Ovid system mikrofon.

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Ovid system mikrofon.

Inlägg av Viktor »

Thomman har en fulkopia på DPA 4099an. Är det någon som vet/har hört något om dem? Löjligt billigt i jämförelse med orginalet. Men man får vad man betalar för gäller förmdligen här med :)
http://www.thomann.de/se/the_tbone_ovid ... bundle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av Pebbe »

Uj vad billigt! Det är ju nästan så man måste beställa en bara för att prova.
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av Viktor »

Gör det! Jag är riktigt nyfiken på en utvärdering sedan.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av jannej »

Viktor skrev:Gör det! Jag är riktigt nyfiken på en utvärdering sedan.

Väntar med spänning. :-)
GrooveMaster
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 15:23

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av GrooveMaster »

Om man samtidigt övar sig på franska kan man kolla här. Det är också ljudexempel

http://www.contrebasseries.com/materiel ... tem-cc-100" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av Viktor »

Jag tycker att den inte låter så tokigt i ljudexemplen. Man hör en markant skillnad i botten mellan alt. A och alt. B. Men ljudet är ju helt ok om man tänker på vad mikrofonen kostar.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av jannej »

Jag fattade inte riktigt franskan men vilken var vilken i ljudexemplen? Jag tyckte exemplet med bättre botten lät bäst men det snackades i forumtråden att DPA "komprimerade" bättre, vilket jag tolkade som att det var den som lät plattare. Det kanske är en fördel i PA-sammanhang. Sen kan ju även DPAn vara lite bättre "off-axis rejection", vad det nu heter på svenska.
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av Viktor »

Vad jag förstår efter att ha Google translateat texten så berättar dom inte vilken som är vilke. Men jag tror att dpan. Är alt. A. Vad är off-axis rejektion?
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av jannej »

Viktor skrev:Vad jag förstår efter att ha Google translateat texten så berättar dom inte vilken som är vilke. Men jag tror att dpan. Är alt. A. Vad är off-axis rejektion?
Off-axis = typ att den inte plockar upp att ljud/slask runt omkring. Är ju själva vitsen med dessa mickar att de är extremt riktade.

Det finns en länk på sidan till en forumtråd där de diskuterade fram och tillbaka, men det kanske var något som jag lästa in mellan de franska raderna. ;-)
GrooveMaster
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 15:23

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av GrooveMaster »

Har nu köpt en och provat på julkonsert. Enligt teknikern så lät den fint, inget brus eller liknande. Kombinerade den med en Shadowpiezo, det jag hörde på soundcheck lät fint. Ska prova den på cello också, är lite känsligare där...
Känns iaf som om den är mycket prisvärd!
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av Viktor »

GrooveMaster skrev:Har nu köpt en och provat på julkonsert. Enligt teknikern så lät den fint, inget brus eller liknande. Kombinerade den med en Shadowpiezo, det jag hörde på soundcheck lät fint. Ska prova den på cello också, är lite känsligare där...
Känns iaf som om den är mycket prisvärd!
Najs! Hur är kvalitén på material? Svanhalsen, kablar,fäste? Känns det som om det kommer hålla?
GrooveMaster
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 15:23

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av GrooveMaster »

Själva micken och svanhalsen känns bra. Är dock lite rädd för mickkabeln, känns tunn. Man får nog vara försiktig med den. Köpte fästen för kontra och cello, dom verkar helt ok.
GrooveMaster
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 15:23

Re: Ovid system mikrofon.

Inlägg av GrooveMaster »

Provat på cello. Det är klart att DPA:n har bättre luftighet och låter bättre, men jag tycker den här är ett fynd. Off/axis-effekten är bra, lite problem med läck. Spelade med trummor och det funkade väldigt bra.
Skriv svar