Femtielva frågor och kanske ett par till..

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
RichardH
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 12:16

Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av RichardH »

Tjena!

Väntar nu på att billigaste skrotet från tysken ska komma hem. (nyligen börjat lira rocka/psychobilly)
Nått som är lika bra att byta ut på en gång på den?

Mikrofon behövs för att lajna.
Nån speciell man ska akta sig för? och vad är vettigast till billigast pris att köpa? (prisklass 300-1500 kr)

EQ och Drive: har i dagsläget en sansamp som jag använder alltingen direkt i PA eller stärkare..
Klassiska EQ inställningar för slap bas spelande? Hängmattan med en del precence lr?

Då jag är total nybörjare så kan det ju bra att ha nån kontrabas bok att luta sig tillbaka på för olika slags övningar.
Tips där?

Lirat elbas och gurka senaste 15 åren, så grunden för bas och musik finns redan, men i princip totalt ny på kontra.
Superduper tacksam för alla tips jag kan få!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av EADGC »

Kul att du skall börja lira kontra!

Viktigare än allt annat tillsammans är att boka några lektioner med en lärare (eller någon lokal kontrabasist), innan du gör dig illa och lägger dig till med ovanor! Elbasfingersättning rekommenderas inte! Sannolikt behöver instrumentet justeras vid sadel och stall och det kan en erfaren basist också avgöra och ev. hjälpa dig att utföra. När du gjort detta, kan vi svara på resten av frågorna. :)
Användarvisningsbild
Kid Curry
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 09:34
Ort: kidcurry@live.se

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Kid Curry »

Ja, då jag kört denna typ av musikstilar och experimenterat så kanske jag har lite svar på dina frågor.