Akuta sprickor?!?!

Diskussioner om kontrabasar
emmalarsson
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 21:10

Akuta sprickor?!?!

Inlägg av emmalarsson »

Hej.

Jag har en kontrbas som har spruckit i limmet i kanten till baksidan, vänster axel och två små nere vid botten. Det har även spruckit i limmet i de gamla sprickorna på baksidan (flat botten). Är detta akut? Kan jag vänta med att lämna in den till efter jul (ca tre veckor) om den ligger hemma i fodralet i ett bra lagom varmt och fuktigt rum? Eller är det rekomenderat att lämna in den så fort som möjligt?

Emma
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Akuta sprickor?!?!

Inlägg av Jan Hellman »

emmalarsson skrev:Hej.

Jag har en kontrbas som har spruckit i limmet i kanten till baksidan, vänster axel och två små nere vid botten. Det har även spruckit i limmet i de gamla sprickorna på baksidan (flat botten). Är detta akut? Kan jag vänta med att lämna in den till efter jul (ca tre veckor) om den ligger hemma i fodralet i ett bra lagom varmt och fuktigt rum? Eller är det rekomenderat att lämna in den så fort som möjligt?

Emma
Hur gammal är basen och hur länge har sprickorna varit där? Några veckor mer eller mindre om du inte ska spela på basen ska nog inte vara några direkta problem. Lim torkar ju efter ett tag och det är kanske helt enkelt dags att limma om basen. Har du några bilder som du kan lägga upp?
emmalarsson
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 21:10

Re: Akuta sprickor?!?!

Inlägg av emmalarsson »

Basen är ca 90-100 år gammal. Sprickorna i kanten har varit i någon vecka och sprickorna på baksidan har varit där i några dagar.

Jag har inte några bilder ännu men kan fixa det i morgon. Inga stora sprickor men små och irriterande.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Akuta sprickor?!?!

Inlägg av hitman »

Jag tror det kan vara bra att inte vänta för länge, fukt kan krypa in i sprickorna som kan förvärras. Å andra sidan är ju inte problemet att luften så här års är för fuktig, snarare tvärt om. Så jag tror du kan vänta över julen.

Jag ber att få rekommendera Olle Steinholtz i Stockholm om du behöver en suverän basreparatör till att fixa sprickorna.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar