Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
favino
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 20:22

Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av favino »

Hej.

Ny medlem här som till låns fått en gammal bjärton kontra som både ser fin ut och låter fint.

Tyvärr är locket sprucket och har varit så under ganska många år. Ägaren har "lagat" den med ett stycke
glasfibertejp typ för tio år sedan men den har torkat ut och börjat spricka sönder nu.
Sedan har den fått ytterligare en liten spricka som är olagad, misstänker att den sprickan kommit denna vinter då vi har haft riktigt låg luftfuktighet här.
bild(10).JPG
bild(10).JPG (108.45 KiB) Visad 3158 gånger
Basen är såvitt jag kan bedöma i massivträ och i rätt gott skick i övrigt.
Den är egentligen klart värd att lämna till en seriös och duktig reparatör.
Men, då basen inte är min har jag ingen lust att
betala vad jag tror att det kommer att kosta att fixa i ordning den ( laga sprickorna, sänka stallet, nya strängar, allmän setup.)
Ägaren har heller ingen lust att lägga pengar på den.
(han förvarade den i ett kallt ruggigt utrymme under lång tid och jag fick den till låns efter att jag hade reparerat en akustisk levin åt honom).

Antagligen kan jag låna den rätt länge, men inte helt säkert, och just av det faktumet är jag inte beredd att lägga ut mer än max 2.000 på den just nu, inkl nya strängar!

Ägaren vill heller inte sälja den till mig av nostalgiskäl. Däremot är han villig att låta mig pröva att laga den.

Så, jag är inte helt bakom flötet med verktyg och trä och bygger lite gitarrer, men jag är i sanning väldigt okunnig om kontrabasar, tror ni jag törs mig på att laga den själv?

I sådana fall - vad är bäst att göra?

fylla den mindre sprickan med hudlim så länge?

Därefter ta bort tejpen, slipa ned området runt sprickan och sedan limma igen med granlist, hyvla flusht, och hoppas på att kunna matcha med nytt färgpigment? och i sådana fall, vad lackades gamla bjärton med? cellulosa?

Den största sprickan ligger i linje med ljudpinnen parallellt med greppbrädan.
(syns på bilden - går längs med hela locket i princip) Ska jag ta bort ljudpinnen när jag limmar igen den?

Ska jag skita i det helt o hållet och låta en fackman komma med offert? Och vad gör jag i sådana fall för att minska att den går sönder ytterligare innan vi löst vem som vill betala..

Vilka strängar ska jag ha som funkar till både lite jazzwalking och lite slappande, och som får kosta max 1.500?
Om jag måste välja, kanske hellre till slap än walking då..
(yes, jag har sökt på forumet och sett några tips, men fler mottages gärna, tänk på att jag har veka gitarrist fingrar)
Nu sitter det på några riktigt trötta, tunga, jobbiga ,stråksträngar.

Det var det hela, jag tackar för mig för stunden och hoppas ödmjukt på några lika insiktsfulla svar som ni brukar kunna prestera.
bild(13).JPG
bild(13).JPG (164.84 KiB) Visad 3158 gånger
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av Pebbe »

Börja med att ta av strängar och avlägsna tonpinne så trycket på locket är minimalt. Fyll sprickan med hudlim om du jobbar snabbt alternativt titebond om du vill ha lite tid på dig innan limmet hugger. Tälj sedan till laglappar i gran som är ca. 1x1cm formade som en väldigt låg pyramid, kanske 3-4mm på högsta stället. Sätt laglapparna på insidan av sprickan med ådringen 45grader i förhållande till sprickan med hudlim och sätt i press. Lacken är nog med största sannolikhet en spritlack.

Lycka till!

/Pebbe


Sent from my iPad using Tapatalk HD
favino
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 20:22

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av favino »

Tack som fan..

Titebond har jag alla varianter på hyllan, även deras "hide glue", ska läsa på lite, men inbillar mig att jag ska klara mig på rätt kort öppentid.. (säger jag självsäkert nu, ta i trä..)

Laglappar känner jag ju till, så det går att lösa, har riktigt fin alpgran liggandes. tack för tips om 45 grader, visste inte det.

Så, fylla först, lappar sedan. Hur applicera lapparna? limmar dem med magnet en och en? eller trixar man bara in o låter sitta av limmet enbart? F- hålen känns rejält mycket krångligare än gitarrens fläskstora öppning, har inget som liknar knektar eller tvingar för sådana längder som gäller här. Törs inte börja ta av locket, där går gränsen utan tvekan.
Eller ah.... laglappar samtidigt som limmet i sprickan, då kan det behövas längre öppettid såklart, tänker jag rätt?

Jag ska studera lite verktyg för montage av ljudpinne och dess position, misstänker att den möjligen kan sitta lite fel, tror den skall sitta hyggligt nära stallets fot, sitter nu cirka 8 cm nedanför stallfoten ( på diskantsidan ).

Spritlack? shellac tänker jag, har flarn hemma o lite vanlig t röd, kanske räcker med det.?

Under en timme för inspirerande svar, grymt! Tack!
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av Pebbe »

Det finns två skolor om laglapparna, en med ådringen som på locket och en där ådringen ligger vriden 45 grader. Lagningen blir betydligt starkare med det senare alternativet.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av Pebbe »

Glömde nämna att laglapparna enklast fästs med magneter.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
favino
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 20:22

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av favino »

Tack, magneter! Då var jag inne på rätt spår o slipper ligga sömnlös o klura i natt - 45 grader it is! Tack som fan, nu törs jag gå vidare, skönt.

Så, nåt bra tips på strängar någon? så är jag redo att massakrera fingertoppar inom nån månad bara, kungligt forum detta!
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av Pebbe »

Jag kör med Innovation (tror jag de heter) som Nisse på Bontracasso.se säljer. Jag såg att webbutiken är nere just nu men slå gärna Nisse en signal. Innovation finns i fyra styvhetsgrader har jag för mig, stråke, stråke/jazz, jazz/stråke och rockabilly. Priset tror jag ligger kring 1400:- för ett set.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av Smygbas »

Aldrig trälim! Titebond och liknande blir för hårt, och när trät rör sig spricker det igen, med hudlim går den gamla sprickan upp.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av Chupacaps »

Smygbas skrev:Aldrig trälim! Titebond och liknande blir för hårt, och när trät rör sig spricker det igen, med hudlim går den gamla sprickan upp.
+ att man måste ha bort allt gammalt trälim för att få en riktigt bra fästyta. Att få bort gammalt trälim är ett drygt skitjobb som gör att vissa reparatörer inte tar åt sig jobbet om det rör sig om en billigare bas (då det inte är mödan värt). Så aldrig trälim!!!

Ska man vara petig tror jag faktiskt det är tvärtom med trä och hudlim. Trälim är ett segt lim som inte släpper fogen även om träet rör sig. Benlim är hårt men ger vika i fogen om trycket blir för stort vilket skonar träet.

Hudlim är egentligen benlim, hudlim är för mjukt och används inte till basar om jag inte missminer mig.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
favino
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 20:22

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av favino »

Nu hänger jag inte med.
Titebond 1 o 2 blir ju klart hårdare än vanligt vitlim, men räknas de som hårda lim?
Titebonds kalla hudlim blir hårdare o klart. Sen har jag granulat för benlim ( varmlim)
Det blir ju hårt. Varmlimmet behöver jag ju inte rensa eller göra rent från till skillnad mot pvalimmen, det
Går ju ihop med det gamla limmet om sådant nu funnits, men i detta fall är det ju trärent .
Vet att varmlim kräver att ytorna har bra passform. Vad ska man limma med då? Polyuretan? Kontaktlim? Vad limmade de sprickor med på 1700 talet?

Hmm, började närma mig limstadiet annars, laglapparna är klara, stallet har ny kurvatur, tonpinnen satt helt fel - det är den som bidragit till sprickan. Strängar och verktyg för pinnen är i det närmaste beställt.. Jag vill ju spela igen, superkul att lita kontra ju!
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av christian veltman »

Google är din vän ;-)

http://www.google.se/search?q=double+ba ... 66&bih=744" onclick="window.open(this.href);return false;

Ta speciellt en titt på hur en del lagat precis under/ovaför ljudpinnen, ett känsligt område!
Något du kanske bör lappa med ett större frimärke. Ta en titt på nätet.

En "korrekt" lagning innebär egentligen att locket ska tas av så du kan passa in frimärket för ljudpinnen rätt.
Men, en jädrans operation...
Vet inte vilket lim man använde på 1700 talet men väl att man istället för frimärken av trä ibland tog linne (tyg).
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av Smygbas »

Att ta av locket från en kontra är inte så svårt, så länge ingen har varit där med trälim och kladdat. Då går trät sönder snarare än att limmet separerar. Jag har dock inte satt på ett lock igen. Kan tänka mig att det är trixigare.
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av christian veltman »

Smygbas skrev:Att ta av locket från en kontra är inte så svårt, så länge ingen har varit där med trälim och kladdat. Då går trät sönder snarare än att limmet separerar. Jag har dock inte satt på ett lock igen. Kan tänka mig att det är trixigare.
Precis, att sätta ditt det är klurigare. Bara tvingarna kräver ju ett visst antal...
Kolla min länk ovan :-)
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av Chupacaps »

Jag hade inte hört talas om Titebonds innan men efter att ha läst lite om det skulle jag inte använda det. Vilket som blir hårdast och hur hårt osv vill jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet. Men att använda ett varmlim (benlim) vilket fiolmakarna har använt sedan innan 1700-talet och fortfarande använder känns ändå som ett vinnande koncept (tycker jag)!

Ang. benlim vs. hudlim kan jag ha fel men jag vill minnas att jag läst alt. talat med någon fiolmakare som nämnde att det faktiskt är en skillnad. Dock används ofta (slarvigt) benämningen hudlim om benlim. En annan benämning som man kan stöta på är harlim vilket jag tror är det samma som hudlim.

Benlim är inte dyrt, sök upp någon lokal makare och köp en liten påse limpärlor av honom. Ett tips är att värma träytan med hårtork så torkar inte limmet lika fort vilket det gör på någon sekund. Och eftersom det är en olagad spricka så är den ju redan ren.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Animaliska_lim" onclick="window.open(this.href);return false;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varmlim" onclick="window.open(this.href);return false;
favino
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 20:22

Re: Ny medlem - gammal bjärton - trasig bjärton

Inlägg av favino »

Jag tycker varmlim - a.k.a benlim / fisklim verkar vara en bra väg att gå.

Jag använder det redan på mina gitarrbyggen, och har eltäcken, varmluftspistol för att värma. Jag förstår tanken med laglappar och har kollat noga på nätet både lagning av
stråkinstrument samt nybyggnad och konstruktion. Dock, som jag skrev tidigare kommer jag inte att ta av locket.
Basen är inte min, vore den det så skulle jag kanske pröva, men just nu har jag varken tid eller för den delen "spoolclamps" - vad det nu kan heta på svenska i så stor storlek.

Den bästa informationen om lim på svenska jag hittat, skrev Per Hallgren om på sin blogg rätt nyligen.
http://www.hallgrenguitars.com/Per_Hall ... 7_Lim.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag återkommer när jag är klar..
Skriv svar