kontrabasförstärkare

Diskussioner om kontrabasar
emmalarsson
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 21:10

kontrabasförstärkare

Inlägg av emmalarsson »

Hej.

Jag är på jakt efter en riktigt bra förstärkare till min kontra.

Jag är ute efter ett så rent ljud som möjligt, kontrans naturliga ljud är ju goast! Vill ha en så bra "allround" stärkare som möjligt som passar i alla sammanhang, större och mindre scener. Prisklassen är från 0kr till ca 8000.

Vad sägs? Finns det några bra att hitta där ute? Några tips och råd?

Emma
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: kontrabasförstärkare

Inlägg av Jan Hellman »

Den tyska förstärkartillverkaren AER är i stort helt inriktade på akustiska instrument och dom tillverkar väldigt rejäla prylar. AER Bottom Line Amp One är en 200 W baskombo men kostar lite mer än din budget. Strax under 11':- om jag inte minns fel. Men den skulle jag nog titta lite på om jag var ute och letade efter en hyffsat ofärgad kontrastärk. Väger runt 13 kg och det är ingen nackdel om man tycker det är jobbigt med tunga prylar.
Användarvisningsbild
nilsrp
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 07:57

Re: kontrabasförstärkare

Inlägg av nilsrp »

Finns faktiskt en kompetent tråd alldeles tidigare i detta forum. Själv är jag en försiktig nybörjare så alla ni där ute...ta det lite varligt med mina åsikter.
Med det sagt kommer min 10-öring.
Första frågan. Hur får du ut ljudet från din kontramadame?
Pickup eller mikrofon eller bådadera?
Jag har bara använt (och använder) en David Gage "Realist Wood" under stallbenet på E-strängens sida. Har testat en Ovid mikrofon men hade inte 48 V matning (bara 15 V) vilket ledde till ett oförtjänt dåligt resultat. Ovid micken kan mycket bättre.
Vill peka i en lite ovanlig riktning. Jag använder under övning och i mindre sammanhang en Ibanez Troubadour T80 (inte nya N-modellen) som fungerar ganska bra. Det är den som har 15 V fantommatning vilket inte är bra ihop med en Ovid.
Om man orkar släpa på 45 kg (vilket jag gör när det behövs) så använder jag i större sammanhang en Ashdown MAG 300H Evo II med en Ashdown MAG 410T. Realist in på passiva ingången. Toppen fixar nog en kontra. Man får inte stirra sig blind på att 4x10:an har en frekvensrespons som startar vid 60 Hz. Knappast något man cyklar runt med. Går att få tag på för rätt pris nuförtiden.
Ibanez har idag en T150S som skall ha 48 V fantommatning. Vore intressant att prova. Ger möjlighet till både pickup och mikrofon.
Sedan har vi ju EBS som jag hört mycket gott om.
Slutkläm: Liera dig med en bra musikaffär. Ta med kontran dit och prova grejorna.
Lycka till!
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Re: kontrabasförstärkare

Inlägg av AlexL »

Jag kör på en Acoustic Image som jag är skitnöjd med. Låter svinbra, låter mycket och är jävligt bra helt enkelt. Nya så ligger dom lite över din budget men har du möjlighet att gå upp 3-4000 till så är det värt det (tycker jag iaf). Annars är ju GK MB150 jävligt nice också, alla dom som jag har spelat på har också varit svinbra och dom är dessutom små och lätta att få med sig
Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Re: kontrabasförstärkare

Inlägg av Hope »

Jag har också en acoustic image som jag är ok nöjd med, tröttnat lite på elementet som skjuter ner i golvet. Men den har två kanaler och jag tycker det är viktigt att kunna koppla in en mygga, typ DPA, för att det verkligen ska låta kontrabas hela vägen. Jag har också en marcbass-top med två kanaler och ett par olika lådor, en 1x12 och en 2x12 beroende på hur starkt jag behöver ha det. AER gör riktigt fina grejer med som sagt. Men för mest allround tycker jag du ska kika på en marcbass eller liknande och en TKS 1x12-låda. T ex!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: kontrabasförstärkare

Inlägg av hitman »

Med en EBS Microamp (som har ett högohmig ingång för piezomicken) samt en EBS Reidmar (med halvparametrisk EQ som kan användas som notchfilter och få bort rundgång) kommer man långt. Köp till en TKS entolva så borde du hålla budget och få bra grejor.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar