta känns kanon.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Börja spela kontra - råd och tips?

Inlägg av edvin »

Rix skrev:
Herr Gabriel skrev:hittade två rackarns bra ytvideor om tonproduktion i högerhanden. tänkte att de kanske kunde ge något!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IvbNifnccis[/youtube]
Tack för tipsen! Framförallt denna video hade jag väldig nytta av. Haft lite dålig stuns i anslaget men detta känns kanon.
Jag kollade just igenom dessa videos och det är verkligen grymt bra!!
grejor
Skriv svar