Zombiebasen/Cajun Doll

Diskussioner om kontrabasar
Second bass
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37

Zombiebasen/Cajun Doll

Inlägg av Second bass »

I en annan tråd var det några som ville höra mer om min vita skräckbas. Jag vet inget om märke eller så, den är såld på en musikaffär i Hälsingborg om man ska tro en liten plåtskylt på huvudet. Känns som en blandning mellan ett hemmabygge på ganska låg nivå och en riktig bas. Kanske är det en fabriksbas som nån gjort ett nytt lock till. Stämskruvarna känns efter renovering som bra grejer.
Den misshandlades svårt av en poporkester, gick av och blev liggande i en replokal för 15-20 år sen. Jag lagade halsen och spelade lite på den, stränghöjden var superlåg, stämskruvarna omöjliga att rubba utan rörtång, ingen ljudpinne, stallet så ut som en parentes från sidan. Dessutom var den inte vansinnigt rolig att titta på heller, så här såg den ut:
Bild
Jag skaffade ett nytt stall i samma veva som en bekant kom över billiga sensträngar, 300:- för hela setet. Efter ett jävla pillande med ljudpinnen och justerande av stränghöjd samt borttagning, isärskruvning, rengörning och uppsmörjning av stämskruvarna tyckte jag att den var riktig skön att spela på. Folk har ibland motvilligt hållit med mej, men de flesta klagar på att halsen är för tjock.
Nästa steg blev att fixa själva finishen. Jag googlade rätt på en zombiebild som passade bra att rita av med tusch och kontaktade en tatuerare som målade basen vit och ritade zombien. Resultat:
Bild
Bild
Av tatuerararen fick jag även kistan, han hade fått en bas i 25-årspresent längre tillbaka men hade inte plats för den längre. Jag målade och klottrade lite på den.
Bild
Sensträngar på och några fladdermöss tilllagda:
Bild
Därefter kom några kors till, samt texten "Varning! Zombien äter borgare!" Eftersom den lät bra och var snygg skulle den med på gig, så jag köpte mikrofoner av före detta Kandyman. Sedan döptes hon till Cajun Doll. Flitigt spelad och fotograferad i ett par år eller så. Används även till skivinspelningar. Ursäkta kvaliteten på bilden, men ni ser ju korsen i alla fall:
Bild
Ska se om jag kan fylla på med lite detaljer. Halslagningen t.ex... Den är fin.
Sist gjorde jag en stackel av en käpp. Jag har lågt i tak hemma så jag behöver inte kunna ändra den, det blir bra med en fast so är så hög jag får plats med:
Bild
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Zombiebasen/Cajun Doll

Inlägg av HirYoshima »

Awesome! Riktigt cool!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Zombiebasen/Cajun Doll

Inlägg av Bergmansson »

Riktigt hätftig!

Vad lirar du på den?
Skulle gissa Psychobilly men... man vet ju aldrig
Second bass
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37

Re: Zombiebasen/Cajun Doll

Inlägg av Second bass »

Bergmansson skrev:Riktigt hätftig!

Vad lirar du på den?
Skulle gissa Psychobilly men... man vet ju aldrig
Nej, man gör ju inte det... Här finns lite lyssning, mer på spotify för den som vill:
http://trailerparkidlers.com/fr_home.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Zombiebasen/Cajun Doll

Inlägg av fieldflower »

Second bass skrev:
Bergmansson skrev:Riktigt hätftig!

Vad lirar du på den?
Skulle gissa Psychobilly men... man vet ju aldrig
Nej, man gör ju inte det... Här finns lite lyssning, mer på spotify för den som vill:
http://trailerparkidlers.com/fr_home.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där lät riktigt trivsamt! :clappy:
Medlem i PB50+
Second bass
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37

Re: Zombiebasen/Cajun Doll

Inlägg av Second bass »

fieldflower skrev:
Det där lät riktigt trivsamt! :clappy:
En får tacka.
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Zombiebasen/Cajun Doll

Inlägg av Bergmansson »

Får hålla med :)
Skriv svar