Hjälp med luftfuktigheten

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av hitman »

Har ni några tips om det här med luftfuktighet. Nu när det blivit kallt och högtryck (-12 grader ute nu) så blir ju luften väldigt torr. Min Bjärton har spruckit en gång och det vill jag undvika. Har ställt vattenfyllda sockerkaksformar av aluminium på elementen för att få upp.

Vad är bäst för basen? Hur skall man få upp fuktigheten, helst så att man inte behöver dona vaje dag.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av Indigo »

Köp en luftfuktare! Finns flera sorter med olika kapacitet och prislappar.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av hitman »

Jag antar att man i så fall behöver en som går för jämnan, annars så kommer fuktigheten att pendla upp och ner och det är väl det värsta tänkbara?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av hitman »

Nu har hygrometern jobbat ett par veckor, luftfuktigheten pendlar mellan knappt 30% upp emot 40%. Är detta för mycket?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:Nu har hygrometern jobbat ett par veckor, luftfuktigheten pendlar mellan knappt 30% upp emot 40%. Är detta för mycket?
Luftfuktigheten ska upp över 50 %. Ordna med en ordentlig luftfuktare. Det kommer bli rejält mycket torrare senare i vinter. 50 % är en nedre gräns.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av hitman »

Jan Hellman skrev:
hitman skrev:Nu har hygrometern jobbat ett par veckor, luftfuktigheten pendlar mellan knappt 30% upp emot 40%. Är detta för mycket?
Luftfuktigheten ska upp över 50 %. Ordna med en ordentlig luftfuktare. Det kommer bli rejält mycket torrare senare i vinter. 50 % är en nedre gräns.
Ojdå, hm, får väl önska mig en bra luftfuktare i julklapp. Jag antar att man måste ha en som jobbar rätt kontinuerligt, annars kan det väl bli rejäla skutt upp och ner i fuktighet?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av Rut66 »

Förr fanns det små "lådor" som man hängde i krokar på (vatten-)radiatorer.
I lådan fanns det liksom ett läskpapper som sög upp vatten som man regelbundet hällde i botten på lådan. Stenålder, javisst, men troligtvis billigare än en "maskin". Lådan som hänger på radiatorn kan man ju fylla med vatten samtidigt som man vattnar blommorna tex.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av Cuba »

Rut66 skrev:Förr fanns det små "lådor" som man hängde i krokar på (vatten-)radiatorer.
I lådan fanns det liksom ett läskpapper som sög upp vatten som man regelbundet hällde i botten på lådan. Stenålder, javisst, men troligtvis billigare än en "maskin". Lådan som hänger på radiatorn kan man ju fylla med vatten samtidigt som man vattnar blommorna tex.
Tänkte just på sådana. Mormor hade sådana, lagom gulnade med inslag av kalkavlagringar, gammalt stekosfett och damm. Ganska retro. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hjälp med luftfuktigheten

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
Jan Hellman skrev:
hitman skrev:Nu har hygrometern jobbat ett par veckor, luftfuktigheten pendlar mellan knappt 30% upp emot 40%. Är detta för mycket?
Luftfuktigheten ska upp över 50 %. Ordna med en ordentlig luftfuktare. Det kommer bli rejält mycket torrare senare i vinter. 50 % är en nedre gräns.
Ojdå, hm, får väl önska mig en bra luftfuktare i julklapp. Jag antar att man måste ha en som jobbar rätt kontinuerligt, annars kan det väl bli rejäla skutt upp och ner i fuktigheten?
Jepp. Kan ge lite råd när jag är vid en dator igen.
Skriv svar