Stränglängd?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
pobe
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:10
Ort: Uppsala

Stränglängd?

Inlägg av pobe »

Hittade några oanvända strängar i en kasse som jag trodde bara innehöll begagnade. Det visade sig dock vara 4/4-strängar och en första snabbgoogling gav mig intrycket att det därför inte var något att sätta på min 3/4-bas. Därför lade jag ut en säljes här på pratabas, men nu har jag googlat runt lite mer och bara blivit förvirrad... En del påstår att den enda skillnaden mellan de flesta 3/4 och 4/4-strängar är längden och därför kan man mycket väl sätta 4/4-strängar på en 3/4-bas.

Så... ska jag sluta fundera och sätta på strängarna eller sälja dem för att köpa några andra 3/4-strängar?
pobe
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:10
Ort: Uppsala

Re: Stränglängd?

Inlägg av pobe »

Äsch, det verkar inte direkt vara farligt, så jag testar att sätta på dem.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Stränglängd?

Inlägg av edvin »

sätt på dem! De flesta märken har samma konstruktion. De enda jag vet som inte har det är Thomastik som har en lite lägre tension på deras 4/4-strängar för att kompensera den högre tensionen som en längre stränglängd ger. Detta är inte så jättepåtagligt. Kör på!
grejor
pobe
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:10
Ort: Uppsala

Re: Stränglängd?

Inlägg av pobe »

Det funkar. Lite "fompigt" sound, inte riktigt som jag vill ha det, så jag kanske ska försöka sälja dem ändå...
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Stränglängd?

Inlägg av Nyasu »

Biten som hamnar kring stämskruvarna kommer inte att vara tyginlindad, själv har jag aldrig förstått vad detta har för syfte men många verkar tro att strängen lättare går av då. På de allra tjockaste strängarna kan det eventuellt bli svårt att fästa den till stämskruven.
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Stränglängd?

Inlägg av edvin »

pobe skrev:Det funkar. Lite "fompigt" sound, inte riktigt som jag vill ha det, så jag kanske ska försöka sälja dem ändå...
Kan nästan lova att det inte är pga längden :) Fompigt är väl bara nice??
grejor
pobe
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:10
Ort: Uppsala

Re: Stränglängd?

Inlägg av pobe »

edvin skrev:
pobe skrev:Det funkar. Lite "fompigt" sound, inte riktigt som jag vill ha det, så jag kanske ska försöka sälja dem ändå...
Kan nästan lova att det inte är pga längden :) Fompigt är väl bara nice??
Nej, det beror nog mest på att det är en annan sträng :) Pirastro Flat Chromesteel. Innan satt det Helicore Hybrid Light på och de var visserligen hur gamla som helst (minst 10 år) men de kändes lite spänstigare och hade lite mera "knorr". Vill hellre ha knorrigt än fompigt... ;)
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Stränglängd?

Inlägg av edvin »

pobe skrev:
edvin skrev:
pobe skrev:Det funkar. Lite "fompigt" sound, inte riktigt som jag vill ha det, så jag kanske ska försöka sälja dem ändå...
Kan nästan lova att det inte är pga längden :) Fompigt är väl bara nice??
Nej, det beror nog mest på att det är en annan sträng :) Pirastro Flat Chromesteel. Innan satt det Helicore Hybrid Light på och de var visserligen hur gamla som helst (minst 10 år) men de kändes lite spänstigare och hade lite mera "knorr". Vill hellre ha knorrigt än fompigt... ;)
Pirastro Flat chromesteel är ju en väldigt nice arco-sträng! Den är nog inte gjord för pizzicato.
grejor
pobe
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:10
Ort: Uppsala

Re: Stränglängd?

Inlägg av pobe »

Ja, lite den känslan jag får. Den låter bra med stråke! Vill du köpa? ;)
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Stränglängd?

Inlägg av Nyasu »

Det slår mig först nu att tråden handlade om kontrabassträngar, men det jag sa stämmer nog lika bra ändå :lol:
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Stränglängd?

Inlägg av edvin »

pobe skrev:Ja, lite den känslan jag får. Den låter bra med stråke! Vill du köpa? ;)
är de nya? hur mycket?
grejor
pobe
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:10
Ort: Uppsala

Re: Stränglängd?

Inlägg av pobe »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=33&t=62499" onclick="window.open(this.href);return false;

De har legat några år, men var helt oanvända när jag satte på dem. Vet inte riktigt vad ett rimligt pris är, men jag tänkte mig att jag skulle få råd med ett nytt set Helicore Hybrid...
Skriv svar