Ny på kontra!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
kjellrune
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 21:30
Ort: Wermland

Ny på kontra!

Inlägg av kjellrune »

Helloj!

Har precis börjat lite kontrabas, och kan väl inte säga annat än att jag inte förstår varför jag väntat så länge, är ju hur kul som helst! :D Slitsamt nu i början med ömmande fingrar och handleder men jag tycker jag inte känner av några överbelastningar i rygg, axlar eller liknande som jag hört endel får, försöker mest tänka på att behålla en så avslappnad stil som möjligt till att börja med och sen bygga vidare på att hitta rätta toner etc..
Men då har man ju å andra sidan bara spelat ett fåtal ggr..

Iaf, jag spelar i ett bluesband, gitarr/sång, piano, bas & trummor, och jag tycker han tenderar till att ge rundgång väldigt tidigt i volymen, och när jag hittar ett läge och plats i repan där den inte går runt och med någorlunda volym vill den istället ge rundgång på tonerna jag tar på a-strängen.. G, D & E låter helt okej men A stränger ger inte den där distinkta, klara bastonen utan rundar.
Har gjort lite sökningar men inte direkt funnit nåt givande tips på hur man kan motverka.
Finns det ens nåt man kan göra?
Har provat att knö ner tygtrasor mellan kroppen och stallet men det hjälpte föga, försöker knipa åt med knäna men det varken hjälper eller är skönt i längden, även flyttat runt lite i repan för att försöka hitta nån sweetspot, samt nästan dragit ner all bas på stärkaren..

Stärkaren är en Fender super bassman pro 300wattarn med 610 lådan, basen är den billigaste från tysken med rotosound strängar samt realist mick.

Gör det skillnad på rörstärkare och transistor? Den mycket eminente basisten i jack baymoore provade sin kontra i min förra Roland studiobass 100 samt fender-riggen och i roland stärkaren var den inte alls lika känslig för att runda!

Nåja, nu vart det lite mycket text och frågor, men jag mottager gärna tips & råd om egentligen allt med dessa goa instrument :)

//Danne
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Ny på kontra!

Inlägg av Bergmansson »

Jag har samma bas, dock k&K bassmaster mick. Jag upplever också att det rundar väldigt lätt. Det finns inget som utesluter problemen, men några knep som KAN hjälpa.

*dra ned basen på stärken. Säger sig självt att det suger...
*Tyg runt/ på sidan om micken. Hjälper lindrigt, ibland
*stoppa hela basen full med tyg eller dylikt. Det tar död på rundgång men också ton.

Rundgången hos kontrabasar beror oftast på att basen och stärkaren vibrerar med samma frekvens, och det är nog det som uppstår med din
A-sträng. I mitt tycke så är det ganska stor skillnad på vilka stärkare som rundar mest.
Ju mer rökigt ljud (ampeg etc) ju mindre volym krävs för rundgång. Enligt mig.
Användarvisningsbild
Kid Curry
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 09:34
Ort: kidcurry@live.se

Re: Ny på kontra!

Inlägg av Kid Curry »

Om jag inte minns fel, så finns det en gammal tråd som behandlar detta ämne.

Huvudorsakerna till rundgång är oftast:

*Att micken sitter för hårt/löst.
*Dålig telekabel.
*Trasig mickkabel.(På micken)
*Förstärkaren pallar inte den höga impedans som en kontaktmick ger.
*Instabil baskonstruktion.

Det finns några trix men kan ta till om man vill spela starkt:

-Se till att micken är korrekt monterad, med helt parallella sidor
där micken sitter. (om man kör med Underwoodliknande mick)

-Använd en preamp innan förstärkaren. Det funkar även med
en DI-box. Kabeln från cannonjacket måste såklart gå till stärken.
Det dämpar impedansen till "normal" nivå.

-Ta ca 0,5m vävtejp, rulla ihop biten till en liten "pelare" och tryck
in den mellan stränghållare och lock på basen. Ofta vibrerar
stränghållaren när det rundar.

-Använd kablar av god kvalitet.

-Sätt igen F-hålen. Jag använder-när det behövs-transparent självhäftande
vinyl (Eller någon annan effektfull kulör).
Den transparenta syns iallafall inte så mycket från publikhavet.

-Och i sista hand... Fyll basen med nåt dämpande material.
Jag använder Biltemas vita "högtalardämpmaterial".
Har fyllt min ena bas med klippta remsor av detta.
Det går rätt fort att plocka ur remsorna med en ståltråd när
så behövs.

Lycka till.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Ny på kontra!

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har gjort pluggar till F-hålen av liggunderlag och det funkar bra , på verkar tonen inte så mycket men rundgångskänsligheten är avsevärt lägre ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
kjellrune
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 21:30
Ort: Wermland

Re: Ny på kontra!

Inlägg av kjellrune »

Tack för tipsen allesammans!

Kid Curry, tror nog jag är drabbad av alla dem punkter du tog upp, men jag ska prova det där med att fylla den med högtalarmaterialet, kan nog vara nåt, värt att prova om inte annat.
Har hunnit spela live ett par ggr, fick tejpa för F-hålen, likadant i repan, det hjälper faktiskt endel :tummenupp:
Samt bytt telekablar och ändrar mickposition fram och tillbaka, men nu verkar den ha "spelat" in sig lite..

Bifogar ett klipp från senaste giget, om det skulle finnas intresse och se lite kontra i (om än lite)action.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151303797381281" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkar inte det så kan man facebooka eller kolla in Hightones på tuben.

Trevlig kväll på er!
Skriv svar