Att tänka på vid begagnat-köp?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av Taurus »

Jag har knappt tagit i en kontra på 25 år - sen jag förlorade statusen som ung ambitiös basstudent ;-) - och är helt lost när det gäller kontrakoll idag. Samtidigt så har jag varit rejält sugen på att ta upp kontraspelet igen, inte minst eftersom det vimlar av spelmän och rockabillyfolk här i trakten.

Nu har min hustrus jobbarkompis hustru(!) ärvt en kontra som jag eventuellt kan få köpa. Jag har inte haft möjlighet att kolla på instrumentet, det jag vet är att det är en spricka i sargen, i övrigt inga fakta. Eftersom det är en äldre släkting som gått hädan antar jag att instrumentet har några år på nacken, samtidigt utgår jag från att det är ett bruksinstrument som inte behöver auktioneras för nybilspris till symfoniorkestermusiker.

Har ni tips på vad jag ska hålla koll på när jag kikar på instrumentet? Bra/dåliga märken? Något vanligt förekommande fel/slitage som är extra dyrt att reparera? Och hur tusan ska jag kunna lägga ett rimligt bud på basen?

Min förhoppning är alltså att hitta ett bruksinstrument som låter skapligt och som inte kostar ett halvt högerben att få i spelbart skick.

Återkommer när jag har mer fakta om basen, men all hjälp på vägen är välkommen :-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av hitman »

Förhoppningsvis så är den spelbar, om den går att stämma och låter bra så är den nog bra.

Sprickan i sargen måste repareras och det är nog inget den genomsnittlige hemmapularen fixar. Jag har hört att det gärna kryper in fukt där limmet släppt så att sprickan utvidgas.

Annat man skall titta på är om locket sjunkit in under stallet. På bas-sidan av stallet löper en lång bräda under locket (tror den heter bass-bar på engelska) och på diskantsidan sitter en ljudpinne mellan locket och botten. Om dessa släppt/trillat så kan det kosta en del att fixa. Stallets fötter måste f.ö. ligga dikt an mot locket.

Nu är jag ju en gubbe som inte hänger med i slanguttryck o dyl, så jag vet inte om "X-county" betyder Stockholm :oops: , men om du bor i kungliga huvudstaden och Bajen-Hammarby så skall du kontakta basreparatörernas Michelangelo/Einstein (han heter Olle Steinholtz) och köra över kontran till honom så får du veta exakt vad den är värd och vad ev. reparationer skulle kosta. Olle är ett geni när det gäller att fixa kontrabasar, dessutom är han själv en mycket duktig basist.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av JazzBassillen »

hitman skrev:Förhoppningsvis så är den spelbar, om den går att stämma och låter bra så är den nog bra.

Sprickan i sargen måste repareras och det är nog inget den genomsnittlige hemmapularen fixar. Jag har hört att det gärna kryper in fukt där limmet släppt så att sprickan utvidgas.

Annat man skall titta på är om locket sjunkit in under stallet. På bas-sidan av stallet löper en lång bräda under locket (tror den heter bass-bar på engelska) och på diskantsidan sitter en ljudpinne mellan locket och botten. Om dessa släppt/trillat så kan det kosta en del att fixa. Stallets fötter måste f.ö. ligga dikt an mot locket.

Nu är jag ju en gubbe som inte hänger med i slanguttryck o dyl, så jag vet inte om "X-county" betyder Stockholm :oops: , men om du bor i kungliga huvudstaden och Bajen-Hammarby så skall du kontakta basreparatörernas Michelangelo/Einstein (han heter Olle Steinholtz) och köra över kontran till honom så får du veta exakt vad den är värd och vad ev. reparationer skulle kosta. Olle är ett geni när det gäller att fixa kontrabasar, dessutom är han själv en mycket duktig basist.
Gissningsvis är det länsbokstaven X, dvs Gävleborg som avses?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av Taurus »

Gävleborg it is, och tack Hitman, det är just såna tips jag är ute efter!
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av Chupacaps »

Om du bor i de trakterna ska du höra av dig till Nisse på Bontracasso, han dirigerar dig vidare till lämplig reparatör i dina trakter och kan ge dig de tips du behöver.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av Taurus »

Chupacaps skrev:Om du bor i de trakterna ska du höra av dig till Nisse på Bontracasso, han dirigerar dig vidare till lämplig reparatör i dina trakter och kan ge dig de tips du behöver.
Tack för tipset Chupacaps. Nisse och Bontracasso har jag läst gott om här på forumet, hade inte en aning om att han finns bara en dryg halvmil bort :roll: Jag får väl skylla på att jag är ny i byn ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av hitman »

Taurus skrev:Gävleborg it is, och tack Hitman, det är just såna tips jag är ute efter!
Ah, länsbokstaven - då är jag alltså inte gubbig, bara lite korkad! :D

Fortsätt gärna denna tråd och berätta hur det går för dig, glöm inte bilder på underverket!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av Taurus »

hitman skrev:
Taurus skrev:Gävleborg it is, och tack Hitman, det är just såna tips jag är ute efter!
Ah, länsbokstaven - då är jag alltså inte gubbig, bara lite korkad! :D

Fortsätt gärna denna tråd och berätta hur det går för dig, glöm inte bilder på underverket!
Hitman, jag är själv 46 år, och det kanske inte blev någon motorcykel för att bota medelålderskris men jag kan minsann skriva x-county i stället för Gävleborg för att verka ung och hipp ;-)

Absolut, fortsättning följer.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Att tänka på vid begagnat-köp?

Inlägg av hitman »

Taurus skrev:
Hitman, jag är själv 46 år, och det kanske inte blev någon motorcykel för att bota medelålderskris men jag kan minsann skriva x-county i stället för Gävleborg för att verka ung och hipp ;-)

Absolut, fortsättning följer.
46 år, du ÄR ju ung (säger 50-plussaren...)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar