Förstärkare kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
Arrarr
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 dec 2012, 17:20

Förstärkare kontrabas

Inlägg av Arrarr »

Hej!

Jag är helt ny här på forumet, men såg att det verkade finnas en himla massa kunskap här så jag kastar ut en fråga.

Jag är ute efter en mindre förstärkare till min bas (någon sorts GEWA-bas med Shadow-mik). Det jag vill ha är något för utljud på små spelningar, för medhörning på större och på rep med högljudda medmusiker. Jag har inget körkort utan reser kollektivt med min bas, så några monsterförstärkare är ju inte aktuellt, utan någon sorts combo är det väl jag letar efter. Jag har lånat en Gallien Krueger av något slag på några gig som jag tyckte var himla mysig. Är det bra prylar? Jag spelar blandat piz och stråke.

Jag förstår att det finns en annan tråd för förstärkarprat, men det verkade bara vara elbasstärkare man pratade där. Men är det en svår synd jag har begått i och med trådvalet så ber jag om ursäkt för detta.

/Arvid
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Förstärkare kontrabas

Inlägg av bootsy »

GK är ju en klassiker för kontra.
Annars verkar många gilla Acoustic Images.

Själv kör jag på min lilla rigg till kontra, separat topp och låda: en TKS 1x12 och en Genz Benz Shuttle 6.0.

Jag tror att din shadowmick skulle må bra av någon liten preamp också.

Välkommen!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Förstärkare kontrabas

Inlägg av Nick »

Vi är några stycken på forumet som använder GKs MBfusion och tks 112. Funkar väldigt bra, även utan preamp. Mycket smidigt att ta med sig också.
Annars så är ju GKs gamla combos en klassiker, så jag förstår att du tyckt om den.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Arrarr
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 dec 2012, 17:20

Re: Förstärkare kontrabas

Inlägg av Arrarr »

Tusen tack alla för era svar. Känner mig lite bättre rustad för att bege ge mig ut i djungeln. =)
BasJ
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 12:06

Re: Förstärkare kontrabas

Inlägg av BasJ »

Hej!

Jag fick en rekommendation på Line 6, Low Down, studio 110 . Passade mig perfekt för att transportera omkring. Prisvärd starkare med riktigt bra ljud. Liten och smidig! Provspela gärna, förvånansvärt bra ljud för det priset!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Förstärkare kontrabas

Inlägg av Jan Hellman »

En AER Amp One kan kanske vara något. 200 W kombo som väger 13,5 kilo.

http://www.aer-amps.com/index.php?optio ... 06&lang=en

http://www.thomann.de/se/aer_bottom_line_amp_one.htm

Hyffsat dyra men förbannat välbyggda och välljudande prylar. Har en polare som jobbar som elektroniktekniker och han öppnade upp en och kollade och han sa att han blev rejält imponerad. Tysk kvalitet och fingertoppskänsla rätt igenom.

//J
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Förstärkare kontrabas

Inlägg av Geddan »

Om du tänker dig några olika lösningar, har jag hört att min Peavey Microbass ska vara bra för kontra.
Det är en 8 tummare på 20w så det räcker ju inte till massor, men kan ju vara himla smidig stärk att rodda för att höras i ett ackustiskt sammanhang.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=61677" onclick="window.open(this.href);return false;
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Förstärkare kontrabas

Inlägg av hitman »

Jag kör med en EBS microamp II som preamp för att få en högohmig ingång till min Shadow piezo-pickup. Sedan en smidig liten EBS Reidmar och en mindre enfemtonlåda. Låter riktigt bra. Om man istället skulle ha en bra entolva så går det att lasta allt på en pirra och även åka kollektivt?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar