Elkontra a'la gamba!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Elkontra a'la gamba!

Inlägg av midlifecrisis »

En god vän är en mycket duktig gambaspelare. Vi har funderat på att knyta på gamba "band" på min Warwick Triumph. Varför, kan man fråga sig? Tja, har fortfarande problem med intonation och jag är lite känslig för falskfel. Någon som har testat det? Funderar på något liknande också på en vanlig bandlös elbas..
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Elkontra a'la gamba!

Inlägg av Jan Hellman »

Vad menar du med gamba band? Menar du fioltejp?




----------
From ze iPhoooneeee
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elkontra a'la gamba!

Inlägg av midlifecrisis »

Irbit skrev:Vad menar du med gamba band? Menar du fioltejp?




----------
From ze iPhoooneeee
Nej. Tydligen använder man gutsträngar som knyts på ett intrikat sätt runt halsen
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Elkontra a'la gamba!

Inlägg av Jan Hellman »

Det låter omständigt. Och då blir den väl inte direkt bandlös längre? Går det inte att banda den istället om det är band du är ute efter. NS Designs Omnibass finns bandad med välvd greppbräda så att det funkar för stråkspel så det borde väl gå att banda en Triumph tycker jag. Eller kör med fioltejp.




----------
From ze iPhoooneeee
Janne

Re: Elkontra a'la gamba!

Inlägg av Janne »

På min luta har jag ju knutit på band på liknande vis. Använder inte sensträngar utan nylon dock. Har du massa fiskelina i olika grovlek funkar det också. Grövst längst upp på halsen och sedan tunnare och tunnare. En luthals blir ju bredare ju närmare kroppen man kommer och det är ju nödvändigt att basen är gjord på samma vis. Man knyter en knapp centimeter för långt åt huvudet, när man sedan drar det till rätt punkt sitter det ordentligt.
Janne

Re: Elkontra a'la gamba!

Inlägg av Janne »

Här har du en beskrivning av knuten. https://dl.dropbox.com/u/26072323/20130317_163102.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Elkontra a'la gamba!

Inlägg av Smygbas »

Irbit skrev:Det låter omständigt. Och då blir den väl inte direkt bandlös längre? Går det inte att banda den istället om det är band du är ute efter. NS Designs Omnibass finns bandad med välvd greppbräda så att det funkar för stråkspel så det borde väl gå att banda en Triumph tycker jag. Eller kör med fioltejp.
Fördelen med den sen-metoden är att det går att ta bort lätt.

Köp korvskinn, och tvinna ihop dom med en borrmaskin typ. Då kan du få önskad tjocklek. Mycket billigare än att köpa sensträngar att slakta.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Elkontra a'la gamba!

Inlägg av B-Å Åhs »

Min svägerska spelar viola da gamba
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar