Femtielva frågor och kanske ett par till..

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
RichardH
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 12:16

Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av RichardH »

Tjena!

Väntar nu på att billigaste skrotet från tysken ska komma hem. (nyligen börjat lira rocka/psychobilly)
Nått som är lika bra att byta ut på en gång på den?

Mikrofon behövs för att lajna.
Nån speciell man ska akta sig för? och vad är vettigast till billigast pris att köpa? (prisklass 300-1500 kr)

EQ och Drive: har i dagsläget en sansamp som jag använder alltingen direkt i PA eller stärkare..
Klassiska EQ inställningar för slap bas spelande? Hängmattan med en del precence lr?

Då jag är total nybörjare så kan det ju bra att ha nån kontrabas bok att luta sig tillbaka på för olika slags övningar.
Tips där?

Lirat elbas och gurka senaste 15 åren, så grunden för bas och musik finns redan, men i princip totalt ny på kontra.
Superduper tacksam för alla tips jag kan få!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av EADGC »

Kul att du skall börja lira kontra!

Viktigare än allt annat tillsammans är att boka några lektioner med en lärare (eller någon lokal kontrabasist), innan du gör dig illa och lägger dig till med ovanor! Elbasfingersättning rekommenderas inte! Sannolikt behöver instrumentet justeras vid sadel och stall och det kan en erfaren basist också avgöra och ev. hjälpa dig att utföra. När du gjort detta, kan vi svara på resten av frågorna. :)
Användarvisningsbild
Kid Curry
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 09:34
Ort: kidcurry@live.se

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Kid Curry »

Ja, då jag kört denna typ av musikstilar och experimenterat så kanske jag har lite svar på dina frågor.
Mick då... Den jag tillverkade under namnet Kandypickup är fortfarande den bästa jag lirat på till rockabilly/psychobilly,
men för närvarande orkar jag inte göra fler. Skulle rekommendera K&K Bassmax, den har ett ok pris och låter bra.
Som slapmick tycker jag K&K Hotspot låter riktigt bra.
Valle från Mad Sin såg jag körde på två Sansamp Bassdrivers. En till stallmick och en till slap.
Han har grymt liveljud, trots att han kör senor.
Till stallmicken kan du dra ner lite på midden och nästan fimpa diskanten helt. Bas på mitten nånstans, beroende på stärkare.
Slapmick kör många rakt in i PA-mixern via en DI-box. Där skär man allt utom högsta diskant, som ställes in efter smak.
Slapljudet kommer då i monitorn. De flesta psychobillybasister kör på dette vise...

Rekommenderar också att du får basen justerad efter dina behov av nån kunnig. Det gör en attans skillnad.
Ställbart stall är att rekommendera när man är nybörjare och inte hittat hem till sin setup.
Sen bör du använda rätt strängar för att undvika att få fingertopparna borthyvlade.
Användarvisningsbild
RichardH
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 12:16

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av RichardH »

EADGC skrev:Kul att du skall börja lira kontra!

Viktigare än allt annat tillsammans är att boka några lektioner med en lärare (eller någon lokal kontrabasist), innan du gör dig illa och lägger dig till med ovanor! Elbasfingersättning rekommenderas inte! Sannolikt behöver instrumentet justeras vid sadel och stall och det kan en erfaren basist också avgöra och ev. hjälpa dig att utföra. När du gjort detta, kan vi svara på resten av frågorna. :)

Ska bli askul! Spelat lite i gymnasiet och det är ju klang som inte är helt fel!

Tips på nån i stockholm? Som gärna är inne på "Slap"/Psychobilly style?

Fingersättningen på vänsterhanden är pek, lång och sen lill och ring tillsammans? och närmast sadeln använder man framförallt pek och långfingret? eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
RichardH
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 12:16

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av RichardH »

Kid Curry skrev:Ja, då jag kört denna typ av musikstilar och experimenterat så kanske jag har lite svar på dina frågor.
Mick då... Den jag tillverkade under namnet Kandypickup är fortfarande den bästa jag lirat på till rockabilly/psychobilly,
men för närvarande orkar jag inte göra fler. Skulle rekommendera K&K Bassmax, den har ett ok pris och låter bra.
Som slapmick tycker jag K&K Hotspot låter riktigt bra.
Valle från Mad Sin såg jag körde på två Sansamp Bassdrivers. En till stallmick och en till slap.
Han har grymt liveljud, trots att han kör senor.
Till stallmicken kan du dra ner lite på midden och nästan fimpa diskanten helt. Bas på mitten nånstans, beroende på stärkare.
Slapmick kör många rakt in i PA-mixern via en DI-box. Där skär man allt utom högsta diskant, som ställes in efter smak.
Slapljudet kommer då i monitorn. De flesta psychobillybasister kör på dette vise...

Rekommenderar också att du får basen justerad efter dina behov av nån kunnig. Det gör en attans skillnad.
Ställbart stall är att rekommendera när man är nybörjare och inte hittat hem till sin setup.
Sen bör du använda rätt strängar för att undvika att få fingertopparna borthyvlade.

Okay, tråkigt att du slutat tillverka dom, känns bättre att sponsra småföretagare/hobbytillverkare än stora firmor, framförallt efter jag läst folks respons av dina mickar i din tidigare tråd.

Hur är K&Ks mick jämfört med Shadow SH 950? marginell skillnad eller?

Jo, detta med strängar har jag fnurlat en hel del på, vart inne på Rotosound då jag fått intrycket att det är lite av en standard bland PsBy bassister, men hur är dom för nybörjare? Något annat set som kan vara att föredra framför dom första året?
Såg nå lattjo på tysken, gut-a-like slappers http://www.thomann.de/se/gutalike_slapp ... trings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nått som testats? ser ju jäkligt fräsigt ut med svarta strängar iaf :D
Användarvisningsbild
Kid Curry
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 09:34
Ort: kidcurry@live.se

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Kid Curry »

K&K'n har mer botten än Shadow SH950 pga att det sitter större piezoelement i micken. Framför allt så är det en stor kvalitetsskillnad mellan dom. Denna typ av Shadowmick råkar ofta ut för glappkontakt i skärmkabeln. Sen låter faktiskt SH951 bättre. Mer kraft i den Man kan dessutom råka ut för fasfel med två mickar instoppade i stallet vilket resulterar i sämre respons i dom lägre frekvenserna.

Jag uttryckte mig nog lite fel angående mina egna mickar. Var allmänt trött och less när jag svarade på ditt inlägg. Jag gör fortfarande nån mick då och då om nån vill ha en, men jag gör ingen reklam för dom längre.

Strängarna du frågar om är s.k. weedwackers. Såna kan man göra själv av trimmertråd och textilfärg. Dom är lättspelade och påminner om sensträngar i soundet.
Användarvisningsbild
Kid Curry
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 09:34
Ort: kidcurry@live.se

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Kid Curry »

Glömde svara på Rotosoundfrågan.
Du bör nog prova dom innan du köper såna...om du har möjlighet. De funkar absolut till en nybörjare, men folk verkar ha väldigt svårt för att E och A är stålomspunna och D och G inte.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Chupacaps »

Vill bara rekommendera föregående talares mic. Den funkar otroligt bra på mina basar (fyra olika i varierande prisklasser från dyra träbasar till billigare plywood) och låter i mitt tycke bättre än många etablerade märken som t.ex. Fishmann och Realist (blev faktiskt genuint förvånad över det positiva resultatet när jag testade den).
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
RichardH
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 12:16

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av RichardH »

Allrajt, Kid Curry: U got mail!

Fick iaf basen idag!! Riktigt sköj att lira på!

ang strängar, finns det nån musikaffär i stockholmsområdet som har lite olika kontror? så man kan testa sig fram med olika strängar.
Men av weedwackers/senor jämfört med rotos, vilka är skonsamast mot fingrarna? 2 timmars gig i 210 BPM kan ju tära en hel del, och vore shysst att inte behöva gå och köpa barnvantar i framtiden :)

Ska nog testa att göra egna WW i framtiden, men innan jag har koll på allt så tjackar jag nog färdiga för säkerhetskull, haha
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av edvin »

RichardH skrev:Men av weedwackers/senor jämfört med rotos, vilka är skonsamast mot fingrarna?
senor!! alltid!!
Har aldrig känt mig i något så när på närheten av blåsor med senor.
grejor
Användarvisningsbild
RichardH
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 12:16

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av RichardH »

edvin skrev:
RichardH skrev:Men av weedwackers/senor jämfört med rotos, vilka är skonsamast mot fingrarna?
senor!! alltid!!
Har aldrig känt mig i något så när på närheten av blåsor med senor.
Okay, börjar bli lite tungt nu på andra dagen med stålsträngar, så det låter ju lockande, haha
tips på nått bra märke?
Hur är hållbarheten i vårt nordiska klimat med dom? hur länge håller dom?
Dom kostar ju sina slantar : ), hur är dom jämfört med gut-a-like/weedwackers?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av edvin »

RichardH skrev:
edvin skrev:
RichardH skrev:Men av weedwackers/senor jämfört med rotos, vilka är skonsamast mot fingrarna?
senor!! alltid!!
Har aldrig känt mig i något så när på närheten av blåsor med senor.
Okay, börjar bli lite tungt nu på andra dagen med stålsträngar, så det låter ju lockande, haha
tips på nått bra märke?
Hur är hållbarheten i vårt nordiska klimat med dom? hur länge håller dom?
Dom kostar ju sina slantar : ), hur är dom jämfört med gut-a-like/weedwackers?
Jag vet inte hur länge de håller faktiskt! Jag har haft på mina sen i oktober.
Har heller inte provat weedwackers, men de gut-a-like som jag gillar är velvets. Garbos funkar (om de sitter på rätt bas) och animas är jävligt nice! Ska du spela slap så är nog Garbo lights sköna.
När det gäller senor så har jag provat Gamut Pistoy och Pirastro Chorda. Både dessa kan jag varmt rekommendera!
Mitt tips, dock, är att gå in på talkbass.com och köpa ett set Garbo's eller nåt annat du kan hitta där!
grejor
Användarvisningsbild
RichardH
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 12:16

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av RichardH »

Okey, jäkla djungel me alla dessa strängar!
Men tror jag kör på rotos.

Ställbart ställ.. är det gewa som gäller?
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av gabrieldahl »

najj, kan inte gå i god för anima (har däremot hört att de är kalas) men garbo är sjukt värt!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av edvin »

RichardH skrev:Okey, jäkla djungel me alla dessa strängar!
Men tror jag kör på rotos.

Ställbart ställ.. är det gewa som gäller?
Men det är slap som gäller? I så fall tycker jag du borde köpa antingen ett set nylon (innovation t.ex.) eller ett set Lenzner (senor).
grejor
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Bergmansson »

Här fick man ju lite info från de som kan!

Har själv spelat i ett år snart. Jag känner att jag har fått till kroppsposition och fingersättning bra, men det här med setup och strängar är extremt dåligt, och mitt ljud blir dåligt utefter det...

En till strängfråga, jag älskar själva tonen i stålsträngar, men de klapprar och buzzar på tok för mycket.
Kan någon rekommendera något utifrån det?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av edvin »

Bergmansson skrev:Här fick man ju lite info från de som kan!

Har själv spelat i ett år snart. Jag känner att jag har fått till kroppsposition och fingersättning bra, men det här med setup och strängar är extremt dåligt, och mitt ljud blir dåligt utefter det...

En till strängfråga, jag älskar själva tonen i stålsträngar, men de klapprar och buzzar på tok för mycket.
Kan någon rekommendera något utifrån det?
på vilket ser klapprar och buzzar det?
Om du gillar stål så är det stål du ska ha! Biljud har aldrig med strängen att göra (om de inte är trasiga) så i så fall kanske det är setupen. försök sätta ett bankkort allra längst upp vid "nut:en" alltså halssadeln. Om det LÅNGT ifrån går så behöver det göras något åt. Tips två: ta en linjal och mät avståndet där greppbrädan slutar och där strängen börjar på G-strängen och på E-strängen (kom sen tillbaka och berätta vad linjalen svarade). Normalt för stålsträngar är kring fem, sex milimeter (på G, om du spelar mest pizz). Är det lägre än så så har du nog lite för låg stränghöjd helt enkelt.
grejor
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Bergmansson »

Jag spelar en del pizz, men oftare slap. Stålsträngarna satt på för någon månad sedan, men jag fick byta för att ljudet mot greppbrädan vid slap blev alldeles förskräckligt...

Ny har jag Pyramid nylon med lindad E-sträng. Rockabilly låter okej, men bara med extremt tweakad EQ.
Pizz av alla slag låter katastrofalt: plastigt med strängljud bara.

Dessutom får jag ett vibrerande ljud vid låga positioner på A och E strängarna, misstänker dock att det har att göra med hur strängarna ligger an mot stallet.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av edvin »

Bergmansson skrev:Dessutom får jag ett vibrerande ljud vid låga positioner på A och E strängarna, misstänker dock att det har att göra med hur strängarna ligger an mot stallet.
Skulle snarare tro att det har med halssadeln/nut:en att göra!
grejor
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Bergmansson »

Kan fel på nut:en ge skorrningar på låga F och F# tror du?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av edvin »

Bergmansson skrev:Kan fel på nut:en ge skorrningar på låga F och F# tror du?
definitivt! Är det skorr på lösa strängar också?
grejor
Användarvisningsbild
RichardH
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 12:16

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av RichardH »

edvin skrev:
RichardH skrev:Okey, jäkla djungel me alla dessa strängar!
Men tror jag kör på rotos.

Ställbart ställ.. är det gewa som gäller?
Men det är slap som gäller? I så fall tycker jag du borde köpa antingen ett set nylon (innovation t.ex.) eller ett set Lenzner (senor).
Gäss! Slap/Pizz 70/30
Blir weedwackers till att börja med, och sen blir det nog Lenzner eller Rotos, beroende på vilket humör jag är på när jag ska beställa helt enkelt, haha.
Tack för tipset iaf!
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Re: Femtielva frågor och kanske ett par till..

Inlägg av Nick Nail »

Jag ber verkligen om ursäkt för trådkapningen här, men Kid Curry gav ju en sån fin beskrivning av inställningen av preamp för psychobilly, så jag tänkte högst ödmjukt fråga hur ni ställer era preamps för rockabilly? Jag kör Bjärton med Cordes Lambert strängar och har nyligen köpt en K&K Rockabilly Plus.
Skriv svar