Bandad kontra/ elkontra

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av Foxbat »

Jag är en sucker för stågrejen men pallar inte den bandlösa biten. Vart får jag tag på en bandad version? Eller kan man "bara" kladda på lite markeringar?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av fieldflower »

Elkontrorna brukar rätt ofta ha markeringar.

Och visst kan man kladda på en vanlig kontra. Eller tejpa.

Hitta en bandad tror jag blir svårt...
Har sett en bandad kontra en gång för 15 år sedan i en affär i Stockholm, men det var enda gången jag sett en...
Tror MatsD letade också ör några år sedan, men tror inte han hittad en.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av Nick »

Kladda på markeringar. Ganska vanligt med egengjorda "sidedots" på kontrabasar. Om man märker ut tredje och femte positionen så klarar man sig ganska långt. Beroende på vad man spelar, så klart.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av fieldflower »

Min elkontra har markeringarna på greppbrädan mellan strängarna, vilket kan vara lite jobbigt då jag hamnar så strängen skymmer markeringen.
Jag hd tänkt köpa och sätta dit såna här på sidan så jag ser vad jag gör: http://www.luminlay.com/shopen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Borde ju funka på en vanlig kontra också, om man vill göra permanenta grejer på en riktig kontra vill säga...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av JazzBassillen »

Anledningen till att du inte hittar någon är att de är förbjudna.
Enligt Wikipedia:
"Kontraband är varor som är förbjudna att äga, transportera eller överlåta. Med kontraband avses ofta krigskontraband. Stater har försökt stadga vad är gällande krigskontraband i Parisdeklarationen.
Se vidare smuggling."
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av fieldflower »

:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av JazzBassillen »

..men allvarligt.
Jag har precis köpt en liten burk av denna självlysande färg som jag ska dutta på kontrahalsens sida.
http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-M ... farg-85-ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Har provat på en träbit och det verkar lovande.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av christian veltman »

Foxbat skrev:Jag är en sucker för stågrejen men pallar inte den bandlösa biten. Vart får jag tag på en bandad version? Eller kan man "bara" kladda på lite markeringar?

Kanske kan du låta dig bli inspirerad av Viola Da Gamba?
Tror att de använder senor till band. Kan fungera på elkontra!?

http://chambermusictoday.blogspot.se/20 ... a-bow.html
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av hitman »

JazzBassillen skrev:Anledningen till att du inte hittar någon är att de är förbjudna.
Enligt Wikipedia:
"Kontraband är varor som är förbjudna att äga, transportera eller överlåta. Med kontraband avses ofta krigskontraband. Stater har försökt stadga vad är gällande krigskontraband i Parisdeklarationen.
Se vidare smuggling."
:lol:

Bandade kontrabasar är väldigt ovanliga och jag tror det av olika anledningar är för svårt att få till intonationen om man försöker banda. Att litra bandlöst är mycket en vanesak och så länge man hör vad man lirar brukar det inte vara några större problem.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av EADGC »

christian veltman skrev:
Foxbat skrev:Jag är en sucker för stågrejen men pallar inte den bandlösa biten. Vart får jag tag på en bandad version? Eller kan man "bara" kladda på lite markeringar?

Kanske kan du låta dig bli inspirerad av Viola Da Gamba?
Tror att de använder senor till band. Kan fungera på elkontra!?

http://chambermusictoday.blogspot.se/20 ... a-bow.html
+1

Tunn fiskelina kanske funkar?
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av EADGC »

hitman skrev:
JazzBassillen skrev:Anledningen till att du inte hittar någon är att de är förbjudna.
Enligt Wikipedia:
"Kontraband är varor som är förbjudna att äga, transportera eller överlåta. Med kontraband avses ofta krigskontraband. Stater har försökt stadga vad är gällande krigskontraband i Parisdeklarationen.
Se vidare smuggling."
:lol:

Bandade kontrabasar är väldigt ovanliga och jag tror det av olika anledningar är för svårt att få till intonationen om man försöker banda. Att litra bandlöst är mycket en vanesak och så länge man hör vad man lirar brukar det inte vara några större problem.
+1 på detta också

Alla har vi väl någon gång önskat band på kontran, men det är bara att "sjunga" med basen (hur vet vi var tonerna ligger för rösten?) och se till att man hör sig själv bra. En egen monitor eller IEM kan vara värt att överväga, beroende på bandsituation.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av EADGC »

Nick skrev:Kladda på markeringar. Ganska vanligt med egengjorda "sidedots" på kontrabasar. Om man märker ut tredje och femte positionen så klarar man sig ganska långt. Beroende på vad man spelar, så klart.
-1 (inte för att jag vill låta grinig, men...)

Jag tror bestämt att det är bättre att jobba på att träna öra och muskelminne än att ta omvägen via synen. Inte duger det att snegla på vänsterhanden när man läser noter / harmisar och skall hålla ett öga på dirigent, medmusikanter, vokalister...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Bandad kontra/ elkontra

Inlägg av peter_s »

christian veltman skrev:Tror att de använder senor till band.
Det stämmer. Och ursprungligen hade de tarmsträngar. Men för gambisten som inte kräver ett historiskt korrekt instrument så finns det både nylonsträngar och nylonband att tillgå. Sådana har jag, tack och lov, på min gamba. :)

Vad gäller bandade elkontrabasar, så känner jag bara till några enstaka exempel:

NS Design Omni Bass:
Bild

Chris Larkin Superblen
Bild

Och så finns det en del gambainspirerade instrument, oftast åtminstone delvis bandade, som säkert kan fylla ungefär samma funktion som en elkontra. T.ex. Ergo Instruments elgamba.
Skriv svar